شناسهٔ خبر: 40360322 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وضعیت سه روستای ساوه پس از رانش زمین؛

زندگی در بن بست

علی فرقانی

بدنبال رانش زمین در اولین روز از خردادماه در مسیر ارتباطی روستاهای مرق و مرقکان و سیاله از توابع بخش مرکزی ساوه، این راه ارتباطی مسدود شد.

صاحب‌خبر -

با تخریب جاده این سه روستا که تقریبا در ۴۰ کیلومتری شهر ساوه و در یک نقطه جغرافیایی بن بست قرار دارند، امکان تردد زمینی برای ساکنین تا اطلاع ثانوی وجود نداشته و ساکنین چند روزی است که به همت مدیریت بهره برداری از سد الغدیر، شهرداری و سپاه از مسیر آبی سد الغدیر که در مجاورت این سه روستا قرار دارد توسط چند فروند قایق جابجا می‌شوند.

در پی تماس‌های مکرر امام جماعت، اعضای شورا و اهالی این سه روستا با خبرگزاری ایسنا برای رسانه ای شدن مشکلات بوجود آمده متاثر از وقوع پدیده رانش زمین، خبرنگار ایسنا ضمن بازدید میدانی از منطقه، پای درد دل ساکنین نشست.

معضل تامین سوخت و گاز

جواد صفایی‌فر یکی از اهالی روستای مرق گفت: برای انتقال ساکنین این منطقه روزانه 10 سرویس مسافر را از روستا به محل استقرار قایق‌ها جابجا می‌کنم و به سختی سوخت مورد نیاز خودروی خود را تامین می کنم.

وی بیان کرد: از طرفی برای تامین آذوقه و کپسول مورد نیاز برای سوخت منازل مسکونی نیز باید این مسیر را طی کنم و روزانه نزدیک به ۱۰۰ لیتر بنزین مورد نیاز است که انتقال این میزان سوخت آن هم با قایق دشوار است.

وی بیان کرد: به دلیل رانش زمین گاز روستا برای پیشگیری از بروز خطر احتمالی قطع شده است و مسئولان قول دادند که کپسول مورد نیاز اهالی را تامین کنند  ولی متاسفانه به قول خود عمل نکردند.

صفایی فر در ادامه گفت: تردد مردم به شهر بسیار سخت شده است و بعضا به دلیل جوابگو نبودن ظرفیت قایق ها مسیر زمینی را انتخاب می کنند به گونه ای که از روستا تا قبل از محل مسدود شدن جاده را با خودرو می روند و سپس مسیری که مسدود شده است را پیاده طی کرده و مجددا سوار بر خودروی دیگری می شوند که احتمال بروز خطر جانی در پی ریزش کوه و ... ناشی از انجام عملیات مرمت و بازسازی جاده برای آنها وجود دارد.

ضرورت تمهید برای انتقال بیماران

وی افزود: متاسفانه هیچ تمهیدی برای انتقال بیماران یا مصدومان حوادث احتمالی به شهر اندیشیده نشده است و لازم است که یک دستگاه آمبولانس یا خودروی امدادی به صورت آماده باش در منطقه مستقر شود تا احیانا اگر بیماری نیاز به کمک رسانی داشت بلافاصله به شهر منتقل شود.

حسین پرهیزکار نائب رییس شورای اسلامی روستای مرق نیز گفت: روستای مرق دارای ۱۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ نفر، روستای مرقکان دارای ۱۱۰ خانوار با جمعیت تقریبا ۴۵۰ نفره و روستای سیاله دارای هشت خانوار حدودا ۳۰ نفره هستند که از نعمت آب، برق، گاز، تلفن، خانه بهداشت و  دهیاری برخوردارند.

وی با بیان اینکه معیشت و اقتصاد اهالی این سه روستا از طریق کشاورزی و دامداری با حدود پنج هزار دام سبک و سنگین، تامین می‌شود، افزود: این سه روستا در یک منطقه بکر و دارای اقلیم آب و هوایی مساعد و بارندگی مطلوب قرار دارند و با وجود اینکه از منابع آبی خوبی برخوردارند، اما آنطور که باید و شاید آباد نشده و از برخی محدودیت‌ها رنج می برند.

