شناسهٔ خبر: 40338423 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پیام وزیر کشور در مراسم گشایش مجلس یازدهم؛

قوانین و مقرراتِ فعلیِ برگزاریِ انتخابات، خصوصاً انتخابات مجلس نیازمند بازنگریِ جدّی است

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- قوانین و مقرراتِ فعلیِ برگزاریِ انتخابات، خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتاً نیازمند بازنگریِ جدّی است. امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهدِ بررسی و تصویب لایحه¬ی جامع انتخابات که در مجلس می باشد و رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه¬ی انتخابات است باشیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، متن کامل سخنان وزیر کشور در مراسم گشایش مجلس یازدهم چنین است:
 
با عرضِ تبریک به مناسبت عیدِ سعیدِ فطر و آرزوی قبولیِ طاعات و عباداتِ همهی مسلمین جهان خصوصاً حضار گرامی، پروردگار بلندمرتبه و بزرگ را سپاسگزارم که توفیقِ عبادتش را در ماه مبارک رمضان نصیبمان کرد، و شُکر میکنم که در طلیعهی «گام دوم انقلاب»، با لطف و رحمتِ بیکران خود، به ما توفیقِ خدمت به ملتِ شریفِ ایرانِ اسلامی را از طریقِ برگزاریِ انتخابات دورهی یازدهمِ مجلس شورای اسلامی اعطا نمود.
ضمن بزرگداشتِ نام و یاد بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، و دوران دفاع مقدس، و شهدای حرم، خصوصاً سردار دلها «حاج قاسم سلیمانی»، مراتب تشکّرِ عمیق خود را از سکاندار انقلاب اسلامی، مقام عظمای ولایت، برای حمایت و هدایتِ حکیمانه جهت انجام امرِ ستُرگِ انتخابات،  همچنین از ریاست محترم جمهور، که در مقامِ پاسدارِ قانون اساسی، راهنما و پشتیبانِ مجریان و ستاد انتخابات بودند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.
وزارت کشور مفتخر است که به عنوان مجریِ برگزاریِ انتخابات، بر اساسِ سیاستهای کلیِ انتخابات و با رعایت اصلِ «قانونمداری، بی‌طرفی و امانتداری» و «تلاش برای ارتقای شاخص‌های کیفیِ اجرا»، انجام عملیاتِ بزرگِ انتخابات دورهی یازدهم را فرصتی برای « احقاقِ حقِ مدنیِ ملت » جهت شرکت در ادارهی امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی، و نمایشِ توان و اقتدارِ اجراییِ دولت مبدل نمود. بر اساس مولفه‌هایِ اجرایی و مدیریتی، برگزاری انتخابات در دوم اسفند 1398، برگِ زرّینی از کارنامهِ انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را رقم زده است.
در این دوره؛ طراحی، ارتقا و عملیاتی کردن سامانههای یکپارچه و دقیق برای برگزاری انتخابات، علاوه بر تحققِ دولتِ الکترونیک در حوزهی انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگیِ نظاممند، کارآمد و اثربخش میانِ سطوحِ مختلفِ مدیریتِ کشور را به نمایش گذاشت. علاوه بر این، بکارگیریِ سامانههای هوشمند و دقیقِ الکترونیکی و غیرالکترونیک، ضامنِ سلامت و صحتِ انتخابات و اطمینانبخشِ برای ملتِ ایران در عرصهی سیاسی انتخابات بود.
اکنون که بر اساس قانون و به عنوان وزیر کشور، افتخار حضور در مراسمِ افتتاحیهی یازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی را دارم، مایلم چکیده‍‌ای از روندِ برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد وزارت کشور و دیگر نهادهای همراه در برگزاری انتخابات اخیر را که به صورت همزمان، با میاندورهی مجلس خبرگان رهبری برگزار گردید، به محضر ملت شریف ایران و شما حضارِ گرامی تقدیم کنم:
در گام نخست، ستاد انتخابات کشور در تاریخ 10 اردیبهشت 98 و به فاصلهی 10 ماه قبل از برگزاری انتخابات تشکیل و بلافاصله در 31 استان کشور ستادهای متناظر شکل گرفت و روندهای اجرایی بر اساس برنامه ریزی دقیق آغاز گردید. شعارِ محوریِ ستاد در این دوره عبارت بود از : انتخابات 98؛ گام دوم انقلاب، قانونمداری ، بیطرفی و انسجام ملی .
