شناسهٔ خبر: 40369512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش مسکو به عدم تمدید معافیت تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به عدم تمدید معافیت تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، به تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همچنین تحریم دو مقام هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

او در دو پیام جداگانه توئیتری نوشت: کاملاً مشخص است که حقوق با تعهدات همراه است و برعکس. این پیوند غیرقابل انکار توسط دیوان بین‌المللی دادگستری تأیید شد. اما آمریکا به طور جدی معتقد است که می‌تواند از حقوقی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص برجام است، استفاده کند و تعهدات خود را با همان قطعنامه نادیده بگیرد.

او ادامه داد: در عین حال، آمریکا اصرار دارد طبق توافق ان پی تی، ایران فقط تعهداتی دارد، اما هیچ حقی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد. این فقط یک استاندارد دوگانه نیست. این یک تلاش ناآزموده برای بازنویسی قانون بین المللی است. قانونی خطرناک به ویژه برای منع گسترش سلاح‌های هسته ای.

پیشتر اعلام شد «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا قصد دارد به صدور معافیت تحریمی برای شرکت‌های روسیه، چین و اروپا را که در تاسیسات هسته‌ای ایران فعالیت می‌کنند، پایان دهد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیشتر نیز نسبت به گزارش‌های رسانه‌ای درباره برنامه آمریکا برای آزمایش اتمی ابراز نگرانی کرده بود. اولیانوف هشدار داده بود پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای، سی‌تی‌بی‌تی، می‌تواند هدف بعدی (آمریکا) باشد؛ توافقنامه‌ای که واشنگتن آماده است تا پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد و پیمان آسمان‌های باز از آن خارج شود.

روزنامه واشنگتن پست به تازگی به نقل از مقامات دولتی آمریکا گزارش داد دولت دونالد ترامپ انجام آزمایش اتمی را، که از سال ۱۹۹۲ متوقف شده بود، در دست بررسی دارد.

نگرانی‌های جهانی در خصوص پیامد‌های دستکم بهداشتی و محیطی انجام آزمایش اتمی، منجر به امضای پیمان منع جامع آزمایش اتمی از سوی ۱۸۴ کشور دنیا شد. پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در سپتامبر ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و بر مبنای آن کشور‌های عضو از هرگونه آزمایش و انفجار هسته‌ای در هر مکانی منع می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما