شناسهٔ خبر: 40343232 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ویروسی که همچنان جان می‌ستاند

زاهدان - ایرنا - قریب به چهار ماه است که مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا(کووید-۱۹) در کشور جا خوش کرده و بی‌رحمانه جان انسان‌ها را می‌ستاند یا حداقل فرد مبتلا را بشدت گرفتار درد و رنج می‌کند.

صاحب‌خبر -

ویروس مرگبار کرونا خطرناک تر از آن چیزی است که فکر می کنیم، زیرا با کوچکترین غفلت باید شاهد ابتلا یا مرگ عزیزان مان باشیم.
رعایت نکردن توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، در خانه نماندن و حضور بی دلیل در بازار و مراسم شلوغ مانند عزا و عروسی و بی تفاوت بودن نسبت به وجود این ویروس مرگبار و وحشی در شهرستان خاش سیستان و بلوچستان سبب وارد آمدن خسارت‌های جبران ناپذیری به پیکره این شهرستان مرزی شده است.
بسیاری از مردم این شهرستان در لحظات مختلف شبانه روز شاهد مبتلا شدن به این بیماری و یا از دست رفتن نزدیکان خود هستند، این بیماری هلاک کننده از کوچکترین غفلت انسان سوء استفاده کرده و پس از ورود و تکثیر شدن در بدن درد و عذاب را به میزبان خود هدیه می کند و به هیچ کس اعم از دانشمند، پزشک، عالم، ریش سفید، زن و مرد و بچه و بزرگ و کوچک رحم نمی کند.
به گفته کارشناسان بهداشتی؛ این ویروس مرگبار واکسن و درمان ندارد و تنها با در خانه ماندن و رعایت فاصله و بهداشت فردی و اجتماعی می توان از آسیب های آن در امان ماند.

