شناسهٔ خبر: 40373755 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل تاپیکو: پتروشیمی خراسان در ثبات نرخ ارز تاثیر داشت

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: پتروشیمی خراسان، سال قبل با تحقق ۱۱۴ درصد از تعهد ارزی خود در سامانه نیما، از موثرترین پتروشیمی‌ها در کمک به ثبات نرخ ارز در کشور بود.

صاحب‌خبر -

محمود مخدومی، پنجشنبه در آیین معارفه مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان در بجنورد اظهار داشت: بازگشت دقیق ارز حاصل از صادرات، کمک خوبی به ثبات نرخ ارز در سطح کشور دارد و در این زمینه پتروشیمی خراسان، نقش مهمی داشته است.

وی در باره مسوولیت های اجتماعی پتروشیمی خراسان نیز گفت: تلاش داریم تا با استفاده از ظرفیت قانونی، به صورت ویژه اقدام کنیم، البته پتروشیمی خراسان تاکنون نیز بر اساس ظرفیت قانونی، کمک های خوبی در سیل و نیز بحران شیوع کرونا داشته است.

مدیرعامل تاپیکو گفت: انتظار آن است که این اقدامات به صورت محلی تر انجام شود و ما هم تلاش خواهیم کرد امسال مسوولیت های اجتماعی مان را به صورت محلی تر به انجام برسانیم.

طرح توسعه پتروشیمی خراسان 

مخدومی درباره اجرای طرح توسعه پتروشیمی خراسان گفت: در این زمینه، سال قبل شرکت جدیدی به نام پتروشیمی اترک خراسان تشکیل شد.  البته تشکیل شرکت جدید برای این بود که وضعیت اقتصادی شرکت جدید، تاثیری بر عملکرد شرکت اصلی نداشته باشد و اقتصاد شرکت اصلی به هر علت از جمله تحریم و یا آورده سهامداران، تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: پتروشیمی خراسان، در حکم قلک مهم چند صندوق بازنشستگی است که برای پرداخت حقوق مستمری بگیران به درآمد آن نیاز دارند و به هر حال سهامداران قبول کرده اند که شرکت جدید تاسیس شود و آن شرکت با ۸۰ درصد سهم تاپیکو و ۲۰ درصد سهام پتروفرهنگ تاسیس شد.

مدیرعامل تاپیکو افزود: ابتدا با مطرح شدن اوره ۲، آن طرح پیگیری شد اما بعدها مینی جی. تی. پی. پی پیشنهاد شد که تلاش داریم اجرایی شود.

مخدومی گفت: در این زمینه، باید چند موضوع، پیگیری شود از جمله اینکه، موافقت همه سهامداران اعلام شود، البته همه شفاهی در این باره اعلام آمادگی کرده اند اما به صورت کتبی، اندکی تعلل شده است، برای اینکه طرح در شرکت مصوب شود باید تمام سهامداران اعلام آمادگی کنند.

وی افزود: تامین آب طرح هم قابل حل است و با توجه به اینکه مینی جی. تی. پی. پی با ظرفیت کمتر از جی. تی. پی. پی اجرا می شود، مشکلی در تامین آب مورد نیاز وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: یکی از موارد مهم، تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی است، ۷۰ درصد از منابع مورد نیاز طرح، باید از صندوق توسعه ملی، تامین و وام ارزی گرفته شود.

فروش کود به صورت نسیه 

مخدومی درباره تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان گفت: نیمی از وجوه فروش اوره، از ۲ سال پیش به صورت نقد پرداخت شده و نیمی به عنوان بدهی دولت، در حساب ها درج می شود که البته با توجه به وضعیت تورم، تغییر ارزش ریال و دریافت نشدن منابع حاصل از فروش، این مسائل بر اقتصادی پتروشیمی خراسان تاثیر خواهد داشت و در این زمینه انتظار می رود حمایت لازم صورت گیرد.

وی گفت: رویکرد ما هم حمایت از تولید و کمک به ۲۰ میلیون کشاورز است اما قرار است خروجی و سود این شرکت، به دست چند صندوق بازنشستگی کشور برسد، بنابراین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار خراسان شمالی، انتظار داریم کمک کنند تا معوقات ۲ سال گذشته، که به صورت دین و علی الحساب سازمان خدمات کشاورزی ثبت شده، پرداخت شود.

