شناسهٔ خبر: 40347543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ابراز نگرانی شدید چین از آزمایش احتمالی هسته‌ای آمریکا

فرزانه جوادی

چین نگرانی شدید خود را نسبت به گزارش‌ رسانه‌ها درباره احتمال انجام نخستین آزمایش هسته‌ای بعد از سال 1992، از سوی آمریکا ابراز کرد؛ تصمیمی که توقف چندین دهه‌ای اقدامات هسته‌ای را بر هم زده و اجماع نه چندان متعادل بین دیگر کشورهای هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از "سی‌جی‌تی‌ان"، بر اساس مقاله روز جمعه روزنامه "واشنگتن پست"، دولت ترامپ این برنامه را روز 15 مه (21 اردیبهشت) طی نشستی با حضور مقامات ارشد ایالات متحده به بحث گذاشت. این مسأله پس از آن مورد توجه قرار گرفت که اتهاماتی از سوی دولت مطرح شد مبنی بر آنکه روسیه و چین در حال انجام آزمایشات هسته‌ای کوچک هستند. بر اساس گزارش واشنگتن پست، این ادعا از طریق شواهد در دسترس عموم، به اثبات نرسیده و دو کشور نیز آن را رد کرده‌اند.

زمانی که از ژائو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پکن خواسته شد نسبت به مقاله واشنگتن پست واکنشی نشان دهد، او گفت که "ما به شدت درباره این گزارش نگران شده‌ایم".

این مقام چینی با اشاره به اینکه "پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای" که خواستار ممنوعیت تمام انفجارهای هسته‌ای است، ستون مهمی از سیستم بین‌المللی کنترل تسلیحات هسته‌ای به شمار می‌آید، تأکید کرد: این پیمان برای دستیابی به اهداف جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تحقق صلح جهانی بسیار مهم است.

وی افزود: با وجود اینکه پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای هنوز اجرایی نشده، منع آزمایش هسته‌ای به یک هنجار جهانی تبدیل شده است. این پیمان در خلع سلاح هسته‌ای، منع گسترش تسلیحات، صلح جهانی و امنیت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پنج دولت دارای جنگ‌افزار هسته‌ای از جمله ایالات متحده، این پیمان را امضا کرده و به آن متعهد شده‌اند.

ژائو خطاب به واشنگتن یادآور شد: ایالات متحده آمریکا بیشترین تعداد آزمایش‌های هسته‌ای را انجام داده است. ما از آمریکا می‌خواهیم که از طریق حمایت از اهداف پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای، بر سر تعهد خود باقی مانده و از این طریق سهمی در خلع سلاح بین‌المللی و شیوه منع گسترش داشته باشد؛ به جای آنکه باعث برهم خوردن بیشتر ثبات استراتژیک جهانی شود.

نشست 15 ماه مه مقامات ارشد آمریکایی به هیچ توافقی در راستای انجام آزمایش هسته‌ای نیانجامید، اما یک مقام ارشد دولتی به واشنگتن پست گفته است که مذاکراتی در مورد این پیشنهاد در جریان است. این روزنامه همچنین به نقل از شخص دیگری که درباره نشست مقامات آمریکایی اطلاع دارد، ادعا کرد که تصمیم نهایی این بوده که ایالات متحده اقدامات دیگری در مقابله با تهدیدات روسیه و چین انجام داده و از انجام آزمایش‌هسته‌ای خودداری کند.

انتهای پیام

نظر شما