شناسهٔ خبر: 40342288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم|کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم را بهتر بشناسید+سوابق

تاکنون ۴ چهره برای تصدی پست ریاست مجلس یازدهم اعلام آمادگی کرده‌اند که در این گزارش سوابق و عملکرد آنها مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که تاکنون 4 نفر از منتخبین برای ریاست قوه مقننه نامزد شده‌اند.

بر اساس آنچه در چند روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شده است، محمدباقر قالیباف و سیدمصطفی میرسلیم منتخبان مردم تهران، حمیدرضا حاجی‌بابایی منتخب همدان و فریدون عباسی منتخب کازرون 4 نماینده‌ای هستند که برای ریاست نهاد قانون‌گذاری کشورمان نامزد شده‌اند.

در این میان علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی، از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد هم داوطلب ریاست مجلس بودند که کناره‌گیری کردند.

هر 4 کاندیدای کنونی ریاست مجلس یازدهم سوابق زیادی در عرصه‌های مختلف داشته‌ و توانسته‌اند رأی بالای مردم حوزه انتخابیه خود را به‌دست بیاورند، گرچه برخی شانس بیشتری برای تصدی کرسی ریاست دارند.

 معمولاً در مجالس مختلف، افرادی عهده‌دار ریاست مجلس شده‌اند که سابقه زیادی در برهه‌های مختلف انقلاب داشته‌اند. مجلس شورای اسلامی از آغاز به کار خود در سال 59 تاکنون، شش رئیس به خود دیده است. مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» اولین رئیس مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران است. او تیر 1359 بر کرسی ریاست قوه مقننه در مجلس قدیم نشست و تا مرداد 1368 به‌مدت 9 سال در این مسئولیت قرار داشت.

دومین رئیس مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام «مهدی کروبی» بود که از مرداد 1368 تا خرداد 1371 عهده‌دار ریاست مجلس شد. وی در مجلس ششم نیز از خرداد 1379 تا خرداد 1383 مسئولیت ریاست مجلس شورای اسلامی را به‌عهده داشت. حجت الاسلام «علی‌اکبر ناطق نوری» هم فرد دیگری بود که به‌عنوان سومین رئیس مجلس شورای اسلامی عهده‌دار کرسی ریاست پارلمان شد و به‌مدت 8 سال ریاست قوه مقننه را به‌عهده داشت.

غلامعلی حدادعادل چهارمین رئیس قوه مقننه است که در مجلس هفتم عهده‌دار کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی بود. ریاست مجالس هشتم، نهم و دهم هم به‌عهده «علی لاریجانی» بود که با 12 سال ریاست مجلس رکورددار این عرصه لقب گرفت.

حالا با آغاز به کار مجلس یازدهم، بسیاری دنبال جواب این سؤال هستند که؛ چه‌کسی ریاست مجلس را به‌عهده خواهد گرفت؟

در این گزارش نگاهی اجمالی بر سوابق و عملکرد 4 کاندیداهای ریاست مجلس آینده خواهیم داشت.

رئیس و اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم فردا پنجشنبه 8 خرداد مشخص می‌شوند.

** محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف که به‌نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شده، نفر اول 30 منتخب این شهر است. قالیباف 12 سال شهردار تهران بود و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در کارنامه دارد.

مجلس شورای اسلامی ایران , محمدباقر قالیباف , سیدمصطفی میرسلیم ,

قالیباف 59ساله، شهریور 1340 در شهر مشهد متولد شد. پدرش حسین قالیباف، از اهالی طرقبه و مادرش خیرالنساء بوژمهرانی اصالتاً نیشابوری بودند. برادرش حسن قالیباف طرقبه‌ای در عملیات کربلای4 شهید شد.

محمدباقر قالیباف در سال 1361 فرمانده تیپ امام رضا(ع) شد و سپس به فرماندهی لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق ارتقا یافت.

او به‌همراه لشکر پنج نصر در اغلب عملیاتهای دوران دفاع مقدس کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب اسلامی پرداخت. پس از جنگ فرماندهی لشکر 25 کربلا را عهده‌دار شد و در همان ایام زلزله عظیم منجیل رخ داد. این لشکر در این واقعه و در شرایطی که تمام راههای ارتباطی بین تهران و شمال بسته بود، پیاده 15 کیلومتر را طی کردند و به‌عنوان اولین گروه، خود را به محل حادثه رساندند و گروههای امداد و نجات اولیه توسط آنها تشکیل شد.

محمدباقر قالیباف همچنین تجربه فرماندهی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی را دارد. قالیباف در سال 1373 به‌عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و در پروژه‌هایی همچون راه‌آهن 165کیلومتری مشهد ــ سرخس که ایران، افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می‌کند، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی و ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه نقش داشته است.

او همچنین در سال 1376 با حکم مقام معظم رهبری، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و پس از آن به فرانسه رفت و در امتحان خلبانی ایرباس شرکت کرد. قالیباف هنوز هم خلبان ایران ایر است.

قالیباف در سال 1379 مجدداً با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد. یکی از اقدامات مهم و ماندگار او در نیروی انتظامی راه‌اندازی پلیس 110 است. همچنین تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز، ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس 10+ و مرکز نظارت همگانی مردمی 197 از دیگر دستاوردهای او در نیروی انتظامی است.

قالیباف در سال 1383 و در دوران فرماندهی نیروی انتظامی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. در این دوره بود که دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز راه‌اندازی شد و پرونده‌های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد. همچنین در این دوره قاچاق سیگار تقریباً از بین رفت و چند اسکله که برای قاچاق کالا استفاده می‌شد، کشف شد.

منتخب اول مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 هم بود که در راستای تقویت جریان اصولگرایی به‌نفع سیدابراهیم رئیسی کنار رفت.

محمدباقر قالیباف در شهریور 1384 با اجماع شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و در سال 1388 نیز مجدداً با حکم این شورا در سمت خود ابقا شد. کوتاه کردن فاصله جنوب از شمال تهران هدف اصلی وی در این دوره مدیریت بود.

 

سبک «مدیریت جهادی» یک شیوه مدیریت شهری در ایران بود، که توسط محمدباقر قالیباف رقم خورد و با همین نگاه پروژه‌هایی همچون بزرگراه طبقاتی و تونل صدر ــ نیایش، تونل توحید، پل جوادیه، بوستان بزرگ ولایت، روددره فرحزاد (بوستان نهج‌البلاغه)، ایجاد شبکه بی‌آرتی، سرعت بخشیدن به توسعه مترو و... در تهران شکل گرفت. این اقدامات قالیباف در مدیریت کلان‌شهر تهران سبب شد در سال 1387 از طرف سایت شهرداری‌های جهان، به‌عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شود. وی مجدداً در شهریور 1392 با اکثریت آرا در شورای شهر تهران برای سومین بار شهردار تهران شد.

به‌دلیل مدیریت قالیباف در شهرداری تهران، این شهر در سال 2010 برای اولین بار توانست در یکی از شاخصهای توسعه شهری از یک سازمان معتبر بین‌المللی رتبه کسب کند. تهران در آن سال در حوزه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا از نظر حمل‌ونقل از سوی مؤسسه سیاست‌های حمل‌ونقل و توسعه موسوم به ITDP شد و در سال 2011 میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلان‌شهرها و پایتخت‌های جهان)، تهران از بین 162 کلان‌شهر دنیا به‌عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. این جایزه که معتبرترین جایزه بین‌المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست به‌دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به‌ویژه در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و بهره‌گیری از روش‌های مناسب نظیر سامانه BRT، دوچرخه‌های عمومی و… به تهران تعلق گرفت.

قالیباف در سال‌های 84، 92 و 96 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد که در سال 96 به‌نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

** مصطفی میرسلیم

مصطفی آقامیرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هاشمی رفسنجانی است که در لیست 30نفره منتخبین تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نفر دوم شد.

مجلس شورای اسلامی ایران , محمدباقر قالیباف , سیدمصطفی میرسلیم ,

او هم در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری نامزد بود. گرچه چند روز مانده به انتخابات حزب مؤتلفه اسلامی با صدور بیانیه‌ای انصراف مصطفی میرسلیم از انتخابات برای حمایت از ابراهیم رئیسی را اعلام کرد اما میرسلیم ساعتی بعد در کانال تلگرامی خود، شایعه انصرافش را تکذیب کرد و در انتخابات رأی نفر سوم را کسب کرد.

سید مصطفی آقامیرسلیم زادهٔ 19 خرداد 1326 در تهران و 73ساله است. وی تحصیلات متوسطهٔ خود را در سال 1344 در دبیرستان البرز به پایان رساند و در سال 1349 موفق به اخذ فوق‌لیسانس در رشتهٔ مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیهٔ فرانسه شد، به‌دنبال آن، در سال 1351 از «مدرسهٔ عالی ملی مکانیک و آئروتکنیک» تخصص مهندسی در رشتهٔ موتورهای درون‌سوز را کسب کرد.

او هم‌اینک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفهٔ اسلامی است.

