شناسهٔ خبر: 40365314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

گزارش ایلنا از حاشیه انتخاب رئیس مجلس یازدهم؛

از روبوسی کرونایی تا دور افتخار در صحن

با رأی منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهردار پیشین تهران به عنوان رئیس پارلمان یازدهم انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین جلسه علنی مجلس یازدهم صبح امروز با دستور کار انتخاب هیأت رئیسه دائم برای یکسال آینده خانه ملت آغاز شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام سید رضا تقوی که با شروع آغاز به کار مجلس از روز گذشته ریاست سنی را بر عهده گرفته بود در نطق پیش از دستور خطاب به منتخبان این دوره پارلمان گفت: سوگندی که دیروز یاد کردیم دارای معانی است که باید عمیقاً آن را درک کنیم و به سادگی از کنارش عبور نکنیم باید مجلس را اداره کنیم که تراز اسلامی داشته باشد و هر چیزی بر سر جایش قرار گیرد.

رئیس سنی مجلس در انتهای صحبت‌هایش با خواندن ضرب المثلی عنوان کرد: به خاطر میخی نعلی افتاد ، به خاطر نعلی اسبی افتاد، به خاطر اسبی سواری افتاد، به خاطر سواری جنگی شکست خورد و به خاطر شکستی یک مملکت نابود شد». این ضرب‌المثل نشان می‌دهد که میخ اول را باید خوب کوبید و امروز هم در انتخاب هیئت رئیسه مجلس باید دقت کنیم.

پس از صحبت‌های تقوی تعرفه‌های رأی‌گیری بین منتخبان توزیع شد و رئیس سنی مجلس از آنان خواستکه نظر نهایی خود را برای انتخاب رئیس پارلمان یازدهم که این روزها حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشت، اعلام کنند.

کاندیداها از سوی روح الله نجابت دبیر هیأت رئیسه سنی اسامی سید مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف ، فریدون عباسی و حمیدرضا حاجی بابایی اعلام شد، که حاجی بابایی گفت من از نامزدی برای ریاست مجلس روز گذشته انصراف دادم و نمی‌خواهم شرکت کنم.

پس از انصراف حاجی بابایی، میرتاج الدینی و مصری هم که خود را برای نواب رئیسی معرفی کرده بودند، از نامزدی انصراف دادند که اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس تذکر دادند کسانی که می‌خواهند از نامزدی هیأت رئیسه مجلس انصراف دهند، درخواست خود را به شکل مکتوب به ما ارائه دهند.

پس از رأی‌گیری و اعلام محمدباقرقالیباف به عنوان رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال اول وی از جایش برخواست و به قول معروف دور افتخاری زد. او ابتدا به سمت فریدون عباسی دوانی و سید مصطفی میرسلیم که به عنوان کاندیدای تصدی کرسی ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده بودند، ادای احترام کرد، سپس با نمایندگان به خوش و بش رو بوسی پرداخت،  احمد امیرآبادی فراهانی منتخب مردم قم که قالیباف را همراهی می‌کرد به شوخی گفت « کرونا، کرونا» .

قالیباف پس از اعلام نتایج به سمت حاجی‌بابایی رفت و او را در آغوش کشید.

پس از اینکه اعضای کامل هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند در برابر قرآن سوگند یاد کردند که آئین‌نامه را اجرا و بی‌طرفی کامل را حفظ کنند.

متنی این سوگند به شرح زیر است:

من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل بر انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم.

پس از قرائت سوگند نامه توسط هیأت رئیسه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قالیباف به عنوان رئیس پشت تریبون قرار گرفت و از نمایندگان تشکر کرد.

نظر شما