شناسهٔ خبر: 40364619 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولد نهمین نسل آهوی مغان در سایت تکثیر پارس آباد

اردبیل - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست پارس‌آباد از تولد نهمین نسل آهوی مغان در سایت تکثیر و احیای آهوی این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

هاشم میرزانژاد روز پنجشنبه گفت: اولین زایمان آهو در سال ۹۹ به صورت دوقلو انجام شده و این زاد و ولد تا دهم تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در شرایط فعلی و تا زمان پا گرفتن بره‌ها امکان اعلام دقیق تعداد جمعیت آهوان وجود ندارد.

میرزانژاد اظهارداشت: پروژه احیای اکولوژیکی امروزه یکی از راه‌های حفاظت و بقای گونه شناخته می‌شود، این پروژه در بیشتر کشورها بر روی گونه‌های بومی بویژه گونه‌های تهدید شده و در معرض انقراض و گونه‌هایی که از زیستگاه طبیعی خود حذف شده‌اند، عملی می‌شود.
سایت احیای آهوی مغان در ۴۵ کیلومتری غرب شهرستان و در محدوده  قشلاق علملو با مساحت ۲۵ هکتار واقع شده است.
به گزارش ایرنا ، در سال ۱۳۵۱ تعداد ۲۵۰ راس آهو در دشت مغان سرشماری شد، اوایل سال ۱۳۵۷ جمعیت آن به ۲۵ راس و در سال ۱۳۵۸ به ۶ راس رسید و در بهار ۱۳۵۹ تلاش کارشناسان و محیط‌بانان به نتیجه نرسیده و هیچ اثری از آهوی مغان در منطقه مشاهده نشد و از آن پس این گونه در لیست گونه‌های منقرض شده استان قرار گرفت.
با حذف آهوی جلگه مغان از چرخه طبیعی منطقه و بر هم خوردن اکوسیستم طبیعی و از دست دادن یک گونه جانوری زیبا نگرانی اهالی منطقه و دوستداران طبیعت بیشتر شد و احیای نسل آن به مطالبه عمومی مردم تبدیل گشت.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در سال ۱۳۸۹ با به ثبت رساندن منطقه حفاظت شده مغان و با فنس‌کشی محدوده‌ای به مساحت حدود ۴۰ هکتار در داخل این منطقه در نزدیکی روستای علملو شهرستان پارس‌آباد نسبت به انتقال تعدادی آهو از دشت سهرین استان زنجان اقدام و به صورت نیمه‌طبیعی درصدد احیای آهوی دشت مغان شد.
در همان سال در مجموع ۶ راس آهو به سایت احیا و تکثیر مغان انتقال داده شد و پس از چند سال اکنون تعداد آنها به ۳۸ تا ۴۰ راس رسیده که از نظر ترکیب جمعیتی نصف آن نر و نصف دیگر ماده است.
منطقه حفاظت شده سایت آهوی مغان یکی از بهترین سایت‌های سازگار با محیط زیست جهت احیای این گونه در کشور است.

نظر شما