شناسهٔ خبر: 40344325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همتی: بنای جدی داریم حجم نقدینگی را کنترل کنیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی یکی از دلایل اساسی موثر در تورم است و ما بنای جدی داریم که نقدینگی را کنترل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،‌ عبدالنصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره برنامه‌های بانک مرکزی درخصوص کنترل تورم گفت: یکی از وظایف مهم بانک مرکزی مهار و کنترل تورم در کشور است. در دو سال گذشته به‌خاطر شوک ناشی از تحریم و اتفاقاتی که در نرخ ارز افتاد شاهد تورم ناشی از عرضه بودیم و این موجب شد که تورم دو سال گذشته در مجموع میانگین سال‌های اخیر نبود.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته مجهز به ابزار عملیات باز شدیم و کارهای لازمه‌ آن را انجام دادیم و الان آمادگی داریم از این عملیات در بازار پول و سرمایه استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره هدف‌گذاری تورم 22 درصد اعلام شده اظهار داشت: حجم نقدینگی یکی از دلایل اساسی موثر در تورم است و ما بنای جدی داریم که نقدینگی را کنترل کنیم. پیش بینی می‌کنیم با برنامه‌ریزی که دولت داشته و با انضباط مالی که متعهد شده برای کسری بودجه از طریق فروش سهام و اوراق خزانه بر عهده بگیرد، مطمئن هستم پیش بینی که کردیم نزدیک به واقعیت و شاهد کاهش حجم نقدینگی خواهیم بود.

همتی با بیان اینکه سعی می‌کنیم تورم را تا حدود 22 درصد کنترل کنیم، تصریح کرد: خیلی‌ها گفتند این ریسک بزرگی است و من می‌گویم این ریسک بزرگی نیست و ما نمی‌توانیم تابع تورم باشیم و وظیفه داریم هدفی را تعیین و تلاش خود را برای نیل به آن هدف انجام دهیم.

وی هم چنین خاطر نشان کرد: این کار دو حسن دارد، یکی اینکه بقیه دستگاه‌های اجرایی دولت و کسانی که در شکل‌گیری تورم نقش دارند الزام خوبی برای رعایت خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بعد از اعلام بانک مرکزی آثارش را در بازارهای مختلف می‌بینیم و مقید هستیم با ابزارهایی که در اختیار داریم و با اقداماتی که بانک مرکزی در بازار پول خواهد داشت، بتوانیم از طریق کنترل نرخ سود بانکی و از آن طریق نرخ تورم را کنترل نماییم و  ان‌شالله تا یکسال آینده به نرخ‌هایی که هدف‌گذاری کرده‌ایم برسیم.

انتهای پیام/

نظر شما