شناسهٔ خبر: 40332664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

نمایندگان ملت برای ساختن مجلس قوی و کارآمد مصمم هستند

هم‌افزایی 200نفره در «سرچشمه»

تقریبا می‌شود گفت که تکلیف ریاست اولین دور هیات‌رییسه مجلس یازدهم روز گذشته با برگزاری دو نشست هم‌افزایی، یکی در سرچشمه و دیگری در میدان فلسطین روشن شد. به نظر می‌رسد شهردار پیشین تهران گوی سبقت را از دیگر نامزد ریاست یعنی وزیر پیشین آموزش و پرورش ربود.

صاحب‌خبر -

روز گذشته برگزاری دو نشست، یکی هم‌افزایی نمایندگان حامی محمدباقر قالیباف و دیگری هم‌افزایی منتخبان طرفدار حمیدرضا حاجی‌بابایی، اولی در مجموعه فرهنگی سرچشمه و دومی در مسجد امام صادق؟ع؟ واقع در میدان فلسطین، تا حد زیادی تکلیف ریاست مجلس یازدهم را مشخص کرد. هدف از برگزاری این دو نشست، در واقع همین بود که وزن دو نامزد اصلی ریاست مجلس مشخص شود. اگر تعداد نمایندگان حاضر در این جلسه را ملاک و معیار تعیین سرنوشت ریاست بدانیم، فی‌الواقع قالیباف 190 به 50 رقابت را از رقیب خود پیروز شد. به نظر می‌رسد روز پنجشنبه[8 خرداد] و در جریان انتخابات رسمی هیات‌رییسه، همین نتیجه با اندکی بالا و پایین، تکرار شود؛ اما در جریان این دو نشست چه گذشت و کدام چهره‌ها چه گفتند؟
 
حضور کمرنگ نمایندگان منتخب در نشست حاج‌بابایی
نشست هم‌افزایی نمایندگان حامی حاج‌بابایی با عنوان «مجلس تراز انقلاب اسلامی»، زودتر از نشست متقارنش در سرچشمه، ساعت 9 صبح آغاز شد. سیدرضا تقوی، علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی، نصرالله پژمانفر، رضا تقی‌پور، علیرضا زاکانی و مسعود زریبافان، مهم‌ترین چهره‌هایی بودند که در این نشست حضور یافتند. شمس‌الدین حسینی، منتخب مجلس یازدهم در این نشست گفت: بازگشایی مجلس یازدهم با چله دوم انقلاب همزمان شده و راهبردی‌ترین سندی که ما می‌‌توانیم در دست بگیریم. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر انقلاب برای پیشبرد آن است. وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: همانطور که در مقدمه این بیانیه آمده است، امیدواریم زمینه‌ساز تمدن اسلامی باشد و راهی برای ظهور منجی بشریت باز کند.
علی نیکزاد، دیگر منتخب مجلس یازدهم، دیگر ناطق این نشست بود. او با اشاره به آمادگی‌اش برای نامزدی پست نایب‌رییسی مجلس یازدهم، گفت: تکلیف انقلابی همه این بود که یکی بشویم، بر همین اساس کاندیدای نایب‌رییسی مجلس شدم اما این استمزاج را درست نمی‌دانم اما آن را پذیرفتم و زیر آن نخواهم زد، ما با حضور آقای حاجی‌بابایی در یک کشتی هستیم، مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند اگر و درست عمل نکنیم به ما فحش خواهند داد. حمیدرضا حاجی‌بابایی، منتخب مردم همدان با تاکید بر اینکه «مجلس یازدهم باید بقیه مجالس فرق کند»، تصریح کرد: یک نماینده از نظر اجرا تا حد فرماندار آن شهر عمل می‌‌کند. نمایندگان نباید اسیر اقتصاد لیبرالی شوند و اگر مجلس یازدهم را مردمی کردیم، موفق می‌‌شویم؛ لذا همه باید در قدرت حضور پیدا کنند و این را باید امروز تعیین کنیم. محمدمهدی زاهدی و علیرضا زاکانی چهره‌های دیگری بودند که در این نشست به اظهارنظر پرداختند.
 
