شناسهٔ خبر: 40342721 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

سیروس مقدم: نمی دانستیم به جای تشویق باید تنبیه شویم!

صاحب‌خبر -

بانی فیلم: سیروس مقدم کارگردان «پایتخت ۶» دیشب در برنامه «شب صحبت» شبکه یک درباره سکانس پایانی پرحاشیه و جنجالی سریال توضیحاتی ارائه کرد.

مقدم در پاسخ به محمود گبرلو مجری برنامه که پرسید: یک موج خبری درست شده بود که پلان آخر قسمت آخر فصل ششم در کنار دریاچه کپی برداری از یک فیلم ساخته شده در ۴۰ سال پیش است. این را قبول دارید، پاسخ داد: به نظرم به این موضوع مثل تمام موضوعاتی که در کار کمدی مطرح می شود باید نگاه کرد. زاویه و دریچه ای که باز می کنیم باید شوخی و گرفتن لبخند باشد. اگر دریچه تراژدی را مطرح می کنیم مسئله عوض می شود. اگر از دریچه طنازی و شوخی و طنز نگاه کنیم. در فصل ۱ از کاراکتر جیمز باند استفاده کرده ایم. این به این معنی نیست که تیم سازنده طرفدار جیمز باند است. در فصل ۲ خواننده دیگری است. این به این معنی نیست که تیم طرفدار آن فرد است. در تمام صحنه های تمرین نقی از موضوعاتی استفاده کردیم اما اینطور نیست که طرفدار سیلوراستالونه هستیم. در فصل ۴ تم کولی ها یا جیپسی ها را استفاده کردیم. در فصل ۵ موسیقی ترک از ابراهیم تاتلیس را پخش کردیم. این به این معنی نیست که طرفدار آن خواننده هستیم. شوخی همانطورکه با سیاست و اخلاق شوخی می کند با موسیقی هم شوخی می کند.

سازمان با پخش سکانس پایانی موافق نبود اما نمی خواستیم «پایتخت» تلخ تمام شود

فرجی  بیان کرد: برخی گفتند شما می خواستید راجع به قیصر حرف بزنید. سازمان با پخش این سکانس موافق نبود. اما واقعیت قصه اینطور بود که آنها یک سکانس شادی را گرفته بودند تا کار تلخ تمام نشود. سکانسی که بردن بهبود در آمبولانس بود، پایانی تلخ به حساب می آمد. برخی گفتند به قیصر ادای دین شده است. من می گویم سینمای ما هر افتخاری دارد بعد از انقلاب است. سینمای قبل از انقلاب ارزش هنری ندارد. فیلم های مبتذل را فیلم فارسی می دانیم. بنابراین فکر کنیم که یک سطح یا جایگاه هنری است. یک شوخی است. یک موتوری که چراغش روشن است. حتی سازمان با پخش این مخالف بود اما چون می خواستند سریال تلخ تمام نشود پخش شد.

کریمی در این خصوص تاکید کرد: یکی از برنامه های شبکه سه  سیما «خنده بازار» بود که با فیلم های قبل از انقلاب شوخی می کرد. کسی اعتراض نکرد چون به درستی صورت گرفته بود. هیچ کس نمی خواهد نیت خوانی کند. وقتی به سوی اثر شناخته شده می رویم که بار مفهومی خود را از طریق نشانگانش منتقل می کنیم.

گبرلو گفت: تخریب با نقد فرق دارد. برخی اخبار تخریب است.   

در سکانس پایانی پایتخت اتفاق غیرقانونی و غیرعرفی رخ نمی دهد

کارگردان سریال پایتخت تاکید کرد: این سکانس اتفاق غیر قانونی نیست. زن و شوهری را نشان می دهد که قانونی ازدواج کرده اند. زن و شوهری که با موتور رفته اند. کیف خانم بینشان قرار داده شده است. نه کار غیر عرفی می کنند که بگوییم کار غیرعرفی کرده اند. مثلا دست هم را لمس کنند.

