شناسهٔ خبر: 40334673 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

منتقدان آغاز لیگ، نگران چه چیزی هستند؟

براساس آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، آمار ابتلا به ویروس کرونا در ایران تا امروز 137 هزار و 724 نفر است و کشورمان در رتبه یازدهم ابتلا به این ویروس قرار دارد، درحالی‌که پیش‌تر ایران در رتبه چهارم ابتلا به این ویروس بود.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: براساس آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، آمار ابتلا به ویروس کرونا در ایران تا امروز 137 هزار و 724 نفر است و کشورمان در رتبه یازدهم ابتلا به این ویروس قرار دارد، درحالی‌که پیش‌تر ایران در رتبه چهارم ابتلا به این ویروس بود. روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا باعث شده به‌مرور فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به حالت عادی بازگردد و در بخش ورزش هم مقامات در تلاش هستند تا شرایط را به حالت عادی بازگردانند و مسابقات لیگ برتر فوتبال از سر گرفته شود. این درحالی است که بسیاری از باشگاه‌ها پیش‌تر مخالف جدی ادامه بازی‌ها بودند و ادامه آن را به ضرر بازیکنان و اعضای باشگاه می‌دانستند. همه این اتفاقات درحالی رخ داده که لیگ‌های اروپایی هم به‌مرور درحال بازگشت به حالت عادی هستند.

نامه انصراف چهار باشگاه لیگ برتری (شهرخودرو، تراکتور، ماشین‌سازی و نساجی) به وزیر ورزش و جوانان و تهدید به انصراف از مسابقات درصورت اصرار بر پیگیری ادامه آن اما وضعیت عجیبی را حاکم کرده است. برخی اما می‌گویند این نامه‌ها به‌دلیل آن است که چهار باشگاه لیگ برتری که به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند، برای امتناع از پرداخت مابقی طلب بازیکنان این اقدام را کرده‌اند و درواقع بحث مالی برایشان نسبت‌به بحث بهداشتی اولویت دارد. در ادامه برای پیگیری وضعیت این چهارباشگاه با مسئولان این تیم‌ها تماس گرفتیم تا وضعیت این چهار باشگاه و میزان پرداختی‌هایشان را بدانیم.

وضعیت شهرخودرو قرمز است؟

فرهاد حمیداوی، مالک باشگاه شهرخودرو روز گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرده بود وضعیت مشهد قرمز است و شرایط برگزاری مسابقات وجود ندارد، اما جالب است بدانید حرم مطهر امام‌رضا(ع) روز دوشنبه بازگشایی شد و این موضوع نشان می‌دهد وضعیت این شهر قرمز نیست. ازسوی دیگر کارشناسان می‌گویند حمیداوی قطعا نمی‌تواند به AFCاعلام کند حاضر نمی‌شود در لیگ قهرمانان تیمش را به میدان بفرستد، زیرا به‌خوبی می‌داند این کار تبعات سنگین مالی برای او خواهد داشت. برای پیگیری این دو سوال با حمیداوی تماس گرفتیم، اما او در اقدامی عجیب اعلام کرد هفته آینده به این سوالات جواب خواهد داد! نزدیکان حمیداوی البته می‌گویند او از یک مالک دیگر مشاوره می‌گیرد! حمیداوی همچنین اعلام کرده دو بازیکن این تیم مبتلا به کروناویروس هستند، اما نامی از بازیکنان نبرده است.

تراکتور – ماشین؛ اتحاد در برابر سازمان لیگ

زنوزی، مالک دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی یکی دیگر از امضاکنندگان نامه انصراف تیم‌هایش از ادامه مسابقات است. برخی می‌گویند درصد پرداختی به بازیکنان اندک است و به همین دلیل زنوزی ترجیح می‌دهد رقابت‌ها را ادامه ندهد تا زیر بار تعهد پرداخت نرود. یک منبع موثق از باشگاه تراکتور در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «تاکنون 60 درصد به بازیکنان پرداختی داشتیم و آقای زنوزی به بازیکنان قول داده درصورت عدم ادامه مسابقات نیز مابقی پول‌شان را پرداخت خواهد کرد.» جالب است بدانید این منبع ادعا کرد چهار بازیکن تراکتور به کرونا مبتلا هستند، اما هرچه اصرار کردیم، نامی از آنها نبرد تا شایعات درباره احتمال آمارسازی در این‌باره افزایش پیدا کند.

منتظر کمک فدراسیون هستند!

باشگاه نساجی یکی دیگر از امضا‌کنندگان نامه انصراف است، اما گفته می‌شود وضعیت قائمشهر چنانکه مدعی هستند وخیم نیست. یکی از منابع موثق در باشگاه نساجی گفته: «حدادیان، رئیس هواپیمایی وارش نمی‌تواند پول تعمیر یکی از هواپیماهای خود را پرداخت کند و در مضیقه مالی قرار دارد و بدش نمی‌آید مسابقات لغو شود.» ایزد سیف‌الله‌پور، سرپرست نساجی اما تا حدی به روشن شدن ماجرا کمک کرد. وی در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «ما تاکنون 60 درصد از قرارداد بازیکنان را پرداخت کرده‌ایم، اما جلسه‌ای در فدراسیون فوتبال برگزار شد که در آن به ما اعلام کردند درصورت لغو مسابقات، کمیته حقوقی فدراسیون درباره وضعیت پرداختی به بازیکنان تصمیم‌گیری خواهد کرد. اگر فدراسیون بگوید طلب بازیکنان را به‌صورت کامل پرداخت کنید، ما موظف به پرداخت هستیم.»

چه کسی راست نمی‌گوید؟

وضعیت مالی فوتبال ایران خوب نیست و باشگاه‌هایی که در خطر صعود یا سقوط قرار ندارند و شانس قهرمانی کمتری دارند، ترجیح می‌دهند با لغو مسابقات و هزینه‌های سرسام‌آور تیمی جنگنده‌تر برای فصل آینده ببندند تا بتوانند شانس خود را افزایش دهند. حال در این میان قضاوت درباره اینکه چه‌کسی کرونا را بهانه کرده و خواستار لغو لیگ است و چه‌کسی واقعا دلش به‌حال بازیکنان می‌سوزد و وضعیت سلامتی آنها را مهم می‌داند، نکته‌ای است که باید به مرور زمان به آن پاسخ داد، خصوصا آنکه انتشار تصاویر از بازیکنان بسیاری از تیم‌ها در این مدت نشان می‌دهد فوتبالیست‌ها زیاد هم قرنطینه را جدی نگرفته‌اند، ضمن اینکه ابتلای بازیکنان به کرونا فعلا ارتباطی با شروع لیگ پیدا نمی‌کند، چراکه طبعا این نفرات (به‌فرض صحت اخبار منتشرشده) قبل از حضور در تمرینات و شروع مسابقات، دچار بیماری شده‌اند.

نظر شما