شناسهٔ خبر: 40343684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاکید ایران و افغانستان بر رسیدگی جدی به حادثه هریرود

در دیدار معاون وزیر خارجه ایران با عبدالله عبدالله رییس مصالحه ملی افغانستان، دو طرف بر ادامه رسیدگی‌ها به حادثه پیش آمده برای اتباع افغان در مرز دو کشور تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، به‌دنبال سفر هیات بلندپایه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به کابل به‌منظور بررسی حادثه جان باختن اتباع افغان در مرز ایران و افغانستان، «محسن بهاروند» معاون وزیر امور خارجه ایران با «عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس اعلام دفتر عبدالله، هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست «محسن بهاروند»، معاون حقوقی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که با هدف بررسی حادثه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در امتداد مرز جمهوری اسلامی افغانستان و ایران به کابل تشریف آورده‌، با رییس مصالحه ملی افغانستان دیدار کرد.

عبدالله در این دیدار با اشاره به آخرین پیشرفت‌ها در تحقیقات در این زمینه از سوی دو کشور مورد خواهان تحقیقات و رسیدگی جدی و منصفانه به این حادثه شد.

بر اساس این اطلاعیه، هیأت جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این حادثه و تأکید بر روابط حسنه میان دو کشور، از همکاری جدی با گروه تحقیق و رسیدگی به این موضوع تاکید کرد.

 به گزارش فارس، هیأت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران روز گذشته سه‌شنبه، ششم جوزا، در کابل با «حنیف اتمر»، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و درباره اسناد و مدارک به دست آمده در رابطه با جان باختن اتباع افغان در مرز ایران، گفت‌وگو کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در این دیدار گفت که هدف از این تحقیقات دریافت حقایق، رسید‌گی قانونی به عاملان آن و اتخاذ تدابیر لازم بوده تا در آینده از چنین «حوادث ناگواری» که ممکن است بر روابط دو کشور تاثیرگذار باشد، جلوگیری شود.

معاون وزارت خارجه ایران همچنین تصریح کرد که اسناد و مدارک هیأت تحقیق افغانستان را تسلیم شده و آن را از مجاری مرتبط دولت ایران نیز تحقیق و نتایج آن را با طرف افغانستان در میان می‌گذارد.

صبح شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد ۵۰ تن از مهاجران افغان که به ‌صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌های افغانستان در خصوص وقوع حادثه برای تعدادی از شهروندان این کشور که با عبور از رودخانه مرزی قصد ورود غیر قانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.

همچنین وزرای امور خارجه ایران و افغانستان در یک تماس تلفنی توافق کردند تا ۲ کشور با همکاری یکدیگر و با تشکیل هیأتی، حادثه به‌ وقوع پیوسته در مرز مشترک ایران و افغانستان را مورد رسیدگی قرار دهند.

در این راستا، دریابان علی شمخانی روز گذشته در گفت و گو با حمدالله محب همتای افغانستانی خود تاکید کرد که مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران درباره جانباختگان افغان وجود دارد که در صورت اراده طرف افغان می‌تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب بررسی شود.

انتهای پیام/ ر

نظر شما