شناسهٔ خبر: 40368689 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موسیقی؛ مبارزه با کرونا روی خط نت

تهران- ایرنا- با آغاز دوران شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که به دنبال آن کلیه رویدادهای موسیقی در قالب اجراهای زنده لغو شد، هنرمندان موسیقی برای تلطیف فضای عمومی مخاطبان خود که خانه‌نشینی گزینه خردمندانه آنها بود با برگزاری اجراهای برخط و تلاش برای حفظ نشاط مخاطبان در خانه تمام تلاش خود را برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به خرج دادند و موفق شدند نام خود را به عنوان هنرمندان مبارز با کرونا از طریق خطوط اینترنت معرفی کنند.

صاحب‌خبر -

با شیوع ویروس کرونا تمامی رویدادهای فرهنگی به منظور رعایت فاصله اجتماعی و تلاش برای قطع زنجیره انتقال این ویروس به حالت تعلیق درآمد و با توصیه مسئولان مردم به خانه نشینی ترغیب شدند. و این در حالی بود که مردم ما خود را برای استقبال از نوروز آماده می‌کردند.

خانه نشینی طولانی مدت مردم آن هم در ایام نوروز لزوم رسیدن به راهکاری برای تلطیف اذهان مردم و دور کردن آنها از کسالت روزهای خانه نشینی مسئولان فرهنگی کشور را بر آن داشت تا با اقداماتی از قبیل برگزاری کنسرت های برخط، ایام نوروز را برای مردم، با نشاط همراه کنند.

نوروزخانه و هنرمندانی که مهمان خانه ها شدند

از جمله این اقدامات برگزاری کنسرت های نوروزخانه با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران در برج میلاد بود که به مدت ۱۵ شب با حضور ۱۵ گروه موسیقی و خواننده از جمله محسن شریفیان و گروهش، علی زندوکیلی، گروه رستاک، سینا سرلک، حمید حامی، گروه ژوانا، مهدی یغمایی، مهدی جهانی و روزبه بمانی و رضا یزدانی، رحیم شهریاری و گروه گیل و آمارد، امید حاجیلی و گروه وحید اسدالهی در برج میلاد برگزار شد و مخاطبان این اجراها را از طریق پلتفرم‌های پیش بینی شده در منزل و در کنار خانواده خود تماشا کردند.

از نکات جالب توجه این اجراها تنوع گروه های شرکت کننده در این طرح بود که از اکثر نقاط کشور بر روی صحنه برج میلاد و در مقابل صندلی های خالی به هنرنمایی پرداختند تا این رویداد فرهنگی موسیقیایی برای مخاطبانی از سراسر کشور با سلیقه های مختلف جذاب و تماشایی باشد.

آنها که خاطره ساز شدند

جدای از مجموعه برنامه های نوروزخانه، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری بنیاد رودکی چندین اجرا را در تالار وحدت خالی از تماشاگر برگزار کرد و طی آن هنرمندانی نظیر کیوان ساکت و گروه وزیری با خوانندگی وحید تاج و سامان احتشامی نوازنده پیانو با همراهی نوازنده تمبک عمران فروزش و همایون شجریان با همراهی ارکستر مجلسی به رهبری بردیا کیارس به روی صحنه تالار وحدت و در مقابل صندلی های خالی برای مخاطبان خود به هنرنمایی پرداختند.

تلاش های هنرمندان موسیقی در روزهای سخت خانه نشینی مردم به دو رویداد نوروزخانه و کنسرت های تالار وحدت محدود نشد و برخی از هنرمندان بزرگ و محبوب کشور از طریق صفحات شخصی خود در شب های مختلف به هنرنمایی برای مخاطبان خود پرداختند. که تکنوازی سه تار کیهان کلهر، اجرای یک قطعه موسیقی توسط علیرضا عصار با عنوان امیدواران که به کادر درمانی کشور تقدیم شد، از پربیننده ترین این اجراها بود.

در کنار اجراهای زنده هنرمندان موسیقی، با همت بنیاد رودکی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران چندین اجرای خانگی را با همراهی هنرمندان بین المللی ضبط و از طریق فضای مجازی برای مخاطبان خانه نشین منتشر کرد.

مردی برای تمام فصول

لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز بین الملل ایران هم در این روزها دست از تلاش برنداشت و با ساخت و انتشار سمفونی کرونا در فضای مجازی بار دیگر ثابت کرد که همواره در کنار مردم خواهد بود. این هنرمند پیش این نیز رکوئیم مرثیه ای برای پرواز ۷۵۲ را در سوگ قربانیان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی ساخته بود. آری چکناواریان هنرمندی است که به حق سزاوار لقب مردی برای تمام فصول است.

مبارزه هنرمندان موسیقی با کرونا به ایران محدود نشد و بسیاری از هنرمندان بین المللی از کشورهای مختلف با اجراهای برخط در نقاط مختلف جهان تمام تلاش خود را برای تلطیف اذهان مردم خانه نشین به کار گرفتند که از آن جمله می‌توان به اجرای برخط آندره‌آ بوچلی در کلیسای جامع میلان، رسیتال پیانو یانیس کریسومالیس (مشهور به یانی)، اجرای خانگی هنرمنان ارکستر سمفونیک ملی فرانسه و بسیاری از اجراهای خانگی هنرمندان موسیقی جهان اشاره کرد.

آنچه در تاریخ ماندگار شد

اکنون که زمزمه بازگشایی سالن های موسیقی و از سرگیری اجراهای زنده موسیقی در آینده ای نزدیک به گوش می رسد می‌توان پیش بینی کرد که آرام آرام هنرمندان موسیقی خود را برای حضور در صحنه و در مقابل تماشاگران آماده می کنند اما آنچه در تاریخ ماندگار خواهد بود تلاش هنرمندان موسیقی جهان در روزهای سخت شیوع ویروس کرونا و مبارزه آنها برای تشویق مردم به خانه نشینی جهت قطع زنجیره انتقال این ویروس خواهد بود.

نظر شما