شناسهٔ خبر: 40348273 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته خبری مساجد جهان// ۷ خردادماه

از حذف نمادهای اسلامی در مساجد چین تا برنامه بازگشایی مساجد در کشورهای مختلف

حذف نمادهای اسلامی از مساجد چین، آغاز اقامه نماز جماعت در مساجد سوریه و دستور رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی برای بازگشایی مساجد از اول ژوئن از جمله اخبار مساجد جهان در هفتمین روز از خردادماه ۹۹ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار مساجد جهان در هفتمین روز از خردادماه ۹۹:

 

روایت یک مجله از حذف نمادهای اسلامی در مساجد چین

 

 

 

 

به نقل از «الحره»، مجله «ویتر ونتر» در گزارش خود نوشت: با وجود بحران کرونا در چین، مقامات چینی در 18 مارس تعدادی از کارگران را در حالی که ماسک زده بودند، مجبور کردند نمادهای اسلامی مساجد را در شهر «ژنگ شیان» در استان «هنان» را از بین ببرند.

 

این مجله نوشت: این اقدام در حالی صورت گرفته است که نیازی به مرمت و بازسازی مساجد نبوده است و به نظر می رسد این کار تنها برای از بین بردن نمادهای دینی مسجد «گونگمازوانگ» انجام گرفته است.

 

کارگران چینی نماد ماه و ستاره این مسجد را که در ماه نوامبر تزیین شده بود از بین بردند.

 

دفتر امور دینی شهر ژنگ شیان گفت: ماه گذشته قصد بازسای مسجد را داشتیم، اما کارگران به دستور مسئولان خود به تخریب نمادهای دینی از مساجد اقدام کردند.

 

مجله ویتر ونتر در ادامه نوشت: این اقدام با آزادی های دینی و حقوق بشری در چین منافات دارد.

 

این مجله همچنین به نقل از مدیر مسجد «ژنگ شیان» نوشت: تمامی نمادهای دینی مساجد این شهر در دست تخریب قرار دارد و هر کارگری که مخالفت کند، با او برخورد می شود.

 

وی افزود: سال گذشته نمادهای دینی دست کم 50 مسجد این شهر تخریب شده است.

 

وی تاکید کرد: این نماد دینی ماست، اما آنان می خواهند نمادها چینی باشد.

 

مدیر مسجد ژنگ شیان اظهار کرد: نمادهای دینی را تخریب و چیز دیگری جایگزین آن می کنند، حتی عبارت های عربی را نیز از بین برده اند.

 

وی افزود: این اقدام آنان هدر دادن پول و از بین بردن نمادهای دینی ماست.

 

این مجله همچنین در ادامه نوشت: دولت چین حدود 280 هزار دلار برای نصب نمادهای چینی در مسجدی واقع در این شهر هزینه کرده و تمامی نمادهای اسلامی این مسجد را برداشته است .

 

این مجله به نقل از امام جماعت این مسجد گفت: مسجد شبیه معبد چینی شده است.

 

در راستای غلبه فرهنگ چینی در این کشور، نمادهای اسلامی حتی کلمه و عبارت های عربی از اماکن تجاری نیز برداشته می شود.

 

بازگشایی مساجد برونئی برای برگزاری اولین نماز جمعه

 

 

 

 

به نقل از «borneobulletin»،مسلمانان در کشور برونئی خود را آماده شرکت در اولین نماز جمعه پس از دو ماه قرنطینه در روز 29 می (جمعه 9 خرداد) می کنند.

 

در این شرایط مرکز امور مساجد در برونئی بر لزوم ثبت نام نمازگزاران از طریق اپلیکیشن « BruHealth» برای جلوگیری از ازدحام افراد در مساجد و همچنین  همچنین جلوگیری از حضور افرادی که دارای نشانه های بیماری کرونا هستند،تاکید کرد.

 

نمازگزارانی که علائم بیماری کرونا در آنها وجود دارد و خطر بالایی برای حضور در مساجد دارند،کودکان زیر 15 سال و همچنین زنان اجازه ورود به مساجد را ندارند.

 

در همین راستا نیروهای ویژه نیز در مساجد مستقر می شوند تا میزبان سلامت افراد را مورد بررسی قرار دهند.

 

همچنین از نمازگزاران خواسته شده است تا مدت طولانی در مساجد باقی نمانند،از دست دادن خودداری کنند،از ماسک استفاده کنند،سجاده های شخصی همراه خود بیاورند و در خانه وضو بگیرند.

 

متولیان مسجد همچنین ضد عفونی کننده دست برای استفاده نمازگزاران در مساجد فراهم کرده اند.

 

فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی هم با رعایت فاصله حداقل یک متر در میان نمازگزاران در مساجد اجرایی می شود و دمای بدن افراد قبل از ورود به حوطه مسجد کنترل می شود.

