شناسهٔ خبر: 40355185 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کشف 2 کتیبه مسروقه در اصفهان

صاحب‌خبر -

۲ کتیبه سنگی به سرقت رفته از مجموعه تاریخی "استر خاتون" شهرستان فلاورجان اصفهان با پیگیری‌ یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی کشف شد و به جایگاه خود بازگشت.

به گزارش ایرنا؛ استر خاتون، مجموعه‌ای تاریخی با حدود ۲ هزار سال قدمت شامل بُقعه و گورستان کلیمیان در شهرستان فلاورجان در غرب اصفهان است که آیین‌های مذهبی هموطنان کلیمی در آن برگزار می‌شود؛ پیش از این نیز در سال‌های گذشته چند مورد سرقت اشیا و سنگ‌های تاریخی از این مجموعه گزارش شده بود.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: این ۲ قطعه سنگ نوشته به زبان‌های عِبری و فارسی، سال گذشته به سرقت رفته بود.

شهرام امیری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کتیبه به زبان عبری دارای قدمت یکهزار ساله و کتیبه به زبان فارسی دارای قدمت حدود ۴۰۰ سال است.

وی با بیان‌اینکه مدیریت، حفاظت و نگهبانی مجموعه تاریخی استرخاتون، تحت نظر انجمن کلیمیان اصفهان است، افزود: مرداد پارسال گزارشی از مدیریت این مجموعه در باره سرقت ۲ قطعه نوشته به اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان تحویل شد و پیدا کردن آنها در دستور کار قرار گرفت.

امیری با اشاره به اینکه سه سال گذشته نیز سنگ قبر با ارزشی از این مجموعه به سرقت رفت که کشف شد، گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و نیروی انتظامی شهرستان فلاورجان با تشکیل تور حفاظتی، از سال گذشته بدنبال یافتن سارقان و کشف کتیبه‌های مسروقه بودند و سرانجام حدود ۱۰ روز پیش، سه نفر در این زمینه شناسایی و بازداشت شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه این سنگ‌نوشته‌ها از استان خارج نشده بود، اضافه کرد: سارقان سنگ نوشته‌های مذکور را نگه داشته بودند تا در فرصت مناسب بفروشند اما با تلاش ماموران دستگیر شدند و کتیبه‌ها به میراث فرهنگی فلاورجان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه مرمت مجموعه تاریخی استرخاتون بر عهده اداره کل میراث فرهنگی اصفهان است، خاطرنشان کرد: کارهای مقدماتی برای ثبت ملی مجموعه تاریخی استرخاتون انجام شده و امید است امسال در فهرست آثار ملی ثبت شود.

امیری خاطرنشان کرد: در مکان‌های تاریخی ثبت ملی شده که در اختیار مالکان خصوصی یا انجمن‌هاست، حفاظت فیزیکی از مجموعه و آثار موجود در آن بر عهده آنهاست و در این زمینه باید به اداره کل میراث فرهنگی پاسخگو باشند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مجموعه تاریخی استرخاتون شامل ۳۰ بنا از جمله بُقعه، کنیسه، قبرستان و مکان‌های برگزاری آیین‌های عبادی و یکی از مهمترین اماکن مذهبی کلیمیان در کشورمان است.

امیری خاطرنشان کرد: استان اصفهان دارای ۱۵ کنیسه کلیمیان و ۱۳ کلیسا برای هموطنان ارمنی و مسیحی است که بیشتر کنیسه‌های موجود در این خطه مربوط به دوران قاجار است.

مجموعه فرهنگی و تاریخی استرخاتون یکی از مکان‌های مهم زیارتی و تاریخی هموطنان کلیمی است که از بخش‌های مختلفی مانند کاروانسرا، زیارتگاه، کنیسه، گورستان و بُقعه‌های متعدد تشکیل شده است.

بر اساس اسناد و مدارک موجود، پیشینه تاریخی این مجموعه به بیش از یکهزار و ۸۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.

این مجموعه در شهرستان فلاورجان در ۱۰ کیلومتری غرب اصفهان است.

استان اصفهان به‌عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

نظر شما