شناسهٔ خبر: 40332634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اکنون جهان شاهد پایان سیستم تحت رهبری آمریکاست

پایان دوران آمریکا، ورود به عصر آسیا

بحران کرونا در آمریکا، طی هفته‌های اخیر میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور را خانه‌نشین کرده و بسیاری از آنها را در آستانه بیکاری قرار داده است؛ به‌طوری که کارشناسان اقتصادی در آمریکا هشدار داده‌اند که این بحران می‌تواند به از دست رفتن میلیون‌ها شغل در این کشور منجر شود. حالا حتی متحدان کاخ سفید نیز از این کشور قطع امید کرده و پایان رهبری ایالات متحده بر جهان را اعلام ‌کردند.

صاحب‌خبر -

در حالی که آمار قربانیان کرونا در آمریکا روز گذشته به ۱۰۰ هزار نفر ‌رسید اما همچنان واشنگتن با فرافکنی و فرار از مسوولیت سعی می‌کند سوء‌مدیریت خود را به گردن کشور‌های دیگر مانند چین بیندازد. این درحالی است سیاستمداران و رسانه‌های این کشور از گرسنگی 41 میلیون آمریکایی پرده برداشتند. در همین زمینه سندرز در توییتر با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در نوشت: «در این بحران که شدت آن در حال افزایش است،‌ ده‌ها میلیون آمریکایی در آستانه گرسنه‌ماندن قرار گرفته‌اند. ما نباید اجازه دهیم که این اتفاق رخ دهد.» نانسی پلوسی، رییس‌ مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گفت‌وگو با با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» با انتقاد از مدیریت دولت ترامپ در این بحران هشدار داده مردم در سراسر آمریکا گرسنه و بیکار هستند و باید فکری برای این وضعیت شود: «ما زمان را از دست دادیم اما نباید از پا بایستیم. مردم در سراسر آمریکا گرسنه هستند. گرسنگی صبر نمی‌شناسد. مردم در سراسر آمریکا بیکار هستند. این موضوع صبر نمی‌شناسد. مردم نمی‌دانند چگونه باید اجاره‌خانه‌های خود را در سراسر کشور پرداخت کنند». همچنین روز گذشته شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» نیز از گسترش شدید ویروس کرونا در میان کارکنان صنایع غذایی در آمریکا خبر داد و گفت: شدت افزایش ناگهانی قیمت کالا‌های اساسی و خواروبار در این کشور در ۵۰‌سال گذشته بی‌سابقه است. این شبکه تلویزیونی افزود: اطلاعات هشدار‌دهنده‌ای درباره شیوع ویروس کرونا در میان کارکنان شاغل در صنایع تولید مواد غذایی آمریکا منتشر شده است. در این راستا، شیوع ویروس کرونا در ۹ مرکز تولید مواد غذایی در لس‌آنجلس تأیید شده است. خبرنگار این شبکه در گزارشی در این خصوص گفت: در حالی که مردم آمریکا همچنان آمار‌های جدیدی درباره مبتلایان به ویروس کرونا می‌شنوند، مقامات این کشور تاکنون نتوانسته‌اند از ابتلای افراد جدید شاغل در بخش صنایع غذایی جلوگیری کنند. در لس‌آنجلس، مقامات محلی شیوع ویروس کرونا را در ۹ مرکز تولید مواد غذایی تأیید ‌کردند. جیمز کارویل، مشاور سیاسی و کارشناس راهبردی سابق کلینتون می‌گوید مردم آمریکا از ترامپ روگردان شده‌اند. او در گفت‌وگو با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» می‌گوید: «ترامپ در همه نظرسنجی‌ها عقب‌تر از رقیب خود است. کشور دیگر او را نمی‌خواهد و کارزار انتخاباتی او هم این را می‌داند. روشن است که آن‌ها از سر درماندگی به هر اقدامی دست می‌زنند تا جایگاه خود را نزد مردم بازیابند و بررسی‌های من نشان می‌دهد که در این کار موفق نمی‌شوند. ما شاهد پیشتازی قابل توجه دموکرات‌ها هستیم.» نوآم چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس آمریکایی با انتقاد از دولت کشورش در مقابله با ویروس کرونا گفت: وضعیت هرج و مرج کامل است. هیچ ‌مدیریت منسجمی وجود ندارد. ریاست‌‌جمهوری و کاخ سفید در دستان کسی است که به هیچ‌چیز جز قدرت خودش و چشم‌انداز انتخابات آینده علاقه‌ای ندارد.
