شناسهٔ خبر: 40336840 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرهنگ و هنر استان مرکزی زخمی از خسارت کرونا

اراک - ایرنا - شیوع کرونا درسه ماه اخیر شوک بزرگ اقتصادی را برای بخش‌های مختلف کشور داشت و از این منظر اصحاب اصحاب فرهنگ و هنر استان مرکزی نیز از این خسارات شغلی در امان نماندند و با چالش‌های ناشی از کاهش درآمد و مشکلات جدی که کرونا در رویه کاری آنان ایجاد کرده، دست و پنجه نرم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

اگرچه خسارات‌ مالی ناشی از کرونا به بخش‌های تولیدی و خدماتی در سایه تبلیغات سنگین در افکار عمومی تا حدودی مطرح شد اما  اهالی فرهنگ و هنر در بیان مشکلات و تاوانی که بابت شیوع کووید ۱۹ دادند مظلومانه شکستند.

بسته شدن آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری، سینماها و اماکن عرضه محصولات فرهنگی و هنری شاید از دید مردم تنها توقف فعالیت مقطعی یک صنف بود اما عقبه آن چالش‌های جدی ایجاد کرده است چرا که اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر ضعیف است و با کوچک‌ترین شوک و یا تلنگری مختل می‌شود.

از سوی دیگر عواقب کاهش درآمد مردم در ماه‌های اخیر اثر خود را در بازار خرید کالاها و خدمات فرهنگی و هنری خواهد داشت و حتی بازگشایی این مراکز و فعالیت‌ها نیز نمی‌تواند به‌طور کامل گره‌گشا باشد و از نظر مردمی که با افت درامد مواجه‌اند فرهنگ و هنر و خدماتش در اولویت‌­ها­ی آخر بوده و این نیز خود دردی پنهان است.

کرونا با حضور ناخواسته‌اش در کشور و استان مرکزی کمر فعالان فرهنگی از جمله آموزشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها، حوزه تئاتر و نمایش‌های خیابانی، نمایشگاه‌های عکاسی، گرافیک و هنرهای تجسمی و عرصه موسیقی و مطبوعات را خم کرد و اکنون که با مجوز ستاد مقابله با کرونا کشور دستور بازگشایی فعالیت این بخش ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر شده نیاز است که تصمیم‌سازان و مسئولان دلسوزانه به کمک اهالی فرهنگ و هنر بشتابند و با بسته‌های حمایتی مناسب مرهمی بر زخم اقتصادی آنان شوند تا در کوتاه مدت بتوانند دوباره نشاط و رونق پیشین را ترمیم کنند.

بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ هنرمند به‌صورت سازماندهی شده و با عضویت در صندوق اعتباری هنر در استان مرکزی فعالیت می‌کنند که شمار قابل توجهی از آنان فقط از همین راه ارتزاق می‌کنند و اکنون که کرونا بی‌رحمانه می‌تازاند روزگار سختی را  سپری می‌کنند.

خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی اصحاب فرهنگ و هنر استان مرکزی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: اصحاب فرهنگ و هنر این استان از اوایل اسفندماه سال گذشتنه با شیوع ویروس کروناتاکنون متحمل بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت شده‌اند که جبران این مهم کار ساده‌ای نیست.

حجت‌الاسلام«عباس دانشی» افزود: با توجه به اینکه شمار قابل توجهی از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری استان مرکزی تنها منبع درامدشان از محل فعالیت‌های هنری است خسارت‌های وارده به فعالان این حوزه  دامنه وسیعی از معضلات معیشتی را برای آنان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده که نیازمند رسیدگی فوری است.

وی ادامه داد: کرونا موجب شد فعالیت‌های هنری از قبیل آموزشگاه‌های رشته‌های مختلف هنری تجسمی، موسیقی، عکاسی، نمایشی و سینمایی، موسسه‌های چندمنظوره، فروشگاه‌های عرضه محصولات هنری، چاپخانه‌ها و دیگر صنوف مرتبط با این مهم تعطیل شوند و به طور کلی هنرمندان کشور و استان مرکزی خانه‌نشین شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: مجموع خسارات اصحاب  فرهنگ و هنر این استان فهرست‌بندی شده و برای چاره‌اندیشی در اختیار مراجع ذیربط در وزارتخانه قرار گرفته که پس از بررسی‌ها و راستی‌آزمایی تسهیلات ویژه‌ای به این قشر اختصاص داده خواهد شد. 

هنرمندان سرخورده از تعطیلی فعالیت‌ها و در چنگال مشکلات ناشی از کرونا

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی نیز گفت: تعطیلی فعالیت‌های هنری ضمن تحمیل خسارت‌های مالی به هنرمندان انگیزه کاری و هنری این افراد را کاهش داد و بازگشت به شرایط عادی به زودی امکان‌پذیر نیست.

«علی شعبانی» افزود: بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی فعالیت دارند  که حدود ۴۰۰ نفر آنان عضو فعال انجمن محسوب می‌شوند و اکنون کرونا چراغ انجمن را خاموش کرده است.

وی ادامه داد: محوریت فعالیت هنرمندان تجسمی نمایش آثاری است که تولید می‌کنند و اکنون حدود سه ماه است که فرصتی برای عرضه داشته‌هایشان نیافته‌اند و این به شدت در انگیزه آنان اثر منفی دارد.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی اضافه کرد: پرداخت حق بیمه هنرمندان از سوی صندوق اعتباری هنر اقدام ارزشمندی بود اما، این تمام ماجرا در خصوص خسارات ناشی از کرونا به هنرمندان تجسمی نیست و به عنوان مثال پرداخت اجاره‌بهای کارگاه‌ها یا نمایشگاه‌ها بسیار سنگین است.

لغو ۲ جشنواره بزرگ تئاتر استانی و زحمات یکساله‌ای که به‌هدر رفت

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی گفت: هر سال ۲ جشنواره بزرگ تئاتر نمایش‌های کوتاه صحنه و جشنواره یاس با موضوع قرآن و عترت در اواخر سال برگزار می‌شود که در هر جشنواره ۱۰ گروه و در هر گروه به‌طور متوسط ۱۰ نفر حضور دارند و لغو این‌رخدادهای نمایشی حداقل ۲۰۰ نفر را خانه‌نشین و از کسب درآمد بی‌نصیب کرد.

«رضا یونس‌فرد» بیان کرد: هنرمندان نمایش استان مرکزی تمامی ایام سال را تلاش می‌کنند تا بهترین برای حضور در این جشنواره‌های نمایشی باشند، به طور مثال نویسنده در فصل بهار نمایشنامه را نوشته و کارگردان در تابستان بازیگران و عوامل خود را انتخاب و از اوایل فصل پاییز تمرینات آغاز و هر چه به آخر سال نزدیک می‌شوند تمرینات خود را فشرده تر می‌کنند تا بتوانند سهمشان را در این جشنواره‌ها ادا کنند اما امسال کرونا حوزه نمایش استان را از لب تیغ گذراند و هنرمندان تنوانستند حاصل یکسال خود را درو کنند.

وی ادامه داد: مقدمات برگزاری جشنواره نمایش‌های کوتاه صحنه و یاس استان مرکزی برای اسفندماه سال گذشته فراهم بود و در هر یک از این جشنواره‌ها ۱۰ گروه انتخاب و به مرحله نهایی رسیده بودند اما با شیوع کرونا و دستور لغو تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، منبع درآمد بیش از ۲۰۰ نفر از بین رفت. 

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی بیان کرد: علاوه بر این در اواخر هرسال و تعطیلات نوروز بسیاری از هنرمندان نمایش برای دستگاه‌های دولتی از قبیل شهرداری‌ها و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمایش‌هایی با محوریت مناسبت‌های باستانی روز صحنه می‌بردند که با استقبال چشمگیر مردم روبرو می‌شد و این فرصت نیز با کووید ۱۹ از کف رفت.

یونس‌فرد اضافه کرد: ماه مبارک رمضان هر سال عناوین نمایشی خاص با مضامین مناسبتی به ویژه موضوع شهادت امام علی(ع) و شب‌های قدر در نقاط مختلف استان به روی صحنه می‌رفت و اهالی تئاتر امسال با وجود اشتیاق هنرنمایی در این عرصه دست‌های بسته‌ای داشتند و کرونا نگذاشت که صندلی سالن ‌های نمایش حضور علاقه‌مندان را تجربه کند و سکوت سرد بر سن‌ های تئاتر حکمفرما بود.

وی ادامه داد: ضرر و زیان فعالان عرصه نمایش تنها مربوط به زمان‌های خاص نیست چرا که این افراد برای بردن نمایش روی صحنه ماه‌ها تمرین می‌کنند و از جیب هزینه می‌کنند تا در مناسبت‌های مختلف اجرا داشته باشند و با این شرایط تمامی زحمات یکساله اصحاب نمایش به هدر رفت.

سمفونی ورشکستگی آموزشگاه‌های موسیقی استان مرکزی

یکی از آموزشگاه‌داران موسیقی استان مرکزی گفت: تاخت و تاز کرونا در سه ماه اخیر گریبان آموزشگاه‌های موسیقی  را نیز گرفت و تعطیلی این اماکن که پیش از این نیز به سختی اقتصاد خود را مدیریت می‌کردند به ناگاه همه چیز را به‌هم ریخت و اکنون مدیریت آموزشگاه‌ها مانده‌اند با اجاره‌بهای پرداخت نشده و مشکلات مالی جدی و همه امیدشان به این است که با استقبال هنرجویان بخشی از زیان‌ها را جبران کنند.

«مهدی نوشاد» افزود: نبود هنرجو در سه ماه اخیر عملا درآمدزایی را به صفر رسانده و آموزشگاه‌های موسیقی در آستانه ورشکستگی هستند چرا که هزینه اماکن اجاره‌ای سنگین است و آموزشگاه‌داران از عهده پرداخت سه ماهه آن برنمی‌آیند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بر اساس پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی آموزشگاه‌های موسیقی بازگشایی شده اما، بسیاری از هنرجویان هنوز از شیوع کرونا هراس دارند و ریزش تقاضا معضلی دیگر است که آموزشگاه‌داران نمی‌دانند با آن چه کنند.

این هنرمند گفت: شمار قابل توجهی از فعالان موسیقی به‌خصوص مدرسان سازها تنها از طریق آموزش در آموزشگاه‌ها امرار معاش می‌کنند که در سه ماه گذشته وضعیت معیشتی انان مشکل‌دار شده و بازگشایی اموزشگاه‌ها بعد از کرونا به دلیل محدود بودن هنرجو برایشان مقرون به صرفه نیست و مرجعی هم برای ارایه مشکلاتشان به صورت شفاف ندارند.

این مدرس سازهای سنتی اظهار داشت: برخی ارایه آموزش به هنرجویان موسیقی از طریق فضای مجازی را عنوان کردند در صورتی که‌ کیفیت ارایه مشق موسیقی حضوری حاصل می‌شود و عملا این روش نمی‌تواند در درازمدت تداوم یابد و کارایی لازم را ندارد.

نوشاد افزود: خسارت‌های مربوط به اصحاب فرهنگ و هنر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست‌بندی شده و انتظار است که مسئولان ذیربط با سرعت بیشتری به این مهم رسیدگی کنند و باید نسبت به هنرمندانی که تنها از این طریق امرار معاش می‌کنند چاره موثری داشته با اقدام عاجل به فریاد اهالی این بخش برسند.