 

در دستورالعمل منتشر شده در این زمینه آمده است که خود نمازگزاران هم باید قبل و بعد از نماز جمعه خود ارزیابی داشته باشند.برگزاری 

 

وقتی نمازگزاران نماز خود را به پایان رساندند باید مسجد را فورا ترک کنند و اگر هم می خواهند برای ارائه برخی کمک ها در مسجد بمانند باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

 

به نقل از «عنب بلدی»، وزارت اوقاف سوریه اعلام کرد: مساجد این کشور برای اقامه نماز جماعت از امروز چهارشنبه (7 خرداد ماه) بازگشایی می شود.

 

نماز جماعت از امروز در مساجد سوریه برپا می شود

 

 

وزارت اوقاف سوریه گفت: مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی می شود.

 

یکی از شروط حضور نمازگزاران در مساجد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است و هر نمازگزار باید یک مترو نیم با بقیه نمازگزاران فاصله داشته باشد.

 

همچنین افراد باید ماسک داشته باشند و در ورودی مسجد مواد ضدعفونی گذاشته است.

 

افراد بیمار و کسانی که مشکوک به بیماری ویروس کرونا هستند نیز نباید در مساجد حضور داشته باشند.

 

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: نماز جمعه از هفته گذشته در مساجد این کشور برپا شده است و برگزاری نماز جماعت به طور موقت متوقف شده بود.

 

شورای علمی فقهی وابسته به وزارت اوقاف اسلامی سوریه در فتوایی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اقامه نماز جمعه و جماعت را در مساجد تعطیل کرده بود و برپایی کلاس های دینی نیز ممنوع شده بود.

 

دولت سوریه همچنین منع رفت و آمد شبانه را از بعد از ظهر سه شنبه(6 خرداد ماه) برداشته است.

 

وزارت اوقاف سوریه با کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور، تصمیم به بازگشایی مساجد و اقامه نماز جماعت را گرفته است.

 

دستور رئیس جمهوری آفریقای جنوبی برای بازگشایی مساجد از اول ژوئن

 

 

 

به نقل از «businessinsider»،رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از بازگشایی مساجد،کنیسه ها،کلیساها و معابد این کشور در روز اول ژوئن (دوشنبه 12 خرداد) خبر داد.

 

«سیریل رامافوسا» با اشاره به اینکه کشورش وارد مرحله اجرای قوانین سطح 3 هشدار شده است گفت که مکان های عبادی درهای خود را به روی عبادت کنندگان باز خواهند کرد.

 

وزرای کابینه آفریقای جنوبی قرار است امروز  (چهارشنبه 7 خرداد) نشستی را برگزار کرده و دستورالعمل های مربوط به رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح 3 هشدار را با عموم مردم در میان بگذارند.

 

اما رامافوسا در یک سخنرانی جداگانه نیازهای دینی مردم را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد که دولت قصد بازگشایی مکان های مذهبی را دارد و این مسئله را با رهبران مذهبی در میان خواهد گذاشت.

 

بازگشایی مکان های عبادی در آفریقای جنوبی شرایطی دارد که ممکن است ماهیت برخی خدمات که در این مکان ها ارائه می شود را تغییر دهد.

 

به گفته رئیس جمهوری آفریقای جنوبی حداکثر تعداد نمازگزارانی که می توانند در مساجد شرکت کنند 50 نفر است.

 

وی افزود: لزوم رعایت فاصله گیری فیزیکی در مکان های عبادی وجود دارد و نمازگزاران اجازه ندارند با هم دست بدهند یا یکدیگر را در آغوش بگیرند.

دت

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی همچنین دستور ضد عفونی کردن مکان های عبادی،قبل و بعد از حضور عبادت کنندگان را صادر کرد.

 

به نقل از «روسیا الیوم»، «محمد مختار جمعه»، وزیر اوقاف مصر گفت: این وزارتخانه برای بازگشایی مساجد طرحی را آماده کرده که به اداره بحران کرونا ارائه می دهد و این طرح قرار است هفته آینده در شورای وزیران نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 

مصر طرح بازگشایی مساجد را هفته آینده مورد بررسی قرار می دهد

 

 

 

 

وی به توزیع سریع فرش به مساجد از روز شنبه آینده (10 خرداد ماه) اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه 350 هزار متر فرش را به مدیریت های اوقاف در سطح کشور توزیع خواهد کرد.

 

رئیس بخش امور دینی و رئیس بخش مدیریت های اوقاف ملزم هستند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی جایگاه نمازگزاران را در مساجد مشخص کنند به طوری که میان هر نمازگزار فاصله امنی وجود داشته باشد.

 

وزارت اوقاف مصر برای اقامه نماز عید سعید فطر، مسجد «سیده نفیسه» را انتخاب و اعلام کرد: نماز عید فطر با حضور تنها 20 نمازگزار اقامه می شود و نماز عید فطر از طریق شبکه های تلویزیونی به طور مستقیم پخش می شود.

 

همچنین تاکید شد که هر نمازگزار باید یک مترو نیم با نمازگزار دیگر فاصله داشته باشد و نمازگزاران ماسک و دستکش باید به همراه خود داشته باشند.

 

گفتنی است، حدود دو ماه پیش مساجد مصر با هماهنگی وزارت اوقاف و وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شدند.

 

 

پایان پیام/9

نظر شما