پرهیزکار افزود: یکی از دلایل عدم توسعه اقتصادی این منطقه نبود راه روستایی ایمن و آسفالت است. در حال حاضر حدودا ۱۰ کیلومتر راه مواصلاتی به این سه روستا خاکی و به دلیل کوهستانی بودن، صعب العبور است که تردد به شهر را سخت و امکان سرمایه گذاری برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را محدود کرده است.

بارش فصلی دردسرساز شد!

وی در خصوص وقوع پدیده رانش زمین گفت: از یکسال پیش بارش‌های فصلی و از طرفی پر آب بودن سد الغدیر که در مجاورت این روستاها قرار دارد منجر به سست شدن جاده و کوه شد و از همان روزها پیش بینی می‌شد که رانش زمین ایجاد شود و مشکلاتی برای تردد و نیز قطعی گاز بوجود آید. بر این اساس مکاتباتی با مسئولان صورت گرفت و نسبت به احتمال وقوع این پدیده اطلاع رسانی شد، اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفت.

وی به محدود بودن اعتبارات دهیاری برای مرمت جاده روستایی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تنها ۱۵۰ میلیون تومان اعتبارات دهیاری برای روستای مرق در نظر گرفته شد که صرف مرمت معابر، احیای قنوات و جدول گذاری شد.

نیاز به احداث راه موقت

پرهیزکار خواستار احداث یک راه موقت برای تردد ضروری مردم و رفع نیازهای اولیه شد و از مسئولان خواست تا نسبت به احداث راه مواصلاتی اصلی با توجه به غیر ممکن بودن مرمت جاده فعلی اقدام کنند.

وی با قدردانی از هلال احمر و کمیته امداد درخصوص تامین مایحتاج مردم با اعطای سبد غذایی و معیشتی گفت:  حضور پزشک و تامین ملزومات دارویی، معاینه دام های سبک و سنگین از طریق دامپزشکی، استقرار چند فروند قایق برای ترددهای ضروری و اورژانسی از راه دریاچه سد الغدیر از جمله خدمات ارائه شده به این روستاهاست.

اختلاط فاضلاب منازل مسکونی با آب قنوات!

پرهیزکار در بخش دیگری از سخنان خود به اختلاط فاضلاب منازل مسکونی با آب قنوات این روستا به عنوان یک مشکل عمده دیگر اشاره کرد و افزود: رهاسازی فاضلاب به دلیل عدم حفر چاه در منازل مسکونی متاثر از کوهستانی بودن روستا موجب شده است که فاضلاب خانگی به بیرون از خانه ها هدایت شده و با آب قنوات مخلوط و به مصرف کشاورزی برسد.

وی بیان کرد: تعفن فاضلاب و امکان بروز مخاطرات زیست محیطی و بیماری‌های عفونی برای ساکنین روستای مرق در اثر اختلاط فاضلاب با آب قنات یک تهدید به شمار می رود و انتظار ما این است که با احداث شبکه فاضلاب و سپتینگ این معضل برطرف شود.

معضل تردد غیرضروری

کریم مفیدی مسئول حراست مدیریت بهره برداری از سد الغدیر ساوه نیز گفت: مدیریت سد با همکاری گروه رزمی مهندسی ۴۲ قدر سپاه و شهرداری، روزانه در چند نوبت صبح و عصر اقدام به جابجایی اهالی این منطقه می کند و کار اسکان اضطراری را نیز بر عهده گرفته است.

وی خواستار پرهیز ساکنین منطقه از تردد غیرضروری به شهر شد و افزود: متاسفانه بسیاری از ترددهای مردم به شهر غیرضروری است و اگر خدای ناکرده در مسیر انتقال از مسیر آبی دریاچه سد الغدیر برای یک نفر اتفاقی بیفتد کسی جوابگو نیست.

مفیدی از اهالی این سه روستا خواست تا اجازه دهند از قایق ها برای ترددهای ضروری همچون انتقال بیمار، موارد اورژانسی و نیز حمل سوخت، آذوقه و مایحتاج مردم استفاده شود.