به منظور ارتقای دانش و مهارت‌های انتخاباتی، وزارت کشور، طرحِ جامعِ آموزش را پس از «آسیبشناسی اجرایی» انتخاباتهای گذشته و با متون و سبک جدید طراحی نمود، و با برگزاری (10) همایش توجیهیِ متمرکز در مشهد مقدس و (2346) برنامهی آموزشی در استانها، شهرستانها و بخشها، بیش از (500 هزار نفر) از عوامل و مجریان انتخابات را آموزش داد.
این دوره از انتخابات به دلیل «اتفاقات آبانماه 98، شهادتِ سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در سقوطِ هواپیمای مسافری و نیز شیوع ویروس کرونا» از حساسیت بالایی برخوردار بود؛ اما به لطفِ خداوند متعال، رصد و پیشبینیهای دقیقِ امنیتی در قالب اطلسِ انتخابات، و با بکارگیری 170 هزار نفر از نیروهای انتظامی ، نظامی و مردمی (بسیج)، بدون کمترین مساله امنیتی و در امنیت و آرامش برگزار شد.
بر اساس مادهی 25 قانون انتخابات، وزارت کشور، علاوه بر مسئولیتِ اجرایِ قانون، مسئولِ حُسنِ جریانِ انتخابات نیز می‌باشد.  بدین منظور، با بکارگیری 48 هزار نفر از نیروهای متعهد و آگاه، از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرسِ شعب، سربازرس، هیأت‌های بازرسی شهرستانها و استانها، بازرسِ ویژه و هیأت مرکزی بازرسی، از بروزِ تخلفات و سوءِ جریانات پیشگیری کرد.
از مجموعِ (25) فرآیندِ اجرائیِ انتخابات، (23) فرآیند، کاملاً بهصورت الکترونیک انجام شد. علاوه بر آن، در این دوره، امکان ثبتنامِ داوطلبان با استفاده از برنامه ( اپلیکیشنِ)  تلفنِ همراه فراهم گردید. همچنین، برنامه ای که مکانِ شعبه ها و ترافیکِ آنها را نشان میداد مردم را جهت انتخاب شعبه نزدیک و کم تراکم راهنمایی می کرد. احرازِ هویت رایدهندگان نیز با استفاده از قریب به 58000 دستگاه الکترونیکی و به صورت بر خط انجام گرفت. دستاوردِ مهمِ بکارگیریِ این دستگاهها، «پیشگیری از رایهای تکراری»، «کشفِ شناسنامه های جعلی» و «شناسنامه های افرادِ فوت شده» و «کمکِ موثر در تامین سلامتِ انتخابات» بود. علاوه بر آن، امکانِ مدیریتِ تعرفه ها به صورت برخط و ارزیابی میزانِ مشارکت در سطحِ ملی، استانی و شهرستانی، از دیگر قابلیتهای این دستگاهها به شمار میرود.
در راستای بند 12 سیاستهای کلیِ انتخابات ابلاغیِ مقام معظم رهبری، اقدامات و پیشبینی‌هایِ لازم برای برگزاری انتخاباتِ تمامرایانه‌ای و کاملاً مکانیزه، برای اخذ و شمارش آرا در «11 استان» و «139 شهری که انتخابات شوراها در آنها، الکترونیک برگزار شده بود»، که با هماهنگی که با شورای نگهبان در این زمینه به عمل آمد، امکان اجرای این کار بنا به دلایلی که در حوزه های امنیتی و فنی بود، امکان پذیر نشد. امیدوارم انشاءالله در انتخابات های بعدی ما بتوانیم به کمک مجلس، امر اخذ آرا و شمارش آرا را هم به صورت الکترونیکی برگزار کنیم تا هم صحت و سلامت انتخابات تامین شود و هم بتوانیم گام بلندی در سرعت داشته باشیم.
 برگزاری 3 همایش سراسری برای «استانداران»، «معاونین سیاسی امنیتی به عنوان روسای ستاد انتخابات استانها» و «فرمانداران سراسر کشور»، با حضور ریاست محترم جمهور، معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر محترم امور خارجه، مسئولین محترم شورای نگهبان و دیگر مقامات کشور از دیگر برنامه‌های مهمِ وزارت کشور بود.
از 10 آذرماه 98، ثبت نام از داوطلبان به مدت یک هفته در 208 فرمانداری مرکز حوزهی انتخابیه، ستاد وزارت کشور و نمایندگی‌های سیاسی خارج از کشور انجام شد. مجموعاً 16 هزار و 33 نفر شامل «14 هزار و 112 مرد» و « یک هزار و 921 زن» ثبت نام کردند که نسبت به دورهی گذشته، حدود 33 درصد افزایش داشت.
برای برگزاری انتخابات، هیاتهای اجرایی با حضور 17 هزار و 952 نفر از معتمدینِ مردم و مقاماتِ مسئول در شهرستانها و بخشها  در قالب 1123 هیات تشکیل گردید.
فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، با استعلام از مراجع چهارگانه، آغاز، و در مرحله اول،  هیاتهای اجرایی 13 هزار و 849 نفر برابر 91.2  درصد تایید شدند که با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و با انصراف هایی که حاصل شد، در نهایت، 5 هزار و 233 نفر به عنوان نامزد نهایی در انتخابات شرکت کردند.
انتخابات در 54 هزار و 611 شعبهی ثابت و سیار، برگزار شد و از مجموعِ 57 میلیون 918 هزار و 159 نفر واجدِ شرایط؛ 24 میلیون 512 هزار و 404 نفر معادل  42.57 درصد در انتخابات شرکت کردند.
در این دوره، با آموزشهای بههنگام، برنامهریزیِ دقیق و تلاش قابلِ تقدیرِ مسئولین و عواملِ ذیربط، نتایجِ نهائیِ انتخابات در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه تا پایان روز شنبه 3/12/98 و نتیجهی تهران، در ساعت 14 روز یکشنبه 4/12/98 اعلام و منتشر گردید که شاید، زودترین زمانِ اعلامِ نتیجهی انتخابات در ادوارِ مختلف می باشد.
در مرحلهی اول، تکلیف 197 حوزهی انتخابیه از 208 حوزه کل کشور تعیین شد و 279 نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخابِ 11 نفر از 11 حوزهی باقیمانده، به مرحلهی دوم در 21 شهریورماه موکول گردید. از مجموعِ منتخبانِ مرحلهی اول 262 نفر مرد و 17 نفر زن می‌باشند.
در این دوره، صحتِ انتخابات در همهی حوزههای اصلی و فرعی توسط شورای نگهبان تایید شد. این در حالی است که در 10 دوره گذشته به طور میانگین، انتخابات در (12) حوزه، ابطال گردیده بود.
متاسفانه جناب آقای «محمدعلی رمضانی دَستَک» منتخب حوزهی انتخابیهی آستانه اشرفیه و سرکار خانم «فاطمه رهبر» منتخب حوزهی انتخابیهی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، چند روز پس از انتخابات، جان به جانآفرین تسلیم نمودند که علّو درجات آنان را از درگاه خداوند مسئلت داریم.
اینجا لازم است از تعامل سازنده شورای محترم نگهبان، منتخبین محترم مردم که با شور و شعور سپهر سیاسی کشور را منور نمودند و همچنین از نمایندگان دوره قبل به ویژه ریاست محترم مجلس جناب آقای دكتر لاریجانی  که در عرصه تقنین و نظارت تلاش نمودند و با وزارت كشور همكاری بسیار خوب و مناسبی داشتند تشکر و قدردانی نمایم و بویژه از ملت عزیز و مردم خوب مان كه در این مرحله از انتخابات با نظم، دقت و كاملا به صورت قانونی و با كم ترین خطاها را داشتم تشكر كنم.
و اما نکته پایانی:
اول این که: قوانین و مقرراتِ فعلیِ برگزاریِ انتخابات، خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتاً نیازمند بازنگریِ جدّی است. امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهدِ بررسی و تصویب لایحهی جامع انتخابات كه در مجلس می باشد که رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینهی انتخابات است باشیم.
دوم این که: وظیفهی خود می‌دانم؛ از شورای نگهبان، هیأت‌های نظارت، هیأت‌های اجرایی، ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخابات استانها، عوامل و مجریان برگزاری انتخابات در سطحِ شعبِ اخذِ رأی، نیروهای انتظامی، نظامی و بسیج، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، بازرسان وزارت کشور و نیز وزارت خارجه و اصحاب رسانه، خصوصاً رسانهی ملی تشكر و قدردانی كنم.
در پایان: امیدوارم؛ شما نمایندگانِ محترمِ یازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی، در پرتوِ لطف و عنایات الهی، با همکاری و تعاملِ جدّی و سازنده با سایر قوا، در راستای تحققِ منویات مقام معظم رهبری و همچنین تحققِ آرمانها، مطالبات و خواستِ ملت عزیز ایران گام بردارید و پشتوانه‌ای محکم برای حفظ، صیانت و تقویتِ نظامِ مقدسِ جمهوری اسلامی به عنوان میراث گران‌بهایِ امامِ راحل و شهیدان والا مقام باشید. ان شاء الله
همچنین تشکر ویژه و خاص خودم را از دولت و اعضای دولت بویژه رئیس محترم جمهور که در تمام مراحل پشتیبان و حامی برگزاری انتخابات بودند، ابراز می دارم.
از عنایت و توجه تان سپاسگزارم و همهی شما عزیزان را به خداوند متعال می‌سپارم.

نظر شما