شناسهٔ خبر: 40333172 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

منتقدان نتانیاهو در وحشت آتش مقاومت

روزنامه جوان

جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‏ای به مناسبت بیستمین سالروز پیروزی مقاومت و بیرون راندن رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان این پیروزی را به مقاومت اسلامی لبنان، رهبری حزب‌الله و گروه‌های لبنانی که به مقابله با دشمن صهیونیستی و سیاست‌های خصمانه آن پرداختند، تبریک گفت و تأکید کرد بن‌بست ماهیتی که رژیم صهیونیستی دچارش است، عمیق‌تر شده و اسرائیل متوجه شده شکستش نزدیک است. جهاد اسلامی همچنین در بیانیه‌اش اعلام کرد که مقاومت تنها گزینه ملت فلسطین برای پس‌گیری سرزمین‌شان است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عطش بنیامین نتانیاهو برای ماندن در قدرت و فرار از محاکمه به سبب فساد مالی به پیگیری سیاستی همسو در داخل و خارج منجر شده است؛ از یک سو، شوراندن گروه‌های سیاسی صهیونیست برای تداوم اختلافات تا آنجا که بعضی از آمادگی او برای به راه انداختن جنگ داخلی می‌گویند و از سوی دیگر در سطح خارجی خیز برداشتن برای پیشبرد طرح الحاق کرانه باختری با هدف افزایش شدت درگیری‌ها با فلسطینی‌ها و تبدیل وضعیت فعلی به شرایط بحرانی‏تر. در واقع سیاسیون و کارشناسان صهیونیست منتقد او هم درباره تشدید حملات فسلطینی‌ها هشدار می‌دهند. به این ترتیب، این سیاست به ظاهر تهاجمی فرصتی مجدد برای اثبات منطقه مقاومت و بی‌معنی بودن هر نوع فرآیند سازش است. کما اینکه جنبش جهاد اسلامی هم در آخرین بیانیه‌اش تأکید کرده است که هیچ راهی جز تقویت مقاومت و تداوم آن برای مقابله همه‌جانبه با رژیم اشغالگر وجود ندارد.

جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‏ای به مناسبت بیستمین سالروز پیروزی مقاومت و بیرون راندن رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان این پیروزی را به مقاومت اسلامی لبنان، رهبری حزب‌الله و گروه‌های لبنانی که به مقابله با دشمن صهیونیستی و سیاست‌های خصمانه آن پرداختند، تبریک گفت و تأکید کرد بن‌بست ماهیتی که رژیم صهیونیستی دچارش است، عمیق‌تر شده و اسرائیل متوجه شده شکستش نزدیک است. جهاد اسلامی همچنین در بیانیه‌اش اعلام کرد که مقاومت تنها گزینه ملت فلسطین برای پس‌گیری سرزمین‌شان است.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفت که «اسرائیل برای یهودی‌سازی، هر کاری هم انجام دهد، نمی‌تواند شهروند فلسطینی را یهودی کند.»

همسو با آماده‌سازی برای توسعه سیطره بر بخش‌های بیشتر کرانه باختری، بنیامین نتانیاهو چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد طرحی را برای «یهودی‌سازی» قدس اجرایی کند.

اشتیه تأکید کرد که ملت فلسطین برای ناکام گذاشتن این طرح صهیونیستی، به روی ساکنان قدس اشغالی حساب باز کرده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد که کشور‌های عربی «همبستگی عزتمندانه‌ای» با شهر قدس داشته باشند و در برابر توطئه‌ها علیه این شهر ایستادگی کنند.

نتانیاهو قصد جنگ داخلی دارد

«آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل خانه ما»، روز گذشته در انتقاد از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «نتانیاهو قصد دارد ملت و کابینه را وارد جنگی داخلی کند تا اینگونه خود را از مشکلات شخصی‌اش نجات دهد.»

سخنان لیبرمن که زمانی در کابینه نتانیاهو وزیر دفاع بود، در حالی ابراز می‌شود که روز دو شنبه یائیر لاپید، رهبر احزاب اپوزیسیون در کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و رهبر حزب «یش عتید» نیز در انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو تصریح کرده بود که وی در تلاش است یک جنگ داخلی به راه بیندازد.