میرسلیم در سال‌های 58 تا 61 معاونت سیاسی اجتماعی وزیر کشور را به‌عهده داشت. میرسلیم از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود که به‌پیشنهاد بنی‌صدر برای نخست‌وزیری به مجلس معرفی شد اما مجلس اول شورای اسلامی با نخست‌وزیری او موافقت نکرد.

او از سال 61 تا 68 سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور بود.

میرسلیم همچنین عضو هیئت علمی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر و مؤسس و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز است. او در برهه‌ای ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران و عنوان «حامی فدراسیون نجات غریق جهانی ایران» را به‌عهده داشت.

تنها مسئولیت وی پیش از انقلاب اسلامی مدیریت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در سال‌های 54 تا 57 است.

عضویت هیئت اجرایی همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی، رئیس ستاد بازرسی انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، سرپرست شهربانی جمهوری اسلامی ایران، مشاور رئیس‌جمهور در امور تحقیقات، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک از دیگر مسئولیت‌های میرسلیم در سال‌های مختلف است.

** حمیدرضا حاجی‌بابایی

حمیدرضا حاجی‌بابایی منتخب مردم همدان است که برای ششمین بار توانست اعتماد مردم این حوزه انتخابیه را کسب کند و وارد مجلس شود. وی متولد 1338 و دانش‌آموختهٔ دبیرستان دکتر شریعتی همدان است.

مجلس شورای اسلامی ایران , محمدباقر قالیباف , سیدمصطفی میرسلیم ,

حاجی‌بابایی نمایندهٔ دوره‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم بود که در دوران نمایندگی‌اش در دو دوره عضو هیئت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و در کمیسیون‌های برنامه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است.

او همچنین سابقه تصدی وزارت در دولت دهم را در کارنامه دارد. وی در آبان 1388 از طرف محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و با اخذ 217 رأی موافق وزیر آموزش و پرورش دولت دهم شد.

حاجی‌بابایی هم مانند دو رقیب دیگرش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد اما صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز نشد.

حاجی‌بابایی در همدان دیپلم تجربی و فوق‌دیپلم تجربی خود را از دانشسرای راهنمایی گرفت و سپس لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی (دانشگاه تهران) و فوق‌لیسانس الهیات و معارف اسلامی و دکترای الهیات و معارف (دانشگاه آزاد اسلامی کرج) را اخذ کرد.

وی از سال 72 تا 75 سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم و دوره عالی ضمن‌خدمت فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی داشته است و هم‌اکنون در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه تهران مشغول به تدریس است.

عضویت در هیئت امنای دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان و چهار دوره عضو و رئیس فراکسیون فرهنگیان از دیگر سوابق حاجی‌بابایی است.

** فریدون عباسی

فریدون عباسی‌دوانی که به‌مدت 3 سال (بهمن 89 تا مرداد 92) رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود، در سال 1337 در آبادان متولد شد. وی دارای لیسانس فیزیک هسته‌ای از دانشگاه شیراز، فوق‌لیسانس فیزیک هسته‌ای دانشگاه فردوسی مشهد و دکترای مهندسی هسته‌ای از دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر  است.

مجلس شورای اسلامی ایران , محمدباقر قالیباف , سیدمصطفی میرسلیم ,

عباسی ریاست گروه فیزیک در دانشگاه امام حسین(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عهده دارد. وی اردیبهشت 1386 توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور به‌علت خدمات علمی به کشور، به‌عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و مهرماه 1389 نیز در مراسمی در دانشگاه شهید بهشتی که با حضور پرویز داوودی و غلامعلی حدادعادل برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

از فریدون عباسی که عضو شورای مرکزی انجمن هسته‌ای ایران است، در قطعنامه 1747 شورای امنیت، به‌عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» نام برده شد و در لیست تحریم‌ها قرار گرفت.

معاونت دانشجویی ــ فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی، مؤسس و دبیر انجمن هسته‌ای ایران، رئیس گروه فیزیک دانشگاه امام حسین(ع)، رئیس پژوهشکده دانشگاه مالک‌اشتر، معاونت تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام حسین(ع)، مدیر اجرائی و مشاور حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ریاست مرکز آموزش و تحقیقات فیزیک دانشگاه امام حسین(ع) و مسئول پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان فارس از دیگر سوابق عباسی در برهه‌های مختلف بوده است.

صبح روز 8 آبان 1389 فریدون عباسی هدف سوءقصد عوامل موساد قرار گرفت و مجروح شد.

انتهای پیام/+

نظر شما