شناسهٔ خبر: 40344652 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روشی موثر در کاهش انتقال ویروس کرونا

محققان دریافتند یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از گسترش ویروس، استفاده گسترده از ماسک صورت در مکان‌های عمومی است.

صاحب‌خبر -

به نقل از ساینس، بعد از گذشته هفته‌ها و ماه‌ها از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کشورها در حال رفع محدودیت و شروع فعالیت‌ها هستند و البته پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از افزایش موارد جدید نیز توصیه می‌شود.

در اتریش، افراد هنگام خرید مجبور به استفاده از ماسک صورت هستند.

در اسپانیا، هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باید ماسک صورت داشته باشند.

در آلمان، افراد برای خرید از مغازه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و مراکز خرید و حمل‌ونقل عمومی باید ماسک استفاده کنند.

در انگلستان، دولت نسبت به استفاده از ماسک سخت‌گیری نداشته، اما اکنون استفاده از آن را توصیه کرده است و در بسیاری از کشورهای آسیایی، ماسک صورت قبل از همه‌گیری ویروس مورداستفاده معمول بود، اما در دو ماه گذشته رواج بیشتری داشته است.

شهر ینا در آلمان که ماسک صورت را تا 31 مارس اجباری کرده بود، در هشت روز بعدازآن هیچ فرد بیماری را ثبت نکرد و این در حالی بود که در شهرهای اطراف موارد آلودگی گزارش‌شده بود.

استفاده از ماسک در ایالات‌متحده رویکردهای مختلفی دارد و با توجه به اینکه شواهد علمی، استفاده از آن را توصیه می‌کند، استفاده از آن بسیار بحث‌برانگیز است.

استاد تریشا گرینهالگ به همراه همکارانش در دانشگاه آکسفورد اظهار کردند: " با توجه به شواهد محدود، استفاده از ماسک صورت می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در انتقال بیماری داشته باشد و تاثیر نسبتا اندکی در زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد دارد."

گرینهالگ افزود: حتی اگر استفاده از ماسک محافظت محدودی ارائه کند، این محافظت می‌تواند بر بخش زیادی از جمعیت که ماسک می‌پوشند، تاثیر داشته باشد.

محققان خاطرنشان کردند: ماسک‌ها ساده، ارزان، بی‌خطر و تاثیر قابل‌توجهی دارند و استفاده افراد آلوده از ماسک در خانه و خارج از آن و در مکان‌های عمومی نظیر مکان‌های خرید و حمل‌ونقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش انتقال می‌تواند داشته باشند.

البته در ابتدای شیوع ویروس، در برخی از کشورها، ترس از کمبود ماسک در بین کارکنان بهداشتی و افزایش استفاده از آن در بین جمعیت عادی بود، اما در حال حاضر که چند ماه گذشته و تولید آن افزایش‌یافته و کمبودها کاهش‌یافته است، استفاده از آن بیشتر توصیه می‌شود.

البته بعضی از افراد، مانند دونالد ترامپ (رئیس جمهوری امریکا)، مایک پنس(معاون رئیس‌جمهور امریکا) و ژائیر بولسونارو(رئیس جمهوری برزیل) هرگز مایل نیستند از ماسک استفاده کنند، زیرا که می‌تواند نشانه‌ای بر ضعف آنان باشد.

دیوید آبرامز، روانشناس دانشکده نیویورک گفت: این افراد استفاده از ماسک را نشانه آسیب‌پذیری می‌دانند.

نتایج نشان داد، شواهد علمی، پزشکی و تجربی بسیاری استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند، البته ممکن است که استفاده از آن ناخوشایند باشد، اما می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیماری کمک کند.

 نتایج این بررسی در مجله British Medical منتشرشده است.

انتهای پیام

نظر شما