شناسهٔ خبر: 40334009 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قوچان‌نژاد: اتحادیه باشگاه‌های والیبال تشکیل شود/ اولویت تیم‌ ملی مربی خارجی باشد

اصغر عبداللهی

کارشناس والیبال ایران گفت: برای اینکه حواشی لیگ کمتر شود باید اتحادیه باشگاه‌ها تشکیل شود و در مورد نیمکت تیم ‌ملی هم اینطور باید بگویم که ابتدا گزینه داخلی و بعد مربی داخلی مناسب هستند.

صاحب‌خبر -

جبار قوچان‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حواشی لیگ برتر والیبال ایران و انحلال و شکل‌گیری یکباره برخی تیم‌ها در لیگ به وجود می‌آیند، توضیح داد: به نظر من در وهله اول باید اتحادیه باشگاه‌ها را تشکیل دهیم تا چهارچوپ لازم را برای فعالیت باشگاه‌ها و تیم‌ها در لیگ درست کنیم و شرایط حرفه‌ای‌تر شود. اگر این اتحادیه راه اندازی شود به نظرم سازماندهی خوبی صورت می‌گیرد. وقتی ما شرایطی داریم که هر تیمی از راه میرسد در لیگ حاضر می‌شود، نمی‌توان گفت حواشی ایجاد نخواهد شد.

او افزود: در استان‌هایی مثل تهران که تیم‌هایی مثل سایپا و پیکان آنچنان هوادار ندارند ولی باشگاه هستند، اما تیمی مثل بانک سرمایه برای تبلیغ اسم خود به لیگ والیبال می‌آید که این موضوع به کیفیت رقابت‌های باشگاهی آسیب میزند، چنین تیم‌هایی تنها یکی دو سال وارد رقابت‌های لیگ می‌شوند و بعد به دلیل تغییر مسئول ورزشی یا مدیر عاملشان منحل می‌شوند. با این حال تیم‌هایی مثل بانک سرمایه حداقل تسویه حساب هم می‌کنند، برخی تیم‌ها تسویه حساب هم نمی‌کنند که این عملکرد تیمی چون بانک سرمایه خودش برای لیگ حسن است. البته تا زمانی که تعداد تیم‌ها در لیگ برتر به‌ ثبات نرسد و ما امتیاز را در والیبال خرید و فروش نکنیم، تیم‌ها با ثبات‌ نمی‌شوند.

*تعیین سقف و کف قرارداد درست نیست

کارشناس والیبال ایران، در پاسخ به این سوال که آیا تعیین سقف و کف مبالغ قراردادها برای بازیکنان تصمیم درستی است؟ اظهار کرد: خیر، تنها راه مناسب آن است که امتیازها خرید و فروش شوند، ما حتی در استان خود هم این کار را انجام داده‌ایم. با تعیین سقف و کف نمی‌توان حواشی را کنترل کرد، چرا که اگر یک بازیکن مبلغ بالاتر از سقف قراردادها بخواهد، نمی‌توان پول داد و در مقابل او املاک یا ماشین و ... برای مابقی خواسته خود تقاضا می‌کند. حتی کف قرارداد هم نمی‌توان تعیین کرد، چون شاید یک بازیکن تنها بخواهد در لیگ دیده شود پس باشگاه موظف نیست کف قرارداد را به او پرداخت کند، به ناچار باید به بازیکن مد نظر بگوید که ابتدا امضا کن که کف قرارداد را گرفته‌ای تا وارد تیم شود. در این شرایط آیا بازیکن پولی دریافت کرده است؟ با توجه به این موضوعات تعیین کف و سقف قراردادها درست نیست، اما می‌توان ابتدا بازیکنان را درجه بندی کرده و سپس برای تیم‌ها سهمیه بازیکن پایه، بازیکن معمولی، ملی‌پوش و بازیکن خارجی تعریف کرد.

*اینکه ارومیه نمی‌تواند دو تیم داشته باشد!

