شناسهٔ خبر: 40334067 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سبد گردان‌ها می‌توانند جایگزین شرکت‌های استانی شوند/مهلت اعلام نحوه مدیریت سهام عدالت باید تمدید شود

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: در حال حاضر پیامدهای سهامداری به روش مستقیم و غیر مستقیم برای مردم شفاف نیست و برای همین هم نمی‌توان به آن چیزی که مردم در سامانه ثبت کرده‌اند، اتکا کرد بلکه باید مهلت بیشتری برای انتخاب نوع سهامداری در نظر گرفت.

صاحب‌خبر -

صادق کریمی کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تمهیدات دولت برای واگذاری سهام عدالت به مردم گفت: اطلاع رسانی دولت و رسانه‌ها در خصوص تعیین نوع سهامداری مردم در موضوع سهام عدالت کافی نبوده و مردمی که در فرصت یک ماه می‌بایست سهام داری مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کنند از تبعات و عواقب هر یک از دو روشی که پیش روی آنان است، آگاه نیستند.

وی افزود: دولت شفاف نکرده است که بعد از انتخاب روش مستقیم یا غیر مستقیم از سوی مردم، چه مسیری در پیش روی سهامداران است و اساسا چه برنامه و آیین نامه‌ای در انتظار هر یک از انواع سهامداری است.

این کارشناس بازارهای مالی خاطر نشان کرد: همین عدم اطلاع رسانی کافی باعث شده است تا کسانی هم که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند فقط می‌دانند که مدیریت سهام را خود باید بر عهده بگیرند ولی این که چه زمانی و با چه ترتیبی می‌توانند سهام خود را بفروشند هنوز مشخص نیست. همچنین مشخص نیست که آیا الزاما خود فرد سهامدار باید وارد بورس شود یا می‌توان یک فرد یا نهاد را واسط قرار دهد و آن فرد یا نهاد سهام را مدیریت کند.

*دولت تکلیف جرئیات سهامداری مستقیم و غیر مستقیم را تعیین نکرده است

وی با انتقاد از تمهیدات دولت برای روش سهامداری غیر مستقیم گفت: مردمی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند سهام خود را بفروشند باید منتظر باشند تا شرکت‌های سرمایه گذاری استانی وارد بورس شوند اما دولت تعیین نکرده است که این اتفاق چه زمانی روی خواهد داد و الزامات اجرای آن چیست.

این کاشناس بازارهای مالی اضافه کرد: حتی افرادی هم که بخواهند سهام غیر مستقیم خود را در قالب شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نگه دارند نیز تکلیف روشنی ندارند و معلوم نیست که اساسنامه و آیین نامه این شرکت‌ها چگونه خواهد بود.

کریمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر پیامدهای سهامداری به روش مستقیم و غیر مستقیم برای مردم شفاف نیست و برای همین هم نمی‌توان به آن چیزی که مردم در سامانه ثبت کرده‌اند، اتکا کرد بلکه باید مهلت بیشتری برای انتخاب نوع سهامداری در نظر گرفت تا جزئیات این مسائل شفاف شود و مرد با آگاهی کامل نوع سهامداری خود را انتخاب کنند.

*مهلت اعلام نحوه مدیریت سهام عدالت باید تا شفافیت کامل جزئیات تمدید شود

وی افزود: دولت علاوه بر این که باید مهلت انتخاب نوع سهامداری را تمدید کند، ضرورت دارد به مردم این امکان را بدهد که بتوانند نوع سهامداری خود را بین دو گزینه مستقیم و غیر مستقیم تغییر دهند زیرا مردم بعد از شفاف شدن جزئیات و دیدن عمکرد روش مستقیم و غیر مستقیم بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند.

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص شرکت‌های سرمایه گذاری استانی گفت: آن چه که تاکنون مسئولان اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد که مردم با انتخاب روش سهامداری غیرمستقیم، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می شوند و نه شرکت‌های سرمایه پذیر. بر این اساس مردمی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند زمانی می‌توانند سهام خود را بفروشند که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هم وارد بورس شوند اما زمان دقیق این اتفاق معلوم نیست و مثلا ممکن است 6 ماه طول بکشد.

کریمی افزود: البته در مسیر ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به بورس هم موانعی وجود دارد چرا باید ابتدا سوابق و دارایی‌های این شرکت ها شفاف شده و بعد وارد بورس شوند.

*نیازی به وجود شرکت‌های استانی برای مدیریت سهام مردم نیست

این کارشناس بازارهای مالی خاطر نشان کرد: اگر کارکرد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در آزاد سازی سهام عدالت این است که سهام مردم را مدیریت کنند، زیر ساخت های دیگری در بورس وجود دارد که می‌تواند همین کارکرد را انجام دهد و نیازی به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیست. در حال حاضر زیرساخت­های مالی بورس اوراق بهادار کشور نسبتاً توسعه ­یافته است و سازکارهای واسطی در آن وجود دارد که می‌تواند سهام مردم را در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری و سبد گردانی‌ها مدیریت کنند و نیازی نیست تا یک نهاد واسط جدید ایجاد کرد.

وی گفت: اگر هم مسئله شرکت‌های سرمایه گذاری استانی این است که  با استفاده از این شرکت‌ها سود سهامداری مردم به دست آنان برسد باید گفت که اساسا نیازی به نهاد واسط نیست و هر کسی که سهامدار شرکتی است، می‌توان در پایان سال از سود آن استفاده کند.

*ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به بورس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص ایرادات واگذاری مدیریت سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خاطر نشان کرد: ایراد اول این است که اگر بخشی از سهام مردم در قالب شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سازماندهی شود، آن وقت مردم باید منتظر بمانند تا این شرکت‌ها وارد بورس شوند در غیر این صورت امکان فروش دارایی خودشان را ندارند.

کریمی اضافه کرد: اما ایراد دوم به نهاد واسط بودن شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بر می گردد چرا که این شرکت‌ها هزینه‌هایی دارند و این هزینه‌ها از سود سهامدار کسر می‌شود در حالی که اگر سهامداری به شکل مستقیم باشد، مردم مستقیما سود خود را از شرکتی که سهامدار آن هستند کسب بدون کم و کسر دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما