شناسهٔ خبر: 40343490 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

صمت از جلسه توجیهی نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در شانگهای گزارش می‌دهد

حضور قطعی ۱۴۰۰ شرکت در CIIE

صاحب‌خبر -

نخستین جلسه توجیهی سومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ با حضور نمایندگان و کارشناسان مربوط در در مرکز ملی نمایشگاهی شانگهای برگزار شد.

در دومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در سال گذشته، کشورمان برای نخستین‌بار در دو بخش پاویون ملی و غرفه‌های شرکت‌های تجاری به ترتیب با مسئولیت ستاد فناوری نانو و اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین شرکت کرد. سال ۹۸ حدود ۷۱ میلیارد دلار قرارداد خرید میان شرکت‌های گوناگون در ۴ روز به امضا رسید. انتظار می‌رود در شرایط کنونی اقتصاد، امسال بتوان از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای به‌طور مطلوب و با برنامه‌ریزی مناسب بهره‌برداری لازم را به‌عمل آورد. حضور فعال و مستقل شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه محصولات تولیدی خود می‌تواند یکی از زمینه‌های بسیار مناسب در تسهیل صادرات این نوع محصولات به بازار بزرگ چین باشد. 
نخستین جلسه توجیهی سومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ با حضور نمایندگان دفتر نمایشگاه CIIE، دفتر روابط خارجی شانگهای، کمیسیون بازرگانی شانگهای، بخش خدمات خریداران دفتر CIIE، بخش عملیات دفتر CIIE، کمپانی COSCO، کمپانی Eastern Air Logistics Co و نمایندگی‌های خارجی مقیم در مرکز ملی نمایشگاهی شانگهای برگزار شد. 
نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در سال ۲۰۲۰ مانند دو دور گذشته در بخش‌های پاویون ملی کشورها، غرفه‌های شرکتی و پلتفرم بین‌المللی خونگ‌چیائو برگزار می‌شود. بخش غرفه‌های شرکتی نیز در ۶ موضوع جداگانه برپا خواهد شد: 
تجارت خدمات
خودرو
صنایع هوشمند؛ اطلاعات و فناوری
مواد مصرفی
مواد دارویی و تجهیزات پزشکی
مواد غذایی و محصولات کشاورزی
Liu Fuxue، قائم‌مقام دفتر CIIE درباره ابعاد برگزاری این رویداد اظهارکرد: سال ۲۰۲۰ سال مهمی برای تمام جهان است. کووید۱۹، جهان را فراگرفته که علاوه بر تلفات بالای انسانی، برای اقتصاد جهانی نیز چالش بزرگی است. چین هم‌اکنون موفق به مهار ویروس کرونا شده و بر این عقیده است که همکاری با همه کشورها تنها راه‌حل شکست این دشمن مشترک خواهد بود. وی همچنین تصریح کرد: باوجود تمامی موانع موجود، چین خود را متعهد به برگزاری ۲۰۲۰ CIIE می‌داند تا فضایی برای ایجاد ارتباط سرمایه‌گذاری و شفاف‌سازی بیشتر اقتصادی فراهم شود. نمایشگاه بین‌المللی واردت چین، پلتفرمی برای جهانی شدن و تعهد چین به فضای باز تجارت آزاد است. 

حضور قطعی ۱۴۰۰ شرکت بزرگ جهانی
رئیس‌جمهوری چین در مراسم افتتاحیه ادوار قبلی نمایشگاه شرکت کرده بود که این خود بیانگر تعهد چین به اهداف CIIE است. چین تلاش می‌کند از طریق این نمایشگاه واردات خود را افزایش دهد. 
تاکنون ۱۴۰۰ شرکت برای ۲۰۲۰ CIIEثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۸۰ درصد فضای در نظر گرفته شده، رزرو شده است. البته گفته می‌شود سومین نمایشگاه در یک فضای بزرگ‌تری برگزار خواهد شد و یکی از مشخصه‌های بارز آن، برگزاری Online B۲B (همتایابی آنلاین) با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود. موفقیت ۲۰۲۰ CIIE برای کشورهای جهان، امری حیاتی است و این نمایشگاه در تاریخ مقرر (۵ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰) برگزار خواهد شد و شاهد رونمایی از محصولات و خدمات جدیدی در آن خواهیم بود.
گفتنی است با توجه به شیوع ویروس کرونا، در سومین نمایشگاه بین‌المللی بخش‌هایی مانند بخش پیشگیری از اپیدمی و energy saving zone نیز اضافه شده‌اند. در رویداد امسال همچنین تلاش می‌شود بر موضوعاتی مانند تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، همکاری بین‌المللی و معرفی فرهنگ دیگر کشورها تمرکز بیشتری شود.
Zhu، رئیس کمیسیون بازرگانی شانگهای در گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی تاکید کرده است: دولت محلی شانگهای برای مدیریت بهتر سومین نمایشگاه بین‌المللی تعداد کارکنان و آژانس‌های مربوط به خدمات لجستیک را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده است. ارائه خدمات پزشکی در محل برگزاری نمایشگاه و تعیین چند بیمارستان خاص برای خدمات‌رسانی در مواقع ضروری نیز بخش دیگری از سیاست‌های دولت شانگهای خواهد بود. تدابیر خاصی هم برای مدیریت ترافیک شانگهای هنگام برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه پلتفرم Hongqiao CBD، مانند سال گذشته نقش فعالی در دائمی‌سازی مبادلات میان فعالان اقتصادی ایفا خواهد کرد.
عقد ۳۴۰۰ قرارداد تجاری ارزشمند در سال ۲۰۱۹
Wang از بخش خدمات خریداران دفتر CIIE با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه شانگهای و خدمات ویژه این رویداد گفت: در این بخش درباره خدمات ارائه‌شده به خریداران در سومین نمایشگاه بحث شد. در۲۰۲۰ CIIE، سه کانال برای حضور خریداران در نظر گرفته شده است. اول خریداران دعوت‌شده در قالب هیات‌های بازدیدکننده، دوم خریداران دعوت شده از سوی شرکای تجاری و سوم خریداران مستقل. 
وی همچنین اهداف حمایت از خریداران را بررسی تقاضاهای غرفه‌داران، بهبود تحلیل داده‌ها با هدف شناسایی اهداف خریداران، انتشار اطلاعات و داده‌های مربوط به کالاهای غرفه داران و بهینه‌سازی خدمات برای هیات‌های تجاری دانست. 
وانگ ادامه داد: بهبود ارزیابی عملکرد خریداران و شرکای آنها در کنار معرفی درست خریداران و فروشندگان و پوشش خبری ملاقات‌های آنها جزو برنامه‌های اصلی خواهد بود. ما همچنین برای برگزاری جلسات B۲B قبل از برگزاری نمایشگاه و هنگام برگزاری آن برنامه‌ریزی کردیم. یک‌سوم غرفه‌داران در دو نمایشگاه قبلی در جلسات B۲B شرکت داشتند که حاصل آن انعقاد ۳۴۰۰ قرارداد بوده است. قرار است در سومین نمایشگاه بین‌المللی واردات یک جلسه B۲B با موضوعات سرمایه‌گذاری و transaction تنظیم شود.

نظر شما