شناسهٔ خبر: 40338225 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عکس‌های ماهواره‌ای نشان داد؛

چین پایگاه هوایی تبت را در نزدیکی مرز هند توسعه می‌دهد

فرزانه جوادی

عکس‌های ماهواره‌ای از یک پایگاه نیروی هوایی چین در کوه‌های تبت، ساخت‌وسازهای جدیدی را نشان می‌دهد که طی چند ماه گذشته انجام شده است. این ساخت‌وسازها به نیروی هوایی چین اجازه می‌دهد هواپیماهای بیشتری را مدیریت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، تصاویر ماهواره‌ای که از سوی "ان‌دی‌تی‌وی" گرفته شده، پروژه ساخت‌وساز عظیمی را در محل فرودگاه "نگاری گونسا" واقع در غرب تبت نشان می‌دهد که در ۱۳۰ مایلی دریاچه بانگونگ در حال انجام است؛ منطقه‌ای در مرز با هند که نیروهای هندی و چینی اوایل این ماه در آنجا درگیر شدند.

این فرودگاه دومنظوره است و پروازهای تجاری و نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین هر دو از آن انجام می‌شود. این فرودگاه همچنین با وجود ارتفاع ۱۴ هزار فوتی، یکی از مرتفع‌ترین محدوده‌های هوایی در دنیا به حساب می‌آید.

ساخت‌وسازها در میانه درگیری‌های اخیر در "خط کنترل واقعی"، مرز واقع بین بخش‌هایی از جامو و کشمیر انجام می‌شود که هند و چین هر دو ادعای مالکیت آن را دارند. این دو کشور در سال ۱۹۶۲ بر سر این منطقه به مدت کوتاهی جنگیدند. پکن ادعا می‌کند که اختلاف بر سر این منطقه بر سر مرزی است که زمان مستعمره بودن هند و پاکستان، به اشتباه ترسیم شده است.

اوایل این ماه، تیراندازی بین سربازان هندی و چینی در نزدیکی دریاچه "بانگوگ" به زخمی شدن سربازان دو طرف انجامید. این موضوع باعث شد سربازان بیشتری به این منطقه و دیگر بخش‌های مرزی، از جمله "اوتاراخند"  در بخش جنوب، اعزام شوند.

درگیری دیگری نیز بین دهلی نو و پکن در بخش شرقی تبت در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد؛ در فلاتی که هندی‌ها آن را "دوکلام" و چینی‌ها "دونگ لانگ" نامیده‌اند. آن اختلاف نیز بر سر ساخت یک بزرگراه در منطقه مورد مناقشه رخ داد، اما به درگیری فیزیکی بین سربازان نیانجامید.

انتهای پیام

نظر شما