شناسهٔ خبر: 40337593 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند

رهبران اروپا به دنبال طرحی برای متوقف کردن پروژه الحاق کرانه باختری

سپیده حسینی

یک تحلیلگر اسرائیلی از هشدار تعدادی از رهبران اروپایی به نتانیاهو درباره پیامدهای طرح الحاق مناطق جدیدی از کرانه باختری و گفتگوهای گسترده این کشورها جهت متوقف کردن طرح الحاق خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، باراک راوید، تحلیلگر مسایل سیاسی اسرائیلی در گفتگو با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد: تعدادی از روسای کشورهای مرکزی اروپا در چند روز گذشته پیام‌های شخصی را برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم ارسال کرده و به او هشدار دادند: قدم گذاشتن در راه الحاق کرانه باختری پیامدهای بسیاری خواهد داشت.

این تحلیلگر اسرائیلی گفت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پیامی ضمن اشاره به اینکه الحاق کرانه باختری آرامش خاورمیانه را متزلزل خواهد کرد، از نتانیاهو خواست دولت جدید را با اقدامات یک جانبه در کرانه باختری تشکیل ندهد.

راوید با اشاره به اینکه مشخص نیست آیا آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز چنین پیامی برای نتانیاهو ارسال کرده است یا نه، اظهار کرد: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز با هماهنگی فرانسوی‌ها پیام تقریبا مشابهی برای نتانیاهو ارسال کرد.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: نخست وزیران اسپانیا و ایتالیا نیز او با ارسال پیام‌های مشابهی خطاب به نتانیاهو نوشتند: در مورد مساله فلسطین تنها بر اساس قوانین بین‌المللی اقدام کن.

این پیام‌ها بخشی از فشار اعمال شده از سوی اروپا برای متوقف کردن چنین اقدامی پیش از اجرا است.

همچنین منبع یاد شده تاکید کرد، در چند روز گذشته گفتگوهای گسترده‌ای میان کشورهای اروپایی جهت دستیابی به طرحی برای بازدارندگی اسرائیل و ممانعت از اجرای طرح الحاق انجام شد.

راوید با اشاره به اینکه کابینه اسرائیل حتی یک جلسه درباره طرح الحاق تشکیل نداده، این طرح را "اقدامی نمایشی" خواند.

میکی زوهار، رئیس ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی پیشتر در گفتگویی رادیویی گفته بود: کابینه پیش‌نویس طرح اعمال حاکمیت بر یهودا و السامره را اول ژوئیه آتی تصویب خواهد کرد.

زوهار گفت: اقدامات لازم برای "قانونی کردن روند اعمال حاکمیت اسرائیل بر تمامی مجتمع‌های مسکونی یهودی‌نشین در سرزمین اسرائیل" از اول ژوئیه آتی آغاز خواهد شد.

کمیل ابورکن، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های کابینه در مناطق فلسطینی نیز نسبت به آغاز موجی از خشونت‌ها در پی الحاق نقاط یهودی‌نشین در یهودا و السامره هشدار داد.

اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده بود حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری را به رسمیت نمی‌شناسد و تصمیم اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از آن نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

در این راستا جوزپ بورل، رئیس سیاست‌خارجه اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کنترل از نزدیک این وضعیت تلاش‌ خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما