شناسهٔ خبر: 40343433 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهاروند: با برادران افغان در باره حادثه مرزی تفاهم کامل داریم

کابل - ایرنا - معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه ایران اعلام کرد که در موضوع حادثه هریرود با طرف افغان تفاهم کامل دارند و اختلاف نظری که رسانه‌های معاند بیان می‌کنند، در این رابطه وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

«محسن بهاروند» روز چهارشنبه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کابل گفت: ما مذاکرات خوبی با برادران افغان خود در کابل داشتیم، از جمله با حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه و معاون اقتصادی وزارت خارجه و حمید طهماسی معاون شورای امنیت ملی افغانستان و رییس هیأت افغان در رابطه با حادثه مرزی، بحث و گفت‌وگو کردیم.

بهاروند افزود: مرزبانان و دیپلمات‌های ما تحقیقات جدی در باره اتفاقی که ۱۳ اردیبهشت ماه در مرز افغانستان و ایران نزدیک رودخانه هریرود افتاده بود، انجام دادند.

وی گفت: تحقیقات ما دال بر این است که به هیچ وجه، مرزبانان ایرانی دخالتی در این کار نداشته‌اند.

به گفته معاون وزارت خارجه ایران، برادران افغان نیز مصاحبه‌هایی را با افرادی که از این حادثه جان سالم بدر برده‌اند انجام داده‌اند. ما در سه مورد با برادران افغان خود توافق کردیم.

نخست مدارکی را که افغان‌ها در این مصاحبه‌ها ضبط کرده اند، بررسی کنیم. اگر از نظر ما نیز مشخص شد که مدرک دال بر تخلف است، ما آن را به مراجع مربوطه خواهیم سپرد که مورد رسیدگی قرار گیرد.

در مرحله دوم همکاری مشترکی خواهیم کرد که در آینده جلو این اتفاقات گرفته شود. به این معنی که جلو قاچاق انسان و ترددهای غیرقانونی را بگیریم و سپس در مرحله سوم سعی می‌‍کنیم تردد اتباع افغانستان به جمهوری اسلامی ایران را به شکل قانونی در آوریم.

بهاروند اظهار داشت: در رابطه با تردد قانونی افغان‌ها توافقاتی داریم که آن‌ها باید به‌ روز شود تا مردم مجبور نشوند گرفتار قاچاقچیان انسان شوند و خود را در مسیرهای خطرناک بیاندازند.

وی تأکید کرد: از برادران و خواهران افغان خود خواهش می‌کنم که تلاش کنند خود را در دام قاچاقچیان قرار ندهند، زیرا در این صورت آن‌ها را از مسیرهای خطرناک عبور می‌دهند و احتمال آن وجود دارد که دچار حادثه شوند.

معاون حقوقی وزارت خارجه ایران گفت که در مرحله بعدی مذاکرات دیگری نیز با افغان‌ها خواهیم داشت تا در رابطه با افرادی که در ایران دنبال کار هستند به‌شکل قانونی تردد داشته باشند و سعی می‌کنیم در آینده چنین اتفاقی نیافتد.

رییس هیأت ایرانی اضافه کرد: هرچند کار روی این موضوع پایان نیافته است اما اختلاف نظر جدی نیز نداریم و رسانه های معاند خلاف واقعیت را نشان می‌دهند، ما با برادران افغان خود تفاهم کامل داریم.

وی تصریح کرد که گفت‌وگوها ادامه دارد و ما تلاش می‌کنیم مسیر رفت و آمد افغان‌ها را به‌شکل قانونی در آوریم که از مشکلات در آینده جلوگیری شود. همچنین با قاچاقچیان باید به‌صورت مشترک مبارزه کنیم که این خود یک روند است و نیاز به زمان دارد.

به گفته بهاروند، در بعد سیاسی هم با دوستان افغانستانی خود تفاهم داریم و دو طرف موافق هستند که جلو این اتفاقات را باید بگیریم. طرف افغان نیز پذیرفت که پاسگاه‌های مرزی را فعال کنند تا از ترددهای غیرقانونی جلوگیری کنند.

رییس هیات ایرانی افزود که در طرف افغانستان کنترل جدی برای جلوگیری از تردد غیرقانونی افراد وجود ندارد و ما هم با افغان‌ها همکاری می‌کنیم تا آن‌ها بتوانند کار خود را به‌صورت درست انجام دهند.

معاون وزارت خارجه ایران تأکید کرد: از اینکه افراد از راه‌های خطرناک عبور کنند و در این مسیر دچار سانحه شوند، هیچ کس خوشحال نمی‌شود. هیچ کسی هم نمی‌تواند تعرضی به شخصیت و جان انسان‌ها کند، همه این موضوعات در چارچوب قانون وجود دارد و چیز جدیدی نیست.

هیأت ایرانی دیروز سه شنبه به ریاست محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه ایران وارد کابل شد تا موضوع حادثه مرزی که در ۱۳ اردیبهشت ماه در مرز افغانستان و ایران رخ داد را بررسی کنند.

نظر شما