شناسهٔ خبر: 40332999 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان:

۹۳۵ حلقه چاه کشاورزی در رفسنجان به کنتور هوشمند مجهز شد

رفسنجان - مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان گفت: از ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی فعال ۹۳۵ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی احمدی عصر سه شنبه در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اظهار داشت: یک هزار و ۱۷۲ حلقه چاه در کل شهرستان رفسنجان وجود دارد که از این تعداد ۶۸ حلقه غیر فعال و یک هزار و ۱۰۴ حلقه چاه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه از ۹۹۹ حلقه چاه کشاورزی ۲۸ حلقه غیر فعال در رفسنجان وجود دارد، افزود: در حال حاضر ۹۷۱ حلقه چاه کشاورزی فعال داریم، ۹۶ حلقه چاه به بخش صنعت و خدمات اختصاص دارد.

مدیر منابع آب رفسنجان ابراز داشت: در رفسنجان ۷۷ حلقه چاه آب آشامیدنی داریم که از این تعداد ۶۶ حلقه فعال و ۱۱ حلقه غیر فعال هستند و درصد زیادی از چاه‌های غیر فعال د رروستاها هستند.

احمدی پور تصریح کرد: از سال ۹۳ تاکنون با ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز برخورد شده است که ۸۰ مورد آن مربوط به سال گذشته بوده است.

وی افزود: به طور متوسط سالیانه ۶۴ سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی داریم با این وجود افراد سودجود به دنبال حفر چاه غیر مجاز بودند که با همکاری دستگاه‌های مربوطه با آنها برخورد شده است.

احمدی پور عنوان کرد: با حفر چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت به جایی رسیدیم که در حال حاضر ۶۴ سانتی متر افت سطح آب زیر زمینی و تقریباً ۱۳۱ میلیون مترمکعب کسری حجم مصرف آب داریم.

وی بیان کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی، سفره‌های آب زیرزمینی باید تا سال ۱۴۰۰ به تعادل برسد که کار بسیار سختی است با این حال اجرای این طرح در شهرستان شروع شده است.

مدیر منابع آب رفسنجان ادامه داد: در این طرح برای مصرف آب برنامه‌ای تعریف شده است برای به تعادل رساندن سفره‌های آب زیرزمینی باید بیشتر از ۲۷۴ میلیون مترمکعب آب از دشت برداشت نشود در صورتی که ۴۹۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

احمدی پور در پایان با اشاره به اینکه راهی جز صرفه جویی آب در رفسنجان نداریم، تصریح کرد: برای از دست ندادن اقتصاد شهرستان باید بخشی از آب را مدیریت و حفظ کرد.

نظر شما