معافیت یک‌هزار و ۳۰۰ هنرمند استان مرکزی از پرداخت حق بیمه فصل بهار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: یک‌هزار و ۳۰۰ هنرمند زیر پوشش صندوق اعتبار هنر در این استان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از پرداخت حق بیمه در فصل بهار معاف شدند.

حجت‌الاسلام دانشی افزود: اجرای این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و براساس گزارش‌های موجود یک‌هزار و ۳۰۰ هنرمند در استان مرکزی تحت پوشش بیمه هنرمندان هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های هنری، این افراد از پرداخت حق بیمه بهار امسال معاف شدند.

وی ادامه داد: هنرمندان استان مرکزی نیازی به مراجعه حضوری ندارند و تمامی اقدامات و مراحل اداری آنان به صورت آنلاین توسط معاون فرهنگی و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام خواهند داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به اصحاب  فرهنگ و هنر را در دستور  کار قرار داده و هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر به زودی از مزایای آن برخوردار می‌شوند. 

حجت‌الاسلام دانشی بیان کرد: حق بیمه هر ماه که از سوی هنرمندان پرداخت می‌شود سه میلیون ریال است که در مجموع یک فصل هنرمندان از پرداخت ۹ میلیون ریال معاف می‌شوند که در مجموع یک‌هزار و ۳۰۰ هنرمند رقم چشمگیری خواهد شد.

وی در خصوص خسارت اصحاب فرهنگ و هنر این استان نیز گفت: تمامی ۶۰ صنف زیرمجموعه این اداره کل از آغاز شیوع ویروس کرونا تا پایان فرودین ماه امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت دیدند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: خسارت‌های اصحاب فرهنگ و هنر استان مرکزی مستندسازی  و برای ارزیابی و راستی‌آزمایی هرچه‌بیشتر به وزارتخانه ارسال شده و در صورت ارسال پاسخ نهایی، حمایت از این قشر در دستور کار قرار می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام دانشی گفت: فعالیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فعال عرصه فرهنگ و هنر استان مرکزی با شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه شد و رایزنی‌ها با صندوق اعتباری هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پرداخت بلاعوض و قرض‌الحسنه به این قشر ادامه دارد.

پرداخت ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به سینماداران استان مرکزی

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از پرداخت ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به سینماداران این استان خبر داد و گفت: این مبلغ به‌دلیل تعطیلی این مکان‌های فرهنگی بر اثر شیوع ویروس کرونا پرداخت شد.

«افشین حسینی» در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان تسهیلات قرض‌الحسنه با ۶ ماه تعویق و اقساط بلندمدت به ۶ سینمادار استان مرکزی از محل صندوق اعتباری هنر پرداخت شد.

وی اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر به‌صورت خصوصی اما زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و حمایت مالی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر یکی از کارکردهای اصلی این صندوق است.

۱۱مجتمع فرهنگی و هنری، ۱۰۳ آموزگاه هنری، ۱۲۳ موسسه فرهنگی هنری یک و چند منظوره، ۲۱۸ کانون تبلیغاتی، ۱۰۸ نشریه محلی، ۵۰ نمایندگی نشریات سراسری، ۵۸۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد، ۹۶ فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، پنج نگارخانه، ۴ سینما، ۴۰ موسسه فرهنگی چند منظوره، ۲۳۱ کتابخانه و ۲ هنرستان هنرهای زیبا بخشی از ظرفیت های فرهنگی و هنری استان مرکزی است. 

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه، آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا را در ایران  ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ تن اعلام کرد.

کیانوش جهانپور گفت: تاکنون از جمع این تعداد بیمار با محاسبه ۵۷ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

به گفته وی از دوشنبه تا سه شنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۷۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و از بین مبتلایان جدید، ۳۵۲ مورد بستری و هزار و ۴۳۵ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

به گفته جهانپور تاکنون ۱۰۹ هزار و ۴۳۷ تن از بیماران ، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و همچنین ۲۵۶۷ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

نظر شما