شناسهٔ خبر: 40353725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستگاه ضد عفونی کننده دست و لباس در دانشگاه فردوسی مشهد ساخته شد

مشهد- ایرنا- دانشجویان عضو انجمن علمی گروه مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد دستگاه ضد عفونی کننده دست و لباس را ساخته و رونمایی کردند.

صاحب‌خبر -

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و همچنین پایان نامشخص برای مقابله با ویروس کرونا، دانشجویان انجمن علمی مهندسی این دانشگاه بر اساس حس مسوولیت پذیری اجتماعی خود به فکر تولید دستگاه ضدعفونی دست و لباس افتادند.
حمید رضا طاهری افزود: تمامی مراحل طراحی و ساخت این محصول را دانشجویان این دانشگاه انجام داده اند.
وی ادامه داد: دانشجویان این دانشگاه در بیش از ۶۵ انجمن ‌علمی با حمایت استادان دانشگاه فردوسی مشهد در حال فعالیت هستند است و به عبارتی می توان انجمن‌های علمی را موتور محرکه دانشگاه نامید.
یکی از دانشجویان انجمن علمی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به مشکلاتی که ویروس کرونا برای جامعه ایجاد کرده بود از اواسط تعطیلات نوروز سعی شد با ایده گرفتن  از نمونه خارجی بتوانیم محصولی را تولید کنیم که برای مکان های پر جمعیت به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.  
امیر حجتی افزود: از آنجایی که برای کنترل کرونا و در مراجعه افراد به سازمان‌ها و نهادها نیاز به ضد عفونی کردن دست و لباس وجود داشت، در این مدت توانستیم " گیت ضد عفونی کننده دست و لباس "و همچنین "دستگاه ضد عفونی کننده دست " را با حمایت دانشگاه فردوسی مشهد تولید کنیم.
وی ادامه داد: پنج نفره سازنده این دستگاه توانست بر خلاف نمونه موجود در بازار که کیفیت پایینی دارد دستگاهی را تولید کند که هزینه کمتری در تولید داشته باشد.
این دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گفت: برای گیت ضد عفونی کننده دست و لباس، تعدادی سنسور، ورود شخص را به محل تشخیص داده و متناسب با قد افراد شروع به پاشش مواد ضد عفونی می‌کند تا ضمن جلوگیری از خیس شدن افراد فضای مرطوبی برای ضد عفونی کردن تشکیل شود.
حجتی افزود: در این درگاه‌ها متناسب با محل و نوع سفارش می‌توان تعداد نازل‌ها را کم و زیاد کرد و همچنین امکان ایجاد تونل ضد عفونی برای ورود نیز وجود دارد.  
وی ادامه داد: در حال حاضر سه مدل دستگاه ضد عفونی دست به صورت خودکار، دیواری و پدالی نیز طراحی شده است.  


او اضافه کرد: امکان تولید ۵۰ دستگاه در هفته وجود دارد و در مرحله اول سفارش گیری یک گیت ورودی و ۱۵ دستگاه ضد عفونی کننده دست برای دانشگاه فردوسی مشهد در حال ساخت است.  
دانشیار گروه مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه، از طریق انجمن‌های علمی می‌تواند از دانشجویان حمایت اقتصادی کند و استادان دانشگاه نیز این دانشجویان را بیشتر مورد حمایت معنوی خود قرار می‌دهند.  
عارف افشار فرد افزود: معمولاً دانشجویانی که به فکر تولید و اقتصاد هستند در انجمن‌های علمی حضور پیدا می‌کنند تا با تجربه‌های فردی و دانشجویی بتوانند ایده های خود را به تولید محصول نزدیک کنند.  
وی ادامه داد: مهندسی، علم بهینه سازی محصول است و باید با کمترین مصالح بتوانیم محصولی با کارآیی بالا و سود مناسب تولید کنیم و بر همین اساس و برای تولید محصولاتی که امروز رونمایی شد باید بازار مورد پایش قرار می‌گرفت تا قطعات قابل اطمینان و با کیفیت که در بازار داخلی موجود است انتخاب و استفاده شود.  

به گفته کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۵۶ تن در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۵۶۴ تن رسید.

نظر شما