شناسهٔ خبر: 40334662 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

چوب حراج بارسلونا به ستاره‌ها

در ادامه به بررسی وضعیت 8 بازیکن تیم بارسلونا می‌پردازیم که احتمالا در فصل آینده راهی تیم جدیدی خواهند شد.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: معمولا طی سال‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین خریداران ستاره‌های بزرگ فوتبال در اروپا بوده و معمولا هزینه‌های زیادی برای خرید بازیکن جدید انجام می‌دهد اما بحران کرونا و مشکلات مالی باعث شده حتی باشگاه بزرگی همچون بارسا نیز دچار مشکل شده و مجبور شود برخی بازیکنان خود را برای کاهش هزینه‌ها به تیم‌های دیگر واگذار کند.

آنها برای تابستان 2020 برنامه‌های زیادی در سر داشتند و با توجه به شایعات به نظر می‌رسید نقل‌وانتقالات پرکار و هیجان‌انگیزی را پیش‌رو دارند؛ از خرید نیمار و لئوتارو مارتینز گرفته تا جذب ماتیاس دی‌لیخت برای تقویت خط دفاعی اما شیوع کرونا همه برنامه‌های آبی و اناری‌ها را به هم زد. آنها حالا مایتینز را تنها هدف مهم خود قرار داده‌اند و با وجود این برای مثبت شدن تراز مالی خود مجبورند چند بازیکن خود را نیز بفروشند. در ادامه به بررسی وضعیت 8 بازیکن این تیم می‌پردازیم که احتمالا در فصل آینده راهی تیم جدیدی خواهند شد.

آرتور ملو

این هافبک برزیلی قرار بود جانشین ژاوی و اینیستا درمیانه میدان شود. نمایش عالی او مقابل تاتنهام در سال 2018 این امیدواری را در دل هواداران زنده کرد که می‌تواند تا مدت‌ها مهره‌ای قابل‌اتکا در میانه میدان برای بارسا باشد. حالا باشگاه به دلایلی تصمیم به معاوضه او با میرالم یانیچ، هافبک یوونتوس گرفته و مدت‌هاست بحث حضور او در یووه مطرح است.

البته بسیاری از هواداران این کار را منطقی نمی‌دانند، چراکه اختلاف سنی بالای این دو بازیکن و همچنین عملکرد خوب این هافبک برزیلی در بارسا باعث می‌شود این انتقال چندان توجیه‌پذیر نباشد. آرتور 23ساله اگرچه در این فصل با مشکلات مصدومیت مواجه شده اما با پیشرفت خوبی که در جمع کاتالان‌ها داشته می‌تواند حداقل برای یک دهه آینده وزنه‌ای قابل‌اتکا برای تیمش باشد. بارسا روی او 45میلیون پوند قیمت گذاشته و شاید فصل بعد او را با پیراهن یوونتوس ببینیم.

نلسون سمدو

پس از دوران طلایی دنی آلوز، کمتر مدافع‌راستی در ترکیب بارسا توانسته جای خالی او را پر کند اما حالا سمدو به خوبی توانسته حداقل در فاز دفاعی برای تیمش در این سمت موفق ظاهر شود. با این حال در هفته‌های اخیر بارها شایعه فروش یا جابه‌جایی‌اش با بازیکنان مختلف مطرح شده و تقریبا پای ثابت تمام پیشنهاداتی است که بارسا به تیم‌های دیگر برای معاوضه بازیکن می‌دهد. سمدو تکنیک خوبی دارد و در مصاف‌های یک در مقابل یک هم معمولا موفق عمل می‌کند به همین دلیل هواداران زیادی بین تیم‌های اروپایی دارد.

بارسا تصمیم دارد او را به قیمت 50میلیون پوند به فروش برساند که در بازار فعلی و با توجه به بحران مالی تیم‌ها قیمت بالایی به نظر می‌رسد. از یوونتوس، منچسترسیتی و اینترمیلان به‌عنوان مقصدهای احتمالی او نام برده می‌شود که درمورد اینتر، بارسا دوست دارد او را به‌عنوان بخشی از معامله خرید مارتینز قرار دهد تا پول نقد کمتری به این تیم بپردازد.

جونیور فیرپو

یکی از خریدهای ناموفق بارسا در سال‌های اخیر که از فرصت‌هایی که تاکنون برای تثبیت خودش در ترکیب اصلی داشته اصلا استفاده مناسبی نبرده است. در غیاب یوردی آلبای مصدوم، فیرپو این فرصت را داشت که توانایی‌هایش را در پست مدافع چپ ثابت کند اما درنهایت عملکرد چندان مناسبی نداشت تا باشگاه به فکر فروش او باشد.

او هرچقدر که در کارهای دفاعی نمایش خوبی داشته در کمک به حملات تیمش ضعف زیادی از خود نشان داده و در تیمی مانند بارسا که فوتبالی تهاجمی ارائه می‌دهد، این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را برای مدافعان کناری ایجاد کند. حالا تنها پس از یک فصل حضور در نوکمپ، ظاهرا فیرپو در فهرست فروش قرار دارد و بارسا تصمیم دارد از فروش او حداقل 15میلیون پوند درآمد داشته باشد. ناپولی، رم و بتیس اصلی‌ترین مشتریان او هستند.

