شناسهٔ خبر: 40343356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میدل ایست مانیتور: ربایش تاکتیک مایوسانه رژیم سعودی علیه مخالفان است

سایت میدل ایست مانیتور امروز چهارشنبه با اشاره به اقدام مسئولان رژیم سعودی در ربودن فرزندان یک مقام سابق این رژیم نوشت: این عمل، تاکتیک مایوسانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای ارعاب مخالفان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه میدل ایست مانیتور در مقاله‌ای به قلم «ایوان ریدلی» به بررسی جوانب و علل و عوامل اقدام اخیر رژیم سعودی در ربودن دو فرزند یکی از مقامات سابق این رژیم در خارج از کشور پرداخت و نوشت: بیماری " بدگمانی و پارانویا"ی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. ربایش دو فرزند یک مقام سابق سعودی در داخل خاک عربستان در واقع گام مایوسانه بن سلمان برای بیشترین فشار بر مخالفان است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا فاش کرد که مسئولان سعودی دو فرزند سعد الجبری مقام اطلاعاتی سابق این کشور را که سه سال پیش به خاطر نگرانی از به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» از این کشور به کانادا گریخته بود، بازداشت کردند.

به نوشته این روزنامه، عربستان اعضای خانواده الجبری را که به خارج از کشور فرار کرده است، بازداشت کردند تا از این طریق به وی فشار بیاورد تا به عربستان بازگردد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: سعد الجبری چندین سال در زمینه اطلاعات کار می‌کرد. او کارشناس هوش مصنوعی بود که در جنگ زمینه هماهنگی امنیتی بین آمریکا و عربستان و نیز – به گفته این گزارش- جنگ دولت سعودی علیه القاعده نقش مهمی ایفا می کرد.

اما الجبری از سال 2017 میلادی از ترس جان خود به کانادا فرار کرد و به گفته فرزندان و نزدیکانش، فشارهای روز افزون محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به خودش را رد کرد و اکنون فشار به خانواده‌اش رسیده است.

از ماه مارس گذشته، دستگاه اطلاعاتی عربستان دو فرزند و یکی از برادرانش را بازداشت کرده‌ و آنها در محل نامعلومی نگهداری می شوند.

خالد فرزند الجبری که هم اکنون در کانادا زندگی می‌کند، گفت: چند هفته گذشته است و نمی‌دانیم که آنها (دو برادر و عمویش) کجا هستند. آنها ربوده شده‌اند و نمی دانیم زنده هستند یا مرده.

خالد و یک مسئول آمریکایی که با الجبری همکاری داشته است، گفتند: محمد بن سلمان خواهان بازگشت الجبری است زیرا نمی خواهد فردی که اطلاعات گسترده‌ای درباره پرونده‌های محرمانه دارد، بیرون از حیطه کنترل او در خارج از کشور باشد.

جرالد ویرستاین جانشین مدیر انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن گفت: بزرگترین مسئله این است که بن سلمان از اینکه فردی خارج از حیطه کنترلش باشد، احساس اضطراب می کند.

الجبری در طول دوره طولانی کار خود در دستگاه اطلاعاتی عربستان روی پرونده‌های حساسی کار می کرده است و به گفته ویرستاین، الجبری که روزگاری سفیر عربستان در یمن بوده است، می‌داند که اجساد در عربستان کجا دفن شده‌اند و چه بسا اطلاعات حساسی درباره خود بن سلمان دارد.

الجبری هیچ انتقادی از محمد بن سلمان نکرده است اما او جزء اردوگاه محمد بن نایف ولیعهد سابق به شمار می رود. بن نایف در ماه مارس بعد از شکایت در محافل خصوصی درباره شیوه حکمرانی محمد بن سلمان بازداشت شد.

مسئولان آمریکایی می گویند که الجبری نقش بزرگی در بسیاری از پرونده‌های حساس عربستان از جمله جنگ علیه القاعده و حفاظت از تاسیسات نفتی سعودی ایفا کرد.