وی در ادامه قطعی گاز پتروشیمی در زمستان و توقف تولید این شرکت را از مشکلات آن عنوان کرد و گفت: سال قبل ۲۵ روز قطعی گاز در پتروشمی خراسان، سبب توقف تولید شد، البته مصرف خانگی بر صنعت اولویت دارد و ما تابع سیاست های دولت هستیم، اما انتظار می رود این شرایط مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت گاز پتروشیمی تامین، تاپیکو با اشاره به اینکه قطعی گاز در زمستان امسال هم محتمل است، گفت: در قرارداد گاز، جریمه ای بابت قطعی گاز نیست، این در حالی است که در سال گذشته، بر اساس میزان صادرات، حدود ۶ تا هفت میلیون دلار به علت قطعی گاز، خسارت دیده ایم.

۷۵ درصد از صادرات خراسان شمالی مربوط به پتروشیمی است 

مدیرعامل پتروشیمی خراسان هم در این آیین گفت:  ۷۵ درصد صادرات خراسان شمالی مربوط به پتروشیمی است و این شرکت به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی استان، برای هزار و ۳۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده که قریب به اتفاق نیروهای بومی هستند و همچنین برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده است.

علیرضا بابازاده اظهار داشت: این شرکت پارسال حدود ۱۴ هزار میلیاد ریال فروش داشت که جزو درآمد ناخالص استان محسوب می شود و البته این مبلغ در استان گردش دارد.

وی افزود: هزار و ۶۰۰ صنف استان با پتروشیمی خراسان ارتباط و مبادله دارند و این امر سبب رونق کسب و کارها شده است و سالانه ۵۰۰ میلیارد ریال از اصناف استان خرید می شود.

نگاهی جدی به توسعه داریم

بابازاده با تاکید بر اینکه وضع موجود پتروشیمی خراسان مطلوب است، گفت: این شرکت با ۱۰۰  درصد ظرفیت کار می کند، در فروش مشکلی ندارد اما برای افزایش کیفیت پیگیر هستیم و علاوه بر آن تلاش داریم تا بازار جدید ایجاد کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان اظهار داشت: برای دستیابی به بازار جدید، از جمله آسیای میانه و افغانستان نیاز به همراهی مدیران استان داریم.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه در پتروشیمی، اجرای طرح توسعه آن است که در قالب طرح مینی جی. تی. پی. پی مطرح شده، گفت: این طرح در شرکت دیگری تعریف شده اما ما کارهای اولیه را انجام می دهیم که زودتر عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی خراسان وجود دارد و در این زمینه، از سرمایه گذاران حمایت می کنیم، رویکرد ما این است که محصولات تولیدی این شرکت، با تولید به محصول دیگر با ارزش تر شود و ارزش افزوده ایجاد شود، البته در این زمینه، طرح هایی داریم که برخی از آنها، توجیه اقتصادی خوبی دارد.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان درباره انتقادها از مصرف آب دست اول در این شرکت، گفت: طرح استفاده از پساب، به مناقصه رفته است.

توسعه پتروشیمی، انتظار مردم استان 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی هم در این آیین بر ضرورت اجرای طرح توسعه پتروشیمی تاکید کرد و گفت: این امر، مورد انتظار مردم استان است.

محمد بدری اظهار داشت: انتظار می رود پتروشیمی خراسان، جایگزینی پساب به جای استفاده از آب دست اول را مورد توجه قرار دهد.

وی، استفاده بهینه از نیروهای متخصص، ایفای مسوولیت های اجتماعی در زمینه های مختلف از جمله فرهنگی ورزشی، محرومیت زدایی، بهداشت و درمان را از دیگر درخواست ها از این شرکت عنوان کرد.

محصول پتروشیمی برای منطقه تنها دود و دم نباشد

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم در این آیین، صنعت را از عوامل توسعه استان عنوان کرد و گفت: در سفر رهبر معظم انقلاب به استان، بخش صنعت به عنوان یکی از اولویت های توسعه مطرح شد تا رشد این منطقه تحقق یافته و به ۱۰ استان برتر کشور برسد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی اظهار داشت: پتروشیمی هم از عوامل رشد استان محسوب می شود و نقش زیادی دارد اما انتظار می رود مردم، نقش این صنعت را بیشتر احساس کنند و اثرات آن را ببینند.

وی با بیان اینکه اثرات پتروشیمی نباید تنها دود و دم برای مردم استان باشد، افزود: پتروشیمی خراسان، در به کارگیری نیرو و نیز در رعایت مسائل زیست محیطی، رعایت حال همسایه ها و پیرامون خود را داشته باشد.

مجتمع پتروشیمی خراسان مستقر در ۱۷ کیلومتری شرق بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.
 

نظر شما