ساموئل اومتیتی

یکی از ارکان اصلی موفقیت تیم ملی فرانسه در جام‌جهانی 2018 که با نمایش عالی خود قهرمانی این تورنمنت را به همراه خروس‌ها کسب کرد. اگر مصدومیت‌های پیاپی به سراغش نمی‌آمد بی‌شک درحال حاضر یکی از بهترین و آماده‌ترین مدافعان کنونی فوتبال اروپا بود که عبور از او برای کمتر مهاجمی امکان‌پذیر بود. در فصل 18-2017 زوجی موفق را به همراه جرارد پیکه در مرکز خط دفاعی تشکیل داد اما در دو فصل اخیر کمتر نشانی از آن مدافع مستحکم داشته است.

با توجه به عملکرد خوب کلمنت لنگله در ماه‌های اخیر بارسا به‌خوبی می‌داند که بهتر است دیگر مدافع فرانسوی‌اش را بفروشد تا با پول آن دیگر نقطه‌ضعف خود را ترمیم کند. اومتیتی که 27میلیون پوند قیمت‌گذاری شده در لیگ برتر جزیره هواداران زیادی دارد و سه تیم آرسنال، چلسی و منچستریونایتد خواهان به خدمت گرفتن او هستند که به نظر می‌رسد شانس آرسنال بیشتر باشد.

ایوان راکیتیچ

پس از 6 سال حضور موفق در بارسا، این هافبک کروات هم در آستانه جدایی از این تیم قرار دارد و با اینکه خودش تمایلی به ترک باشگاه ندارد اما اصرار زیادی برای فروشش وجود دارد. راکیتیچ بارها اعلام کرده از حضور در جمع آبی و اناری‌ها راضی است اما در 32سالگی و با توجه به ترافیک خط‌میانی تیم شاید اصلی‌ترین گزینه برای ترک باشگاه باشد. اگرچه تیم‌های ایتالیایی تمایل زیادی برای خرید این هافبک 13میلیون پوندی دارند اما احتمال پیوستنش به تاتنهام یا اتلتیکومادرید نیز وجود دارد.

آرتورو ویدال

این هافبک 33ساله شیلیایی هنوز هم مشتریان زیادی در سطح اروپا دارد که اصلی‌ترین آنها اینترمیلان است که از زمان حضور آنتونیو کونته روی نیمکت این تیم سخت به‌دنبال بازگرداندن او به ایتالیا بوده است. ویدال در مدت حضورش در بارسا نمایش خوبی داشته و هر زمان در ترکیب تیمش به میدان رفته گره‌گشا بوده است اما با توجه به بالارفتن سنش، بارسا بی‌میل نیست تا پولی از فروش او کسب کند.

فیلیپه کوتینیو

یکی از مهم‌ترین مشکلات بارسا در دو فصل اخیر پرونده این هافبک برزیلی بوده که قرار بود جای خالی نیمار را پر کند اما اصلا نتوانست در ترکیب این تیم عملکرد خوبی داشته باشد. انتقال قرضی او به بایرن‌مونیخ هم در پایان این فصل به پایان می‌رسد و با اعلام رسمی کارل هاینتس رومنیگه، رئیس باشگاه آلمانی، آنها بند خرید دائمی او را فعال نخواهند کرد.

به این ترتیب بارسا کار سختی برای حل مشکل خود درباره او دارد و با توجه به اینکه کمتر تیمی حاضر می‌شود حتی به اندازه نیمی از پولی که بارسا برای خرید او داده را پرداخت کند، ماندن در بارسا یا انتقال قرضی دوباره محتمل‌ترین گزینه‌ها برای بارساست. شاید درنهایت بارسا مجبور شود با 45میلیون پوند که کمتر از یک‌سوم مبلغ خرید اوست، هافبک برزیلی‌اش را به لیگ برتر برگرداند. چلسی، لسترسیتی، نیوکاسل و آرسنال برای خرید او بی‌میل نیستند.

عثمان دمبله

دیگر خرید ناموفق تیم که اگرچه عملکرد بدی در بازی‌ها نداشته اما به قدری مصدومیت‌های گوناگون را تجربه کرده که به ندرت آماده حضور در ترکیب اصلی بوده است. در روزهای اخیر بحث فروش او قوت گرفته و بارسا برای رهایی از شر دستمزد بالای این وینگر فرانسوی حاضر است او را به حدود نصف قیمتی که خریده، واگذار کند. دمبله در 23سالگی می‌تواند آینده‌ای درخشان داشته باشد اما ضعف‌بدنی و مصدومیت‌های مداوم باعث شده تا از فرم مطلوب دور باشد. گفته می‌شود یوونتوس، دورتموند، آرسنال و لیورپول شاید حاضر باشند 60 میلیون پوند برای خرید او بپردازند. قیمتی که برای یک بازیکن که سابقه مصدومیت زیادی دارد، بالاتر از حد معمول است.

نظر شما