شناسهٔ خبر: 40344008 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حاشیه‌های اولین روز مجلس یازدهم؛

تحویل خانه ملت به مستاجران جدید/ از تکیه بر صندلی ریاست تا نشستن روی صندلی مهمان

نخستین جلسه علنی مجلس یازدهم امروز با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز خانه ملت رنگ دیگری داشت، وکلای تازه نفس مردم در پارلمان کار خود را برای ۴ سال آغاز کردند، طبق روال مجالس گذشته خبرنگاران و عکاسان داخلی بسیار زیادی برای پوشش خبری مراسم افتتاحیه ساعت ۷ صبح خود را به بهارستان رسانده بودند و در انتظار باز شدن در صحن علنی مجلس بودند تا اخبار آغازین روز پارلمان را گزارش کنند، همچنین این مراسم به صورت زنده از شبکه خبر نیز پخش شد.

راهرو‌های مجلس برای میزبانی از مستاجران جدید خود مزین به فرش قرمز بود، البته تصاویر نمایندگان ۱۰ دوره گذشته مجلس هم در راهرو‌های ورودی خود نمایی می‌کرد، مدعوین جلسه افتتاحیه پیش از ورود به مجلس از تونل ضدعفونی رد شدند و با دستگاه تب‌سنج میزان تب آن‌ها سنجیده شد.

سردار سلیمانی در مجلس

صحن مجلس هم با گل‌آرایی و عکس شهدا مزین شده بود، تصویری از آیت‌الله سیدحسن مدرس هم جلوی تریبون سخنران و تصویری از سردار شهید سلیمانی مقابل تریبون جایگاه ریاست مجلس قرار داده شده بود.

حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در ابتدای مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره فعالیت مجلس اعضای هیئت رئیسه سنی را معرفی و از ان‌ها برای حضور در جایگاه هیئت رئیسه دعوت کرد.

بالاخره پس از استقرار هیئت رئیسه سنی، راس ساعت ۸:۴۰ دقیقه زنگ آغاز اولین جلسه مجلس یازدهم نواخته شد و حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس با اعلام اینکه جلسه با حضور ۲۶۸ نفر رسمی است، او از دبیر هیئت رئیسه یعنی روح الله نجابت نماینده شیراز که جوانترین عضو مجلس یازدهم است، خواست تا نخستین دستور جلسه علنی مجلس یازدهم را قرائت کند.

لاریجانی و حداد عادل

سایه کرونا امروز کمی برنامه‌های نخستین روز مجلس را تغییر داده بود، اما باز هم مسئولان کشوری و لشکری برای همراهی تازه نفسان مجلس در پارلمان حضور یافتند، با ورود سران قوه مجریه و مقننه به صحن علنی، صدای فلش دوربین عکاسان بلند شد. علی لاریجانی هم پس از ۱۲ سال نمایندگی، امروز به عنوان مهمان بر کرسی سبز بهارستان تکیه زد.

بازار خوش و بش‌های وکلای جدید با مهمان امروز داغ بود، در گوشه و کنار مجلس گعده‌های مجلسیان به راه بود، البته نمایندگان کهنه کار دور هم جمع بودند و نمایندگان تازه کار هم برای آشنایی دور دو کاندیدای ریاست مجلس یعنی محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی بابایی حلقه زده بودند.

تحویل خانه ملت به مستاجران جدید/ از تکیه بر صندلی ریاست تا نشستن روی صندلی مهمان

پس از تلاوت آیات سوره شوری قرآن کریم، سرود جمهوری اسلامی ایران در خانه ملت طنین‌انداز شد تا جلسه رسمیت پیدا کند.

غلامرضا نوری معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی هم به ایراد سخنرانی پرداخت و از محمدعلی رمضانی و فاطمه رهبر دو تن از منتخبان مجلس یازدهم که به دلیل بیماری کرونا به دیار حق شتافتند یاد کرد، امروز عکس دو منتخب مرحوم بر روز دو صندلی سبز بهارستان گذاشته شده بود.

اولین نطق رئیس مجلس یازدهم هم از سوی ریش سفید مجلس قرائت شد، حجت الاسلام تقوی تاکید کرد که در مجلس یازدهم دنبال حاشیه نیستیم و به حاشیه سازان می‌گوییم که تلاش نکنند ما را به حاشیه ببرند، می‌خواهیم در زندگی مردم تاثیرگذار باشیم.

او گفت که از اشتباه‌ها هرگز حمایت نمی‌کنیم، اصرار بر حفظ اشتباه‌ها گذشته که در قوای سه گانه شکل گرفته، نداریم و طبق قانون به اصلاح آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در نشست امروز پیام رهبر معظم انقلاب را قرائت کرد. رهبر انقلاب در پیام خود خطاب به نمایندگان یازدهم تاکید کردند که «امام راحل عظیم‌الشّأن، مجلس را در رأس امور دانستند؛ این را می‌توان جامع‌ترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفه‌ی آن را در یک جمله‌ی کوتاه اعلام می‌کند. اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قلّه‌ها و مقصد‌هایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریل‌گذاری و رهگشاییِ حیاتی است.»

پس از قرائت پیام رهبر انقلاب، رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوم اسفند به وکلای یازدهم ارائه و تاکید کرد که اعلام نتیجه انتخابات مجلس زودتر از همه دوره‌های قبل، بدون بروز کمترین مسئله امنیتی، برگزار شد و شورای نگهبان صحت انتخابات در همه حوزه‌های اصلی و فرعی را تایید کرد.

رئیس جمهور روحانی پس از گزارش وزیر کشور، پشت تریبون سخنران مجلس قرار گرفت و از اخوت و همکاری میان مجلس و دولت سخن گفت. روحانی در ادامه سخنان خود بیان کرد که در سال پایانی دولت باید روابط میان ما و مجلس به گونه‌ای باشد که بتوانیم کشور را در شرایط سخت اداره کنیم.

حاشیه

بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی و ماده ۳ آیین نامه داخلی مجلس، مراسم تحلیف نمایندگان برگزار شد و مهمانان از جمله رئیس‌جمهور مجلس را ترک کردند.

در نهایت شعب پانزده گانه‌ای برای بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم تعیین و طبق قرار قبلی بنا شد تا با انجام رای‌گیری استمزاجی مشخص شود که جلسه دوم مجلس یازدهم چه زمانی برگزار شود که براساس رای وکلای ملت و به منظور انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس روز پنجشنبه به عنوان دومین روز کاری مجلس یازدهم تعیین شد.

در ادوار مختلف مجلس، پس از به صدا درآمدن زنگ پایانی، نمایندگان جدید برای تجدید میثاق به حرم امام خمینی (ره) می‌رفتند، اما امسال به دلیل شرایط کرونایی در کشور، بهارستان نشینان به محوطه مجلس شورای اسلامی و مزار شهدای گمنام رفتند تا با آرمان‌های امام و شهدا عهد ببندند.

انتهای پیام/

نظر شما