لیبرمن در ادامه گفت که نتانیاهو به جای اینکه مسائل قضایی خود را رسیدگی کند، یک گروه را علیه گروه دیگر می‌شوراند. جلسه محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از مدت‌ها تأخیر روز یک شنبه برگزار شد. در نوامبر سال گذشته در جریان سه پرونده جنایی، اتهاماتی از جمله رشوه، فریبکاری و سوءاستفاده از اعتماد به نتانیاهو وارد شده است. یائیر لاپید روز بعد از محاکمه نتانیاهو گفته بود‌: «روز یک‌شنبه، [نتانیاهو]در اولین جلسه محاکمه‌اش دیگران را علیه پلیس، دادستانی کل، دادگاه و رسانه‌ها شوراند.» از سوی دیگر، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو آماده است برای آنکه بازداشت نشود، کل اسرائیل را به آتش بکشد. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در اظهاراتی مطبوعاتی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی را به «سرکرده‌ای که اطرافش باندی جنایتکار از وزیران حزب لیکود هستند»، تشبیه کرد.

اولمرت گفت: من سخنان نتانیاهو پیش از جلسه تحقیقات را دیدم و احساس کردم که یک صحنه از فیلم «پدرخوانده» است. رئیس یک گروه جنایتکار که در اطرافش افرادی هستند که دستورات او را اجرا می‌کنند. آنچه که روز گذشته رخ داد، آشوبی بود که توسط مجرمانی به ریاست نتانیاهو انجام شد. اولمرت همچنین تصمیم الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در اوایل ژوئیه را «گامی اشتباه» خواند. وی مدعی شد: نباید به سرعت توافق صلح با فلسطینی‌ها را منعقد کنیم: «تمام کرانه باختری از حیث تاریخی و عاطفی، متعلق به ما است. اما آیا ما خواهان سرزمینی هستیم که میلیون‌ها فلسطینی در آن زندگی می‌کنند؟ برای دستیابی به صلح، باید از بخشی از «سرزمین‌مان» چشم پوشی کنیم.»

همچنین بر اساس گزارش شبکه رادیویی «گالگالاتز» ژنرال «کامل ابو رکن» هماهنگ‌کننده فعالیت‌های کابینه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی درباره اجرای طرح اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری طی جلسه‌ای خصوصی به «بنی گانتس» وزیر جنگ و «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل هشدار داده است که حرکت کابینه اسرائیل به سمت الحاق کرانه باختری می‌تواند موجی از حملات تروریستی را در پی داشته باشد و تغییر ساختار «حرم ابراهیمی» و قطع کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین همزمان با تداوم اظهارات درباره اشغال کرانه باختری، تشکیلات را مجبور می‌کند که هماهنگی‌های امنیتی را لغو کرده و این نگرانی را افزایش می‌دهد که افسران پلیس فلسطینی سلاح‌های خود را به سمت اسرائیل بگیرند.

با این حال، شبکه صهیونیستی «کان»، روز سه شنبه مدعی شد که برخی مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین پیام‌های اطمینان‌بخشی درباره همکاری‌های امنیتی ارسال و اعلام کرده‌اند که دستگاه‌های امنیتی این تشکیلات در راستای حفظ آرامش و ثبات کرانه باختری تلاش خواهند کرد و اجازه نخواهند داد عملیاتی علیه ارتش اسرائیل انجام شود.»

بیرون راندن امریکایی چینی‌ها

همزمان با تشدید تقابل امریکا با چین در زمینه‌های مختلف، فشار‌های واشنگتن بر تل‌آویو برای مشارکت چینی‌ها در یک پروژه اقتصادی جواب داد و قرارداد ساختن نیروگاه آب شیرین کن در فلسطین اشغالی از چینی‌ها گرفته شد. به گفته خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، به دنبال فشار شدید امریکا به این رژیم برای اعطا نکردن مناقصه ساختن نیروگاه آب شیرین کُن به چینی‌ها، یک شرکت اسرائیلی برنده این مناقصه اعلام شد.

«باراک راوید» در صفحه توئیتر خود نوشت: «پس از فشار زیاد دولت ترامپ، وزارت دارایی اسرائیل با دادن مناقصه ساختن نیروگاه بزرگ آب شیرین کن «سورِک ۲» به هاپچیسون که یک شرکت تحت کنترل چین است مخالفت کرد».

نظر شما