شناسهٔ خبر: 40338932 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مرمت ۴ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت ۴ بنای تاریخی پل پاتاوه، قلعه عزیزی، بافت تاریخی دهدشت و پل بریم در این استان آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مجید صفایی اظهار کرد: این طرح‌ها با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: مرمت پل پاتاوه با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و مرمت بخشی از بافت تاریخی دهدشت با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از طرح‌های مهم است.

صفایی ابراز کرد: مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه شامل ۵ پل است که قدیمی‌ترین آن پل تخت شاه‌نشین مربوط به دوره ساسانی است.

مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید و اواخر دهه ۷۰ کار مرمت و احیای این اثر تاریخی مجموعه پل‌ها شروع شد.

بافت قدیم شهر دهدشت بلاد شاپور یکی از بزرگ‌ترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند است و سال‌های متمادی است که مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت داده‌اند.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد، اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم‌اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

بر اساس شواهد تاریخی، موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از ۲ هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن دارد و روز به روز بیشتر تخریب می‌شود.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت، کاروانسرایی به‌جامانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلو حجره‌ها دارد که دورتادور حیاط بنا شده‌اند.

۴ ایوان بزرگ در ۴ گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به ۳-۴ حجره راه دارد. این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

میراث تاریخی بلاد شاپور در دل شهر دهدشت از ظرفیت‌های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون کار قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

صفایی گفت: مرمت بناهای قلعه عزیزی دهدشت و پل بریم نیز هر یک با ۷۰۰ میلیون ریال انجام می‌شود.

وی بیان کرد: قلعه عزیزی جزو قلعه‌ها، بناها و آثار مهم تاریخی و باستانی به‌جامانده از دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در شهرستان بویراحمد است.

این قلعه در ۲ طبقه در ابعاد ۲۱ در ۱۳ متر، با مصالح قلوه‌سنگ و ملاط گچ و با کاربری مسکونی و دفاعی ساخته شده و مساحت آن نیز ۲۷۳ متر مربع است.

این اثر باستانی در فهرست آثار ملی ثبت شده و بر روی تپه ای در روستای دم چنار عزیزی بویراحمد قرار دارد.

پل بریم به‌ صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است که در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.

بخش‌های به‌جامانده از این میراث تاریخی شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است.

این مکان دیدنی در حدود ۸ کیلومتری شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتری جنوب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

پل تاریخی بریم باشت در ۵ آذر سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۴۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی، قرار است این طرح‌ها تا پایان شهریور تکمیل شود.

صفایی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به دلایل مختلف از جمله پدیده‌های طبیعی نظیر سیل، زلزله، باد و باران آسیب می‌بینند تاکید کرد: هر سال بخشی از این بناهای تاریخی مرمت می‌شود.

وی ابراز کرد: بناهای تاریخی افزون بر امکان جذب ایرانگردان و جهانگردان به عنوان روایتگران شکوه و تمدن ایرانی ارزشمند هستند و تلاش برای بقای این آثار ارزشمند تاریخی ضروری است.

تاکنون ۷۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آسیاب‌ها، خانه‌های تاریخی، قلعه‌ها، آب‌انبارها، بقاع متبرکه، گورستان‌ها، استودان‌ها، پل‌ها، بافت‌های تاریخی، حمام‌ها، مساجد و کاروانسراها از جمله بناهای تاریخی ثبت ملی شده کهگیلویه و بویراحمد است.

نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.

نظر شما