گبرلو افزود: هر فیلمی را می شود شبیه فیلمی نامید. اما به برداشت ها توجه نکنیم و فریب شیطنت کسی را نخوریم.

جانمان را برای «پایتخت» کف دستمان گذاشتیم نمی دانستیم به جای تشویق باید تنبیه شویم

مقدم در ادامه گلایه کرد: این تیم جانش برای برای ساخت سریال کف دستش گذاشته است . نمی دانستیم که در نهایت به جای تشویق باید تنبیه شویم.

امجدیان افزود: سریال «پایتخت» فوق العاده است. من خودم و خانواده ام پای آن بودیم. شما و جمعی آمده اید برای اینکه مردم در ایام نوروز سریال را ببینند ایثار کرده اید. این نکته ای که می خواستم عرض کنم این ریزه کاری هایی است که یک نویسنده مشرف به شرایط ممکن است لحاظ کند. در فصل های قبل پایتخت استفاده شده است. یک وقتی است تضمین بیخودی است بخواهیم پایان شادی داشته باشد بخواهیم ارجاع بدهیم که من می خواهم این را بگویم. لزومی نداشت. نمی گویم کار بدی بود. می گویم لزومی نداشت.

انتقادات به ضد انقلاب و کسانی که زمان ساخت ما را تهدید علنی کردند نزدیک است!

مقدم در ادامه ضمن بیان اینکه نقدهایی که می خوانم انگار برایم عجیب است، افزود: خیلی خیلی نظرات به ضد انقلاب و کسانی که زمان ساخت ما را تهدید علنی کردند نزدیک است. دوستانی که اینطرف می دانند تیم ما مردم را دلسوزانه پای سریال می نشاند. اینها را چطوری می توانیم تحمل کنیم. این حالم را خراب کرده است. ما خدمت می کنیم یا خیانت می کنیم.

حیف است روی سریالی که به انقلاب ادای دین می کند لکه بیندازیم

مشاور سریال و مدیر اسبق شبکه یک سیما افزود: واقعیت قصه این است که در سریالی که در نوروز ساخته شد و کمدی ساخته شد سکانسی داریم به زمان قبل از انقلاب می پردازد.گفته می شود اینجا شکنجه گاه قبل از انقلاب بوده است. در همین سریال قهرمان قصه خود را به ادای دین مکلف می داند. در همین سریال به موضوع جشن نفس پرداخته می شود. داوطلبان برای اهدای عضو افزایش چشمگیری پیدا کرده است. حیف است لکه ای روی چنین سریالی بیاندازیم.

کریمی بیان کرد: تکلیف رسانه های معاند مشخص است و حرفهایشان برای ما و نه هیچکس معیار نیست. اینها همانهایی هستند که وقتی سریال را کار می کردید علیه شما بودند. فکر نکنید انتقادهای داخلی هم از روی غرض ورزی است.

 مقدم افزود: من کنجکاو ادیبات و جملات مشترک بین برخی ها و این شبکه های معاند هستم. هر اثر هنری زاییده ذهن انسان ها است. نویسندها و بازیگران همه تا زمانی است که زنده هستند اشراف دارند و اشرافشان تا لحظه ای است که دیده و شنیده اند. ما آدم های کاملی نیستیم. ممکن است وقتی نوشتیم و ساختیم و بازی کردیم چیزی وجود داشته که نمی دانستیم و به سهو از دست داده ایم. قطعا عیب و نقص دارد چون ما آدم های کاملی نیستیم که اثر بدون نقص بسازیم.

گبرلو تاکید کرد: بین نظرات مردم و منتقدان فاصله است. مردم سریال را دوست دارند.

کریمی گفت: باید تفکیک بین مخالفین و بقیه قائل باشیم. وقتی ۸۰ درصد موافق هستند باب تعطیل شدن نقد نیست. فصل ۵ من را همراه کرد. با فصل ۶ هم برخی بخش ها همراه شدم.

اشتراک گذاری در:

نظر شما