حجت الاسلام  محمد عالمی امام جماعت روستای مرق نیز گفت: رانش زمین و مسدود شدن جاده، کلیه ساخت‌وسازها و کارهای عمرانی را متوقف کرده است. مردم این منطقه حتی برای تامین آذوقه دام، تهیه بذر کشاورزی و نیز در حوزه بیماری دام با مشکل جدی مواجه هستند.

مرق در بن بست

وی بیان کرد: عقب ماندگی این روستا به دلیل نبود جاده ایمن و در بن بست قرار داشتن روستاست که لازم است مسئولان برای جمعیت نزدیک به ۹۰۰ نفره این سه روستا تدبیری جدی اتخاذ کنند. همچنین فرسودگی شبکه آبرسانی و احتمال شکستگی لوله ها وجود دارد که باید چاره اندیشی شود.

وی بیان کرد: مسدود شدن جاده و عدم استفاده از گاز به دلیل قطعی آن موجب شده است که مردم از سیلندرهای غیراستاندارد استفاده کنند که ناایمن بوده و مشکلاتی را به همراه دارد.

غلامحسین خادمی که پذیرای خبرنگار ایسنا، خادمین موکب جاماندگان و کارکنان سدالغدیر در منزل مسکونی خود بود، نیز گفت: بیشتر ساکنین این روستا را سالمندان تشکیل می دهند و به صورت معمول برای درمان به شهر مراجعه می کنند، اما به دلیل ترس از جابجایی با قایق ترجیح می دهند که به پزشک مراجعه نکنند.

فرماندار ساوه در روز وقوع حادثه در تشریح دلایل و جزئیات رانش زمین به ایسنا گفته بود: محورهای مواصلاتی مرق و مرقکان در یک گسل و مابین یک دره‌ احداث شده اند و سازه احداثی به لحاظ آهکی بودن زمین استحکام لازم را نداشته و بر اثر رانش زمین جسم جاده آسیب دیده است و حتی پس از رانش، ریزش بخش هایی از کوه نیز صورت گرفته است.

علی میرزایی گفته بود بلافاصله پس از رانش زمین و مسدود شدن محور مواصلاتی این سه روستا به شهرستان ساوه ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و از مکان مورد نظر نیز بازدید بعمل آمد.

فرماندار ساوه به اقداماتی که برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی باید صورت گیرد اشاره کرده و گفته بود: به دلیل عبور خط انتقال گاز از این محور و احتمال بروز خطر در اثر رانش و فشار زمین گاز این روستا قطع شده و تمهیدات لازم برای تامین سوخت مورد نیاز اندیشیده شد.

وی افزود: در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان مقرر شد نسبت به تامین معیشت و مواد غذایی اهالی روستا از طریق هلال احمر و نیز نیازهای درمانی و بهداشتی از طریق دانشکده علوم پزشکی به دلیل مسدود بودن راه مواصلاتی اقدام شود، همچنین مقرر شد که طی بازدیدی با حضور مدیران کل راه و شهرسازی، راهداری، هلال احمر، اعضای مدیریت بحران و نیز با حضور کارشناسان نسبت به احداث مسیر جایگزین برای تردد اهالی این روستا اقدام شود.

وی گفته بود: به دلیل آسیب دیدگی خط انتقال گاز و نیز ریزش مدام کوه امکان استفاده از این محور مواصلاتی تا اطلاع ثانوی وجود ندارد و بر این اساس به دلیل کوهستانی بودن این منطقه برای احداث محور مواصلاتی جدید نیاز به عملیات انفجار است که با نظر کارشناسان، انجام و مسیر ایمن جدیدی برای اتصال این روستاها به شهر احداث خواهد شد.

احداث راه دسترسی موقت ظرف چند روز آینده

فرماندار ساوه روز گذشته در گفتگو با ایسنا ضمن تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته گفت:  با انجام کار کارشناسی و مطالعات صورت گرفته عملیات اجرایی جاده دسترسی و موقت این روستاها آغاز شده و ظرف چند روز آینده راه دسترسی موقت برای اهالی این روستا احداث خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه ادارات و سازمانهای استانی و شهرستانی مکلف شدند تا هر چه سریعتر مشکلات این روستا را برطرف کنند و با هم افزایی و مشارکت بین بخشی نیازهای مردم را تامین خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظر شما