علاوه بر بی‌کفایتی ترامپ در موضوعات داخلی، شکست‌هایش در سیاست خارجی نیز آمریکا را بیش از گذشته ضعیف کرده است و امروز حتی متحدانش هم منتقد سیاست‌های عجیب و غیرقابل پیش‌بینی ترامپ هستند و اعتقاد دارند همکاری و تعامل با این دولت ترامپ نوعی ماجراجویی است، زیرا واکنش این دولت در هیچ ‌زمینه‌ای قابل پیش‌بینی نیست تاجایی که روز گذشته مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اکنون جهان شاهد پایان سیستم تحت رهبری آمریکاست. جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در کنفرانس سفیران آلمان در پیامی ویدئویی با اشاره به بحران کرونا گفت: «گرد هم ‌‌آوردن اروپا کار دشواری است. کار سختی است زیرا اختلاف‌های عمیقی بین کشورهای عضو درباره بسیاری از مسائل وجود دارد. ما فاقد یک فرهنگ استراتژیک مشترک هستیم و تمایل به سازش کمتر از حدی است که باید باشد.»
وی در ادامه به تغییر چشمگیر وضعیت دنیا اشاره کرد و افزود: «ما در دنیایی بدون رهبری زندگی می‌کنیم که در آن آسیا به‌طور فزاینده از نظر اقتصادی، امنیتی و فناوری اهمیت پیدا خواهد کرد.»
وی افزود: «تحلیلگران مدت‌هاست درباره پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا صحبت می‌کنند. این اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد.» مسوول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اگر قرن بیست‌ویکم، به یک قرن آسیایی چرخش پیدا کند، همانطور که قرن بیستم آمریکایی بود، ممکن است از این بیماری همه‌گیر به‌عنوان نقطه عطف این روند یاد شود.
وی معتقد است که این نخستین بحران بزرگ در دهه‌های اخیر است که ایالات متحده واکنش‌های بین‌المللی به آن را رهبری نمی‌کند. وی اضافه کرد که «شاید آمریکا به این موضوع اهمیت ندهد اما هر جا که نگاه می‌کنیم شاهد رقابت‌های فزاینده هستیم؛ به‌خصوص بین ایالات متحده و چین.» بورل تاکید کرد که فشارها برای اینکه طرف یکی از این‌ها گرفته شود در حال افزایش است: «به‌عنوان اتحادیه اروپا، باید منافع و ارزش‌های خود را دنبال کنیم.»
پیش از این نیز با شیوع و همه‌گیری بحران کرونا تحلیلگران اعتقاد داشتند که این کووید 19 در نظم موجود جهان و بازیگران آینده این کره خاکی تأثیرگذار خواهد بود.
تحلیلگران معتقدند که کرونا روند انتقال قدرت از غرب به شرق را که در گذشته هم از آن سخن گفته می‌شد به‌میزان بسیار زیادی تشدید خواهد کرد، اما با یک تفاوت که این‌بار نزول قدرت در غرب، به‌خلاف آنچه پیشتر افرادی مانند آقای جوزف نای پیش‌بینی می‌‌کردند، با حفظ و ثبات تمدن غربی همراه نخواهد بود، بلکه غرب جایگاه تمدنی خود را هم کاملاً در مخاطره خواهد دید. در آینده از یک‌سو غرب یعنی اروپا و آمریکا، ضعیف می‌شود و از سوی دیگر، آسیا و چین قوی‌تر از گذشته در صحنه خواهند بود و در نتیجه، بخش اعظمی از قدرت و برتری اقتصادی از غرب به شرق منتقل می‌شود.
سید محمد بحرینیان، پژوهشگر توسعه نیز از ناپایداری نظم جهانی فعلی سخن گفته و معتقد است اقتصادی که با ترویج مصرف‌گرایی، اشاعه خشونت جنگ‌افروزی و برساخت ارزش‌های نوین بشری و با بدهکار‌کردن بشر به آینده و طبیعت، ثبات و قوام می‌یافت، در مسیر فروپاشی قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگر، نیاز به بازنگری اساسی یافته است. در ادامه برای برای بررسی نظم نوین جهانی در دوران پساکرونا و افول هژمونی آمریکا، یادداشت دکتر ابراهیم متقی را از نظر خواهید گذراند.
 

نظر شما