روابط اصلی الجبری با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود اما متن تلگراف‌های درز کرده به سایت ویکی‌لیکس فاش کرد که او با مسئولان چندین موضوع از عراق و افغانستان گرفته تا ایران را بررسی کرده است.

ویرستاین می‌گوید: الجبری زرنگ و جدی و متمایل به آمریکا و شریک خوبی برای ما بود. رابطه الجبری با آمریکا به قدری قوی بود که شماری از مسئولان آمریکایی در مراسم عروسی فرزندانش شرکت می‌کردند.

با قدرت گیری محمد بن سلمان در سال 2015 میلادی، جایگاه الجبری متزلزل شد و با فرمان پادشاهی در همان سال از کار برکنار شد و خودش خبر برکنار شدنش را از رادیو و تلویزیون شنید.

وقتی محمد بن سلمان پسرعمویش محمد بن نایف را کنار زد و تحت بازداشت خانگی قرار داد و اموالش را بلوکه کرد، الجبری در خارج به سرمی‌برد زیرا نگران بود که به همین سرنوشت دچار شود. لذا تصمیم گرفت که به عربستان بازنگردد و آمریکا نیز اقامت نکند زیرا نگران بود که دولت ترامپ در سایه روابط خوب خود با بن سلمان وی را تحویل دولت سعودی بدهد.

وقتی الجبری عربستان را ترک کرد، دو تن از هشت فرزندش در آنجا باقی ماندند. مسئولان سعودی برای وادار کردن پدر آنها به بازگشت به عربستان، این دو فرزند را زیر فشار قرار دادند.

خالد الجبری گفت که برادرش عمر 21 ساله و خواهرش ساره 20 ساله برای تحصیل در آمریکا برنامه ریزی می‌کردند که فهمیدند ممنوع الخروج شده‌اند. سپس حساب‌های بانکی آنها بلوکه و برای بازجویی احضار شدند و از آنها خواسته شد تا پدرشان را تشویق به بازگشت به عربستان کنند.

ایوان ریدلی در مقاله امروز خود در سایت میدل ایست مانتیور نوشت: دولت سعودی که غرق در پارنویا و بدگمانی و شک و تردید است، به الجبری با بدگمانی زیادی نگاه می کرد زیرا او به گروه اخوان المسلمین نزدیک بود.

به گفته ریدلی، اقدام الجبری برای طرح موضوع ربوده شدن دو فرزند و برادرش در عربستان در رسانه های آمریکایی باعث خشم بن سلمان و اطرافیانش در ریاض خواهد شد.

مشکل واقعی از زمانی شروع شد که بن سلمان وزیر دفاع شد و همین امر باعث برخورد بین او و الجبری گردید. این برخورد در سایه دخالت نظامی عربستان در یمن بوجود آمد زیرا الجبری مخالف با این دخالت بود زیرا بیم داشت که عربستان وارد درگیری بسیار سنگینی شود.

الجبری بعد از کودتا در کاخ و ولیعهد شدن بن سلمان در سال 2017 میلادی به کانادا فرار کرد.

ریدلی با اشاره به جنون خودبزرگ بینی بن سلمان نوشت که داستان نقض حقوق بشر بویژه علیه زنان بازداشتی سعودی ادامه دارد. این مرد به تهدیدی برای جهان عرب تبدیل شده است و با وجود تلاش‌های شکست خورده‌اش برای تبلیغ پیشرفت و تغییرات در سایه زمامداری اش، اما عملا وجهه عربستان آسیب دیده است.

گفته شده است که دولت کانادا تدابیر امنیتی برای الجبری را بعد از جنایت قتل خاشقچی افزایش داده است و شکی نیست که ربودن فرزندان الجبری تاثیر منفی بر روابط بین عربستان و کانادا خواهد داشت.

این نویسنده درپایان نوشت: کوتاهی و تعلل دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجازات بن سلمان، او را تشویق کرد که جرم و جنایات بیشتری از جمله ربودن فرزندان الجبری مرتکب شود.

انتهای پیام/

نظر شما