رعایت نکردن توصیه های بهداشتی و شرکت در مراسم تحریم یکی از روستاییان سبب شیوع این ویروس در میان اهالی این روستا و چند روستای دیگر در شهرستان خاش شد که مسوولان مجبور به اجرای قرنطینه در این روستا شدند.
شماری از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سایر هم استانی‌ها و هموطنان توصیه کردند که بدون دلیل از منزل خارج نشوند و با رعایت توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سلامتی خود و اطرافیان و جامعه را تضمین کنند.
کریم‌بخش کردی‌تمندانی یکی از شهروندان خاش گفت: مردم خوب و فهیم سیستان و بلوچستان باید بدانند که شهرهای جنوبی استان از نظر آلودگی به ویروس کرونا در وضعیت زرد و قرمز قرار دارد و شاید این وضعیت در روزهای آتی وخیم‌تر و با همه گیری این ویروس تبدیل به یک بحران و فاجعه بهداشتی شود بنابراین اگر اقوام و نزدیکان و عزیزانتان را دوست دارید با پرهیز از دید و بازدید و مهمانی سلامتی را به آنان هدیه کنید، نه بیماری و درد و رنج را. 
وی تصریح کرد: مردم عزیز هرگز تصور نکنند که از شر این ویروس رهایی یافته اند و ناقل نیستند، این ویروس آنقدر مرموز و عجیب است که درمان و واکسن نداشته و هنوز دانشمندان همه راههای انتقال آن را بخوبی پیدا نکرده اند.
کردی تمندانی اظهار داشت: مردم، بر عزیزانتان، بر مردم خوب شهر و روستای تان رحم کنید و با نرفتن به دید و بازدید و عید دیدنی کمک کنید تا زنجیره این ویروس را قطع کنیم و آن را شکست دهیم.
الله‌بخش کهرازه که اخیرا پدرش را از دست داده، در پیامی به همشهریان و سایر مردم استان توصیه کرد: به دلیل شرایط خاص و بحرانی جامعه به واسطه شیوع بیماری ویروسی کرونا از برگزاری و شرکت در مراسم عزا (پرسه داری)، عروسی و سایر جشن ها  خودداری کنند.
وی اظهار داشت: مردم روستای نجف‌آباد خاش که با عواقب خطرناک این بیماری روبرو شده اند هم اینک برای قطع و ریشه کنی ویروس کرونا همدل شده و با رعایت پروتکل های بهداشتی به خود اجازه خروج از منزل را نمی دهند، بنابراین بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری توجه به توصیه های کارشناسان بهداشتی و در خانه ماندن است.
محمد قلندرزهی دیگر شهروند خاشی گفت: شست و شوی دست و صورت با آب و صابون و در خانه ماندن و رعایت کردن فاصله ها آسان ترین و بهترین شیوه برای مقابله با بیماری کرونا است که هیچ هزینه ای نیز برای مردم ندارد، بنابراین برای سلامتی خود و اطرافیان مان باید به این مهم توجه کنیم. 
وی در عین حال تصریح کرد: اضطراب و وحشت از مبتلا شدن به این بیماری سبب افراط در شست وشو، قرنطینه خانگی و قطع کامل ارتباطات و تعاملات اجتماعی می‌شود که تداوم آن خُلق افسرده را برای آدمی رقم می‌زند.
این شهروند خاشی بیان کرد: در تازه‌ترین مطالعات انجام شده پیرامون کووید-۱۹ محققان دریافتند غرغره آب نمک تاثیر بسیار زیادی در کاهش ابتلا به این ویروس و تسریع در روند بهبودی بیماری دارد و نیز نوشیدن آب در هر چند دقیقه یکبار حتی چند جرعه و خیس نگه داشتن گلو نیز برای نابود کردن این ویروس توصیه شده است.
وی ادامه داد: راه مقابله با کرونا آسان است، در کنار رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و دور کردن وسواس و اضطراب و در خانه ماندن می توان بر این بیماری غلبه کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش گفت: افزایش آمار مبتلایان به کووید_۱۹ در این شهرستان به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و حضور در تجمع‌ها اعم از عروسی، تشییع جنازه، مراسم ترحیم (پُرسه) و اماکن خرید موجب نگرانی بیش از پیش مسوولان و دست اندرکار امور بهداشتی و درمانی شده است بطوریکه حدود ۵۰ درصد مبتلایان شهرستان خاش تنها به یک روستا اختصاص دارد، بنابراین به همشهریان توصیه می کنیم موضوع بیماری کرونا را جدی گرفته و برای حفظ سلامتی خود و دیگران در خانه مانده و توصیه های بهداشتی پیشگیرانه را رعایت کنند.
دکتر رضا کرد افزود: تادیروز /سه شنبه/ ۵۳۷ مورد نمونه گیری انجام شده که تعدادی بیمار با علائم مشکوک و مثبت آزمایشگاهی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان خاش بستری هستند.
وی اظهار داشت: متأسفانه شمار عزیزانی که با نتیجه مثبت آزمایشگاهی کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند ۲ رقمی شده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش تاکید کرد: از مردم عزیز درخواست می شود تنها در صورت ضرورت در اماکن عمومی مثل بیمارستان ها، بازار و سایر تجمع‌ها آنهم با رعایت فاصله یک و نیم تا ۲ متر و استفاده از لوازم حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش حضور پیدا کنند.
دکتر کرد ادامه داد: با توجه به زندگی قومی و قبیله ای و ارتباطات فامیلی در شهرستان خاش سرعت شیوع بیماری خیلی بالاست بنابراین توصیه می شود دید و بازدید ها حتی با افراد درجه یک کاملآ محدود شود، به مهمانی نرویم و مهمان قبول نکنیم و افرادی که تست آزمایشگاهی آنان و اطرافیانشان مثبت شده در هیچ تجمعی اعم از مذهبی و غیرمذهبی شرکت نکنند.
وی گفت: این بیماری واکسن و درمان ندارد، بنابراین باید با ویروس کرونا زندگی و از رفتارهای پرخطر، مسافرت، جابجایی غیرضروری، حضور در تجمعات و مراسم کوچک و بزرگ بدون رعایت اصول بهداشتی باید پرهیز کنیم.
به گزارش ایرنا خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و حضور نیافتن در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

همه ایرانیان می‌توانند با درخانه ماندن، رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

نظر شما