قالیباف: مجلس باید کم‌حاشیه و کارآمد باشد
یک ساعت پس از شروع نشست مزبور، گردهمایی نمایندگان حامی قالیباف با عنوان «هم‌افزایی برای مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» در سرچشمه آغاز به کار کرد. در این نشست که در یک حساب سرانگشتی چیزی قریب 190 نماینده منتخب حضور داشتند، با سخنرانی چهره‌های متعدد حول موضوعات مختلف به انجام رسید. در بخشی از این نشست، رجب رحمانی، منتخب مردم تاکستان در مجلس یازدهم درباره سابقه مالی شهرداری تهران، گفت: من در مجلس هشتم مستشار بودم. آن زمان دستگاه‌های اجرایی مختلفی را به لحاظ عملکرد مالی بررسی کردیم. بعد از کمیته امداد، دومین مجموعه سالم، شهرداری تهران بود. در ادامه این نشست، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم با بیان اینکه «مجلس یازدهم باید با خط مشی انقلابی و جهادی، برنامه‌محور و مساله‌محور باشد»، گفت: برای تحقق اهداف خود در مجلس نیازمند یک هیات‌رییسه قوی و کارآمد هستیم.
محمدباقر قالیباف، منتخب مردم تهران و نامزد ریاست مجلس در این نشست، اظهارات بلندبالایی را درباره مقتضیات مجلس آینده و ساختار قوه تقنینی کشور بیان کرد. به گزارش خبرنگار «صبح‌نو»، قالیباف با اشاره به محدودیت‌های کارکردی و عملکردی نمایندگان مجلس، گفت: وقتی از تحول حوزه‌های انتخابیه حرف می‌زنیم، نماینده‌ها تنها و یک فرد هستند و با انبوهی از مشکلات مواجهند. وی افزود: یک نماینده از سطح محلی رای می‌گیرد اما در مجلس و پس از تاییدیه اعتبارنامه، دیگر نماینده مردم ایران خواهد بود. قالیباف تاکید کرد: ما با کمک حق استیضاح، حق سوال و حق قانون‌گذاری، سازوکارهای یک نماینده در سطح ملی را فراهم کرده‌ایم اما آیا واقعا یک نماینده برای سطح محلی خود، چنین ظرفیتی دارد؟ منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار کرد: در شهرستان‌ها، مردم توقع دارند که همه امورات‌شان توسط نماینده منتخب حل شود. اگر حل نشود، نماینده تضعیف می‌شود و اگر نماینده تضعیف شود، قوه مقننه تضعیف  خواهد شد.
وی تاکید کرد: نهاد مجلس باید در این موضوع وارد میدان شود و از تک‌تک نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه خود حمایت کند تا همه قدرت نهاد مجلس، پشتیبان نماینده در حوزه انتخابیه باشد. قالیباف با بیان اینکه باید علاوه بر نهادها و سازمان‌های دولتی، ظرفیت نهادهای غیردولتی و مردمی و جهادی را به رسمیت بشناسیم، گفت: مجمع استانی نمایندگان با همین ترکیب یعنی ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی و خصوصی باید در سطح استان بتوانند موضوعات را حل‌وفصل کنند. اگر حل نشد، باید به صحن علنی مجلس بیاید و در ضمن کارگروه‌هایی درست کنیم تا در سطح ملی، به چنین موضوعاتی توجه شود.
قالیباف گفت: اگر تحولی در هرجا بودم اتفاق افتاد، به صورت خرد و اقناع جمعی بود؛ همه افراد یک سازمان باورشان این بود که باید کاری صورت می‌گرفت؛ بنابراین باید از همه ظرفیت‌های مجلس استفاده کرد. وی ادامه داد: امروز مسوولیتی بر دوش همه ما هست چرا که مردم حتی نیروهای حزب‌اللهی و انقلابی به رفع مشکلات‌شان بی‌اعتماد ‌شده‌اند و امیدشان بعد از خدا مجلس یازدهم است. منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما باید مجلسی کم‌حاشیه و کارآمد داشته باشیم، هم خوب کار کنیم و هم کارِ خوب کنیم. ان‌شاءالله بتوانیم مجلسی قوی برای حل‌و‌فصل مشکلات مردم داشته باشیم. قالیباف همچنین پس از پایان اظهارات خود، با حضور در مقبره شهدای گمنام دفن‌شده در محوطه مجموعه فرهنگی سرچشمه، به مقام عالی ایشان ادای احترام کرد.

نظر شما