وی با انتقاد از نبود حق پخش و نبود سازماندهی درست در لیگ، اظهار کرد: متاسفانه ما نکات زیادی را در نظر نگرفته‌ایم و به عنوان مثال حق بلیت فروشی به تیم‌ها نمی‌دهیم، برخی بازیکنان باشگاه‌ها را دور می‌زنند و با چند باشگاه همزمان قرارداد می‌بندند که اصلا با آن‌ها برخورد نمی‌شود، چنین چیزهایی را سازماندهی نکرده‌ایم و اینها راهی است که می‌تواند ما به سمت حرفه‌ای بودن ببرد. یک استان چند تیم در لیگ دارد، اما ارومیه نمی‌تواند دو تیم در لیگ داشته باشد که اصلا درست نیست. سالن، ابزار و امکانات برای تیمداری لازم است که ارومیه آن را دارد، همه چیز باید معیار معین داشته و قانونی که گذاشته می‌شود را اجرا کنیم.

*پیگیر حضور تیم خراسان در لیگ هستیم

قوچان‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا برای فصل جدید لیگ پیشنهادی داشته است؟ تصریح کرد: واقعیت این است که هنوز درخواستی از تیمی نداشته‌ام و خودمان دنبال تیم استان خراسان هستیم. البته هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما ناامید نیستیم. کرونا روند را کند کرد، اما در تلاش هستیم و امیدواریم بعد از کرونا هم این رکود شکسته شود. همین مسئله کرونا روند مذاکرات ما را کند کرده، اما حتی شده باشد سعی خود را به کار می‌گیریم تا حتی در آخرین لحظه وارد لیگ شویم. با توجه به هوادارانی که داریم می‌طلبد در لیگ تیمداری کنیم.

*اردوها نه، اما تکلیف سرمربی تیم ملی زودتر مشخص شود

او درباره بلاتکلیفی نیمکت تیم ملی والیبال نیز گفت: تقریبا اینکه مربی خارجی نداشته باشیم با توجه به شرایط سخت ارزی حتمی است، اما شاید گزینه‌ای هم انتخاب شود. تا الان ولی استفاده گزینه خارجی امکانش ضعیف است. من هم معتقدم اینکه مربی خارجی نداشته باشیم ایراد است، اما ما راه چاره‌ای نداریم و شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم. البته اینکه بگوییم اردوهای تیم ملی برگزار شود امکان‌پذیر نیست، ما ناچار هستیم که لیگ را برگزار کنیم و در چنین شرایطی تیم ملی کجا می‌خواهد کار کند؟ غیر از اینکه در طول مسابقات لیگ امسال اردوهایی را با دعوت نفرات تقریبی تیم‌ ملی برگزار کنیم. نمی‌توان اردوها را زود برگزار کرد، اما معتقدم که هرچه زودتر باید سرمربی تیم ملی را انتخاب کنیم تا بازی‌های لیگ را زیر نظر بگیرد. با این حال اگر گزینه نهایی ایرانی است، نباید باشگاه داشته باشد چون نگاه‌ها به یک باشگاه در انتخاب ملی‌پوشان بیشتر خواهد شد.

*اول‌ گزینه‌ خوب خارجی، بعد مربی داخلی

قوچان‌نژاد در پایان گفت: طبیعتا تیم ملی ما بازیکنان بزرگی در اختیار داشته و مربیان توانمندی داریم، اما ما الان سودای حضور در جمع چهار تیم و سکوی المپیک را داریم، پس یک مربی به روز بین‌المللی الان بیشتر کمک می‌کند. اگر نسل عوض شود مربیان داخلی ما بهتر می‌توانند کار کنند، البته‌ کار راحتی نیست برای نفراتی چون‌ معروف جایگزین انتخاب کرد که مغز متفکر تیم ملی است. در وهله اول باید اولویت ما یکی از بهترین‌های جهان و بعد از آن مربی ایرانی باشد. وقتی ‌ولاسکو بود تمرینات همه تیم‌ها یکی شد، اما هر تیمی که بهتر مدیریت و روانشاسی کرد نتیجه گرفت، برای همین همه ولاسکو را به عنوان یک روانشناس قوی قبول داشتند که نقطه قوت او بود.

انتهای پیام

نظر شما