شناسهٔ خبر: 40338931 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رضا بدرالسماء از تجربه «بر آستان قدس» می‌گوید؛

برای فریاد علیه ظلم در جهان از زبان هنر استفاده کنیم/ تجلی «راه قدس از کربلا می‌گذرد» در یک اثر هنری

نگارگر حاضر در آیین «بر آستان قدس» با اشاره به تجربه هنرآفرینی در بارگاه امام رضا(ع) بیان کرد: با زبان هنر می‌توان علیه ظلم در جهان فریاد زد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، رضا بدرالسماء درباره اثری که در روز جهانی قدس در آیین «بر آستان قدس» برای پاسداشت مبارزات مردم مظلوم فلسطین خلق کرد، گفت: عنوان این اثر الهام‌گرفته از فرمایشات امام خمینی(ره) است که «راه قدس از کربلا می‌گذرد». این اثر با الهام از همین جمله کار شد و امید دارم به برکت خون شهدا، شاهد آزادسازی قدس باشیم تا راه حقیقتی که حضرت امام(ره) ترسیم کرده بودند به سرانجام برسد.

این نقاش و نگارگر درباره فرآیند خلق اثر تازه‌اش در حرم رضوی(ع) توضیح داد: نگارگری ظرافت‌های خاصی را می‌طلبد و زمان‌بر است. به همین دلیل هر طرحی برای اجرا نیازمند طراحی اولیه و تأمل بر ایده است. با در نظر گرفتن جوانب می‌توان اثری را خلق کرد که در آینده نخواهیم بگوییم ای‌کاش جور دیگری کار کرده بودیم. بر همین مبنا از چند روز پیش از آنکه در قالب این طرح به حرم حضرت رضا(ع) مشرف شویم کار روی این طرح را آغاز کردم و در حرم رضوی آن را به اتمام رساندم.

وی با اشاره به تأثیرگذاری زبان هنر در عرصه بین‌المللی ادامه داد: زبان هنر زبانی بین‌‌المللی است و نیاز به هیچ زبان مکمل و ترجمه‌ای ندارد. با زبان هنر می‌توان ظلم جاری در جهان امروز و به‌ویژه ظلم علیه مسلمانان را فریاد زد و به گوش جهانیان رساند. آثاری هم که در این مقطع زمانی خلق می‌شوند، در تاریخ ماندگارند و در آینده، آیندگان هم درباره آن قضاوت خواهند کرد.

این هنرمند اصفهانی خاطرنشان کرد: بعدها مشخص می‌شود که هنرمندان امروز تا چه اندازه به وظایف خود علیه ظلم عمل کرده و چه کسانی در دستگاه ظالمان کار کرده‌اند. امیدوارم روزی که خیلی هم دور نیست، ما شرمنده خون شهدا و مظلومان نباشیم.

بدرالسماء درباره تجربه خلق اثر هنری در حرم امام رضا(ع) نیز عنوان کرد: حضور در این فضا بسیار از نظر روحی تأثیرگذار بود و شخصاً در خواب هم نمی‌دیدم چنین توفیقی نصیبم شود. خوشحالم که این لطف را ائمه معصومین(ع) و به‌ویژه حضرت رضا(ع) به ما ایرانیان داشته است که چنین سعادتی نصیب ما هم بشود. هر آنچه هست از لطف و کرم همین بزرگواران است و خوشحالم که توفیق داشتم قلم و هنرم را در خدمت مکتب اسلام و تشیع به کار بگیرم.

آیین «بر آستان قدس» در روز جهانی قدس به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سپهر سوره هنر با حضور جمعی از هنرمندان رشته‌های تجسمی و خلق آثار هنری توسط آن‌ها در صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.

انتهای پیام/4104/

نظر شما