شناسهٔ خبر: 40359481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

الیگودرز

اورژانس هوایی؛ فرشته نجات مناطق صعب‌العبور

بسیاری از ساکنان مناطق صعب‌العبور در روزگار سخت بیماری‌ها و حوادث، جان دوباره خود را مدیون اورژانس هوایی می‌دانند و البته که استرس ، درد و درماندگی و نبود راه دسترسی در مواقع اورژانسی را زنان باردار بهتر از هر کسی درک می کنند که نکند به هنگام تولد نوزادشان نبود راه دسترسی به مراکز درمانی انتظار آنها را بی نتیجه بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا این زنان همگی راویان راستینی از دقایق و لحظات پر بیم و امیدی هستند که با رسیدن به موقع بالگردها بر فراز راههای سخت گذر از آن به فرشته نجات جان خود و نورسیده شان ، تعبیر می کنند.

در این خصوص ، یک مادر باردار که جان او در ارتفاعات پر از برف و سخت گذر بخش "زلقی" الیگودرز  نجات یافته است اظهار داشت: اگر اورژانس هوایی به دادمان نمی رسید از سرما جان خود را از دست می دادیم.

مریم ملک پور به ایرنا گفت: در سومین زایمان که همزمان در فصل بارش برف  و سرمای اواخر دیماه را با خود داشت ،  با خودروی نیسان از بخش زلقی به سمت الیگودرز حرکت کردیم که در راه به دلیل سرما و برف گرفتار شدیم.

وی افزود: در حالی که لحظات سخت و پر استرسی را سپری می کردیم  با یک تماس تلفنی پایگاه اورژانس هوایی هلی کوپتر را اعزام کرد و ما را نجات یافتیم.

پس از اقدامات مهم وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید در تبدیل شهرستان الیگودرز به قطب درمانی شرق لرستان و با پیگیری های مسئولان ، بالگرد اورژانس هوایی به شهرستان الیگودرز اختصاص یافت که تاکنون منشا خدمات زیادی در منطقه شده است.

کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار در الیگودرز

یک پزشک اهل شهرستان الیگودرز به ایرنا گفت: همزمان با راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی آمار ناشی از مرگ و میر زنان باردار در الیگودرز تقریبا صفر شده است.

دکتر محمد ملا طاهری افزود:  در گذشته به دلیل نبود امکانات مناسب اورژانس و نداشتن راه دسترسی بیشترین آمار مرگ و میر مادران باردار در برخی از نقاط سخت گذر الیگودرز اتفاق می افتاد.

وی افزود: در حالیکه اکنون، سایه مهربان اورژانس هوایی به راحتی بالای سر بیماران در همه نقاط الیگودرز حاضر می شود و آنها را نجات می دهد.

اورژانس هوایی الیگودرز یکی از پرکارترین مراکز

رییس اورژانس هوایی الیگودرز در گفت و گو با ایرنا ضمن ارائه  آمار پرواز بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز در اردیبهشت ماه ۹۹ افزود:از ابتدای اردیبهشت تا پایان این ماه تعداد  ۲۱ سورتی پرواز انجام شده است.

خسرو ظاهری  با بیان خدمات گسترده اورژانس هوایی الیگودرز به بیماران مناطق سخت گذر گفت:  تنها در اردیبهشت ماه تعداد بیمارانی که با اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شده اند ۲۰ بیمار بوده است.

 رییس اورژانس هوایی الیگودرز یادآور شد: ازتعداد  ۲۰بیمار انتقالی توسط بالگرد ؛ چهار مورد  زن باردار، یک مورد بیمار قلبی ، یک مورد غرق شدگی، سه مورد کاهش سطح هوشیاری و مابقی سایر موارد بوده است.

اورژانس هوایی نیاز دیرینه مردم الیگودرز

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اورژانس هوایی همواره خواسته و مطالبه  دیرینه مردم الیگودرز خصوصا ساکنان مناطق سخت گذر و صعب العبور بوده است.

محمد خدابخشی افزود: سالها بی توجهی و کم توجهی به مردم مناطق پشتکوه الیگودرز موجب شد تا درخواست  پایگاه اورژانس هوایی را بعنوان یکی از نیازهای دیرینه مردم شهرستان الیگودرز پیگیری شود.

وی گفت: نبود راه دسترسی در بسیاری از مناطق الیگودرز و نیز بعد مسافت ضرورت اورژانس هوایی الیگودرز را دو چندان کرده است.

الیگودرز تنها شهرستان لرستان است که به دلیل شرایط منطقه دارای بالگرد اورژانس هوایی است نه تنها بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز به عنوان فعال ترین اورژانس هوایی کشور جان بیماران را نجات داده است، بلکه در مواقع نیاز یاریگر مطمئنی برای نیروهای امدادی نیز بوده است.

نمونه آن تلاش کادر پرواز بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز در بحران سقوط هشت کوهنورد مشهدی در اشترانکوه است که تلاش این افراد ماندگار شده است.

نظر شما