شناسهٔ خبر: 40371917 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس دامپزشکی کشور: برنامه بهبود اقتصاد، بهداشت و تولیدات عشایر اجرایی می شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برنامه‌ای بهبود اقتصاد، بهداشت و تولیدات عشایر اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زرندیه، علی‌صفر ماکنعلی عصر امروز در جریان بازدید از منطقه عشایری یعقوب حصاری زرندیه که محل اسکان ایل کله کوهی و شاهسون احمدلو از استان‌های قم، تهران و قزوین است، با اشاره به برنامه‌های دامپزشکی در حوزه بهداشت دام اظهار داشت: برنامه‌هایی را کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام از سوی سازمان دامپزشکی کشور پیش‌بینی کرده که براین‌اساس برنامه بهداشت دام عشایر با مشارکت سازمان دامپزشکی و سازمان عشایری کشور و دیگر اعضای کمیته ملی راهبردی نظیر وزارت بهداشت در دو حوزه تولید و بهداشت دام دنبال می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام  در سه محور اسکان زمستان گذرانی، اسکان تابستان گذرانی و همچنین برنامه امداد در مسیر اجرا خواهد شد اجرای این برنامه‌های در این کمیته و در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی کشور تصریح کرد: اقداماتی برای کنترل بیماری‌های تب برفکی و پی پی آر دام عشایر در دست اجراست و کنترل این بیماری ها امسال بصورت کاملا هدفمند و سازمان دهی شده در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد، همچنین  خدمات بهداشتی و درمانی برای کنترل  بیماری مانند تب برفکی، آبله با جدیت ادامه خواهد داشت.

ماکنعلی بیان کرد: اجرای طرح تربیت بهداشت‌یار دام عشایری توسط جامعه عشایری کشور نیز دردستور کار داریم اجرای این طرح از سوی معاونت آموزشی و ترویج وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود به این صورت که از میان عشایر افرادی را شناسایی و پس برگزاری دورهای  آموزشی برای آنها کارت حرفه‌ای صادر خواهد شد تا نسبت به امور بهداشتی، واکسیناسیون  با در اختیار گذاشتن واکسن و دارو تحت نظارت سازمان دامپزشکی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برنامه سازمان دامپزشکی کشور ارائه خدمات بهداشت دام و تولید در زمان مناسب و به صورت موثر و هدفمند با بهره گیری از پتانسیل نیروی انسانی عشایر است تا بهبود مطلوب و ملموسی در حوزه تولیدات دامی و به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد:درارتباط با بیماری تب برفکی که  به عنوان یکی از مشکلات عشایری مطرح است برای کنترل این بیماری یک برنامه ملی تدوین واجرا خواهد شد با اجرای این طرح تمامی عملیات واکسیناسیون دام عشایر به صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی افزود:در حوزه آموزشی نیز محور چهارم کنترل بیماری‌ها در حوزه عشایری و به صورت مستقیم و رایگان و با اتخاذ تمامی تمهیدات لازم در حوزه بهداشت دام و نیز سلامت نیروی انسانی با اولویت بیماری‌های مشترک در دستور کار داریم با تامین اعتبارات لازم امسال  جمعیت قابل توجهی تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرکل دامپزشکی کشور تصریح کرد: تمامی زیرساخت‌های آموزشی با بکارگیری اساتید مجرب و تدوین پودمان‌های آموزشی فراهم شده در72 مرکز آموزشی در سراسر کشورانجام  و در قالب کمیته ملی همه اقدامات را برای بهبود تولیدات دامی و ایجاد زنجیره در خصوص محصولات جامعه عشایر در دستور کار داریم.

ماکنعلی بیان کرد: برای تامین نهاده‌ها و نیز بازاریابی محصولات عشایر، برنامه‌های در دستور کار داریم تا احیای منابع را در درون خانواده عشایر انجام دهیم که با کمک استانداران و فرمانداران استان‌های محل اسکان عشایر برنامه‌ای جامع برای بهبود اقتصاد، بهداشت و تولیدات عشایر اجرایی خواهیم کرد.

رئیس دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: عده‌ای دنبال درآمدزایی در حوزه عشایر هستند ولی نگاه ما متفاوت است ما  درصدد واگذاری امور به خود عشایر برای مقابله با بیماری‌ها و اعتماد به مردم عشایر هستیم چرا که نگاه ما به بخش عشایر و روستائیان خصوصی نیست.

انتهای پیام/716/ش

نظر شما