شناسهٔ خبر: 40361553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سالگرد ۲۲ سالگی بمب هسته‌ای پاکستان زیر سایه کرونا

اسلام‌آباد - ایرنا - مردم پاکستان امروز ۲۸ ماه می‌ (۸ خرداد) بیست و دومین سالروز آزمایش هسته‌ای این کشور موسوم به «یوم تکبیر» را در حالی گرامی داشتند که شیوع ویروس همه گیر کرونا، باعث لغو جشن‌های ملی و مردمی به مناسبت این روز شد.

صاحب‌خبر -

گسترش شیوع بیماری کرونا در پاکستان که تاکنون جان ۱۲۶۰ نفر را در این کشور گرفته، پیش‌تر منجر به لغو جشن‌های روز ملی و رژه نیروهای مسلح پاکستان نیز شده بود. 

براساس این گزارش، پاکستانی‌ها که قرار بود امروز در بسیاری از شهرهای این کشور ازجمله اسلام آباد، راولپندی، لاهور و کراچی این روز را گرامی بدارند، وضعیت حاکم ناشی از شیوع کرونا باعث شد تا آیین‌های مختلف به این مناسبت تحت الشعاع قرار بگیرد. 

در عین حال امروز رادیو و تلویزیون دولتی و شبکه‌های خبری پاکستان، ویژه برنامه‌های مختلفی درباره سالروز آزمایش هسته‌ای پخش کردند. 

پاکستان در روز ۲۸ می‌سال ۱۹۹۸ (هفتم خرداد ۱۳۷۷) در پاسخ به آزمایش هسته‌ای هند، چندین آزمایش هسته‌ای را با موفقیت انجام داد. 

پاکستان پس از انجام آزمایش موفقیت آمیز هسته‌ای، به عنوان هفتمین قدرت اتمی جهان و اولین کشور اسلامی دارای قدرت هسته‌ای در جهان شناخته شد. 

پاکستان در طول یک سال گذشته برای قدرت نمایی در مقابل هند رقیب سنتی خود در جنوب آسیا، ۹ بار دست به آزمایش موشک‌های مختلف با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را زد. ارتش و نیروی دریایی پاکستان در طول این یک سال پرتاب چند فروند موشک‌های بالستیک را با موفقیت آزمایش کردند. 

براساس تازه‌ترین گزارش کارزار بین المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای درباره تخمین هزینه‌های جهانی هسته‌ای، پاکستان و هند دو رقیب سنتی شبه قاره در میان ۹ کشوری قرار گرفتند که سال گذشته میلادی بیشتری هزینه‌ها را در نگهداری و ساخت تسلیحات اتمی انجام دادند. 

در این گزارش آمده است: پاکستان در میان ۹ کشور که در راس آن آمریکا قرار دارد، طی سال ۲۰۱۹ بیشترین هزینه‌ها را صرف نگهداری و ساخت سلاح‌های هسته‌ای کرد در عین حال پاکستان تنها کشوری که است که هزینه سال ۲۰۱۹ آن کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. هند نیز سال گذشته ۲. ۳ میلیارد دلار صرف تسلیحات هسته‌ای کرد. 

به گزارش رسانه‌های پاکستان، مردم این کشور در قبال آزمایش هسته‌ای این کشور متحمل تحریمهای سنگین اقتصادی از سوی جامعه بین المللی شدند، با این حال بر مواضع خود پایدار بوده و آزمایش هسته‌ای را یک مساله مهم و بازدارنده در موضوع دفاع ملی برای خود اعلام کردند. 

روزنامه اردو زبان «جنگ» پاکستان درباره سالروز آزمایش هسته‌ای این کشور گفته بود که گوهر ایوب خان وزیر اسبق امور خارجه دولت وقت پاکستان در روز ۱۵ می‌۱۹۹۸ درست ۱۳ روز قبل از انجام آزمایش هسته‌ای برای اطلاع به کشورهای همسایه به صورت پنهانی به چند کشور منطقه سفر کرد. 

جنگ افزود: گوهر ایوب خان با سفر به کشورهای منطقه، مقام‌های عالی رتبه این کشورها را از تصمیم پاکستان برای انجام آزمایش هسته‌ای مطلع کرد. 

نظر شما