شناسهٔ خبر: 40334305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

شاخ «غول» هم شکستنی است...

صاحب‌خبر -

در حال حاضر چشم تمام دنیا به پنج نفتکش‌ ایرانی است، که با وجود تهدیدهای آمریکا چندی پیش کشور را به مقصد ونزوئلا ترک کرده و تا کنون ۲ نفتکش در سواحل اقتصادی ونزوئلا لنگر انداخته‌اند. این درحالی است که تا امروز به دلیل تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور ایران و ونزوئلا مبادلات اقتصادی دو کشور چراغ خاموش انجام شده و همیشه سایه تحریم‌ها ایران را مجبور به استفاده از پرچم دیگر کشورها و خاموش کردن مسیریاب‌های خود کرده بود.

با این وجود پس از توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت انگلیس، پاناما که یکی از پرچم داران کشتی‌‌های ایران بود این امتیاز را از مبادلات اقتصادی ایران سلب کرد.

این پنج نفتکش که حال به یک نماد مبارزه با زورگویی آمریکا تبدیل شداند، بدون کمترین هراسی دل به دریایی زده‌اند، که آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با قاچاق ۲۴ ساعته درحال گشت زنی هستند، اما با وجود کیلومترها تعقیب کشتی‌های ایرانی، جرات تعرض به آنها را نداشتند. با این حال این اتفاق دیگر دور زدن تحریم نیست در واقع شکستن تحریم‌ها است!

پیش از این دولت نهم و دهم بدلیل بر قراری روابط نزدیک با کشور ونزوئلا و رئیس جمهور وقت، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته بود درحالی که امروز همان منتقدان در حال برداشت ثمره این ارتباط نزدیک هستند. این واقعیت نشان دهنده آن است که به مسایل مربوط به سیاست خارجی نباید از دریچه منافع حزبی نگریست و همواره باید افق های دورتری را مد نظر قرار داد.

آنچه رئیس دولت یازدهم در وعده‌های انتخاباتی خود به آن بسیار اشاره و بر روی آن مانور سیاسی می‌داد، برداشتن تحریم‌ها  به دلیل توافق نامه برجام بود که با خروج یکجانبه ترامپ از این توافق نامه صحت نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خوش بین نبودن به این مذاکرات تایید شد.  

رهبر انقلاب در نماز جمعه ۲۷ دی ماه ۹۸ نیز  فرمودند: « باید ملّت ایران و مسئولین کشور تلاششان برای قوی شدن کشور و قوی شدن ملّت باشد». در شرایط کنونی اهمیت این سخنان قابل فهم تر و اثر بخش تر می‌شود چرا که هر کجا در مقابل زورگویی‌ها ضعف نشان دادیم پشیمان شدیم و هر کجا مقاومت کردیم و ایستادیم نتیجه دلخواه را گرفتیم.

توفیقی که امروز نصیب جمهوری اسلامی شد، بدنبال پاسخ‌های بجا و دقیق کشور به دشمنی‌های غرب بود که از نمونه‌های اخیر آن می‌توان به سرنگونی پهپاد گلوبال هال، توقیف نفتکش انگلیسی، تهدید ناو آمریکایی توسط قایق‌های تندرو ایران و حمله موشکی به اصلی ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق که در پی شهادت سردار شهید سلیمانی انجام گرفت، اشاره کرد. 

عدم تعرض به نفتکش‌های ایرانی در مسیر ونزوئلا نشان از عقب نشینی حاکمیت آمریکا از مواضع قلدرمابانه درباره حق مسلم دو کشور است و نشان از حضور آنها در مسیری است که رهبر معظم انقلاب پیش‌تر آن ‌را افول آمریکا خوانده است. 

این اتفاق برای ایران فارغ از منافع اقتصادی آن منافع استراتژیک و آینده‌ای قدرتمندتر و درخور ملت ایران را به همراه خواهد داشت.

نظر شما