شناسهٔ خبر: 40364546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گنبدکاووس؛

گلایه رئیس دادگستری از قطع درختان سرخدار برای ساخت قلیان

 رئیس دادگستری گنبدکاووس با گلایه از قطع درختان هزارساله سرخدار برای ساخت قلیان در این منطقه به نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری نسبت به عواقب حمل بدون مجوز و خرید و فروش قاچاق انواع چوب جنگلی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی یزدانی در سرکشی از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری گنبدکاووس اظهار کرد: برخی سودجویان از درختان سرخدار با عمر هزار ساله و ارزش اقتصادی زیاد برای تولید چوب قلیان استفاده کرده و این نعمت ارزشمند را تخریب و قاچاق می‌کنند که با این افراد و دیگر تخریب کنندگان منابع طبیعی برخورد قانونی شدید خواهد شد.

در بازدید رئیس دادگستری گنبدکاووس از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب بری، یک مورد تخلف از برای استفاده غیرقانونی از چوب کاج و توسکا شناسایی و پرونده تخلف برای آن تشکیل شد.

مطالعات فسیل شناسی نشان می‌دهد که سرخدار ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارد.

در دوران چهارم زمین شناسی، آخرین یخبندان کره زمین گونه‌های سرخدار نیکمره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگل های هیرکانی شد.

سرخدار در جنگل‌های شمال ایران در ارتفاعات نسبتا بالا دیده می‌شود که غالبا به صورت پراکنده است ولی در بعضی نقاط از جمله جنگل‌های قسمت ییلاقی ناهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین گل علی‌آباد کتول استان گلستان به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می‌شود.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمال هرگونه بهره برداری چوبی از گونه‌های جنگلی ممنوع است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده حمل و قطع چوب جنگلی مراتب را به شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت استان و شماره ۳۳۲۲۷۲۱۳ یگان حفاظت شهرستان اطلاع دهند.

قربانعلی گرایلو افزود:سال ۹۸، ۱۰ پرونده حمل غیرمجاز چوب و سه پرونده قطع غیرمجاز ۲۵۰ اصله درخت در گنبدکاووس به مراجع قضایی ارسال شد.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییر اقلیم و گرمایش جهان، حفظ بوته‌ها و درختچه‌ها در گنبدکاووس بسیار مهم است و کشاورزان در صورت ضرورت قطع درخت و درختچه باید به اداره منابع طبیعی مراجعه کرده و پس از بازدید کارشناس از محل مورد تقاضا، مجوز قطع صادر خواهد شد.

شهرستان گنبدکاووس بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ هکتار وسعت دارد.

نظر شما