شناسهٔ خبر: 40369507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هزار و ۳۰۰ هکتار از طرح سامانه گرمسیری ایلام تیرماه افتتاح می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام تا تیرماه سال ۹۹ تحت پوشش سامانه گرمسیری قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی مراد اکبری در بازدید از سامانه گرمسیری شهرستان مهران اظهار کرد: عزم دولت و نظام برای خروج استان ایلام از انزوای جغرافیایی جدی است و اجرای سامانه گرمسیری از مهم‌ترین برنامه ها برای این تغییر است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید تاکید ویژه‌ای به بخش کشاورزی در استان ایلام دارد و بر رعایت سرعت، دقت و عدالت در بحث واگذاری اراضی کشاورزی و خروج استان از انزوای جغرافیایی مصر است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: کل پروژه سامانه گرمسیری از مبدا در استان کردستان تا دهلران به عنوان انتهای طرح ۴۴۰ کیلومتر است که از این میزان ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان ایلام زیر اجرای این طرح رفته است.

مرادی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه بزرگ آبیاری ضمن ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی، آب و خاک در استان ایلام، در افزایش تولید محصولات کشاورزی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

وی‌ گفت: عملیات اجرایی احداث شبکه‌های آبیاری در سامانه گرمسیری ایلام با تمام ظرفیت کاری در حال است و با توجه به اهمیت و تاثیرات طرح در منطقه، اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌ها در زمان بندی تعیین شده مورد تاکید قرار گرفته است.

سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد.

استان ایلام داری ۳۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۰۵ هکتار آن آبی و مابقی دیم است.

برچسب‌ها:

نظر شما