شناسهٔ خبر: 40331820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگرانی از سفر‌های خردادی و تغییر وضعیت شهر‌های سفید به قرمز

روزنامه جوان

سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه جهان در حال حاضر در میانه موج اول شیوع ویروس کرونا است هشدار داد، کشور‌هایی که همه‌گیری ویروس کرونا در آن‌ها در حال کاهش است برای برداشتن محدودیت‌ها عجله نکنند؛ چراکه موج دوم بیماری در راه است.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گفته مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت، همه‌گیری‌ها اغلب در چند موج رخ می‌دهد، به این معنی که موج دوم شیوع ممکن است در اواخر سال جاری در مناطقی که موج اول فروکش کرده، آغاز شود. وزیر بهداشت کشورمان هم در توییتی با بیان اینکه مهار کرونا حاصل مرحمت الهی، همدلی و همراهی تمام دستگاه‌ها و اتحاد همه مردم ایران است، تصریح کرد: «تا پیروزی نهایی فاصله داریم.» با تمام این‌ها در کشور ما هم روند برداشتن محدودیت‌های ایام کرونا و بازگشایی‌ها همچنان ادامه دارد. در کنار این برخی از مردم بدون توجه به هشدار‌های بهداشتی در تعطیلات ایام عید فطر به مسافرت رفتند و این نگرانی وجود دارد سفر‌های غیر ضروری برای تعطیلات نیمه خرداد ماه هم تکرار شود. حالا آنطور که فرمانده مقابله با ویروس کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید تبعات مسافرت‌های عید فطر ۱۲ تا ۱۴ روز آینده مشخص می‌شود.

تبعات اقتصادی ویروس کرونا روند بازگشایی‌ها را در تمام کشور‌های درگیر با این ویروس سرعت بخشیده‌است. در ایران هم اگرچه به فاز مهار ویروس رسیده‌ایم و بازگشایی‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود، اما این بازگشایی‌ها به معنای عادی‌شدن شرایط نیست و هنوز تا پیروزی بر کرونا فاصله داریم. این موضوعی است که همکاری بیشتر مردم را می‌طلبد و اگرچه فشار‌های اقتصادی ما را ناگزیر از بازگشایی مشاغل می‌کند، اما بدیهی است سفر و تفریح موضوعات ضروری نیستند و می‌توان تا زمان پیروزی بر این ویروس تاجدار از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. با وجود این تعطیلات عید فطر بسیاری از خانواده‌ها بار سفر بستند و حالا این نگرانی وجود دارد که موج دوباره سفر‌ها هم آنچه در این چند ماه برای مهار و کنترل ویروس کرونا رشته شده را پنبه کند.

احتمال موج دوم

تعداد مبتلایان به بیماری‌کووید ۱۹ در جهان به رقم ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نزدیک و شمار فوتی‌ها حدود ۳۴۸ هزار نفر اعلام شده‌است. ایالات متحده امریکا همچنان در صدر جدول کشور‌های درگیر با بیماری کووید ۱۹ قرار دارد و نیویورک کانون شیوع این بیماری در این کشور به حساب می‌آید.

به گفته مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت، موج اول همه‌گیری کاملاً طبیعی است و به خودی خود اتفاق می‌افتد، اما موج دوم می‌تواند ماه‌ها بعد رخ دهد و این واقعیتی است که کشور‌ها باید به آن توجه داشته‌باشند؛ ما همچنین باید بدانیم که بیماری ممکن است هر زمان اوج بگیرد، بنابراین این روند رو به کاهش فعلی نباید این تصور را برای ما ایجاد کند که فرصت کافی برای آماده‌شدن به منظور مواجهه با موج دوم را داریم.

سفر عامل قرمز شدن مناطق سفید

در ایران هم تاکنون ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

وضعیت اغلب استان‌ها در کشور به ثبات رسیده و روند رو به کاهش شیوع کرونا در سراسر کشور چشمگیر است، با وجود این مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید می‌کند: «اعلام وضعیت‌های سفید و زرد به این معنا هستند که ما بدانیم چه مقدار از کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را در شهر‌ها شروع کنیم یا مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم، ولی باید بدانیم که شهری که وضعیت سفید دارد تا ابد سفید نمی‌ماند؛ چراکه اگر یک گروه با یک اتوبوس از منطقه قرمز به شهر سفید سفر کنند، وضعیت سفید آن شهر تغییر کرده و آن شهر را در شرایط بحرانی قرار خواهد داد.»

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران درباره روند این بیماری در پایتخت می‌گوید: «آمار‌ها نشان می‌دهد که نسبت به روز گذشته و هفته‌های قبل شاهد کاهش موارد ابتلا هستیم.»

به تأکید وی سفر‌هایی که در تعطیلات عید فطر انجام شده است، آثارش ۱۰ تا ۱۴ روز بعد در شهر تهران و دیگر شهر‌های مقصد مشخص می‌شود و به این زودی نمی‌توان تأثیر این سفر‌ها را روی آمار ابتلا به بیماری کرونا تشخیص داد.

لغو طرح ترافیک تهران تا پایان هفته

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران همچنین از لغو طرح ترافیک تا پایان هفته در شهر تهران خبر می‌دهد. به گفته وی با توجه به نظر وزیر بهداشت و به منظور اطمینان‌بخشی در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هماهنگی به عمل آمده با استاندار تهران مقرر شده‌است شهرداری تلاش کند تا بار طرح ترافیک به حمل و نقل عمومی منتقل نشود.

بنابراین مقرر شده‌است تا ستاد ملی مقابله با کرونا در نهایت درباره اجرای طرح ترافیک در تهران تصمیم‌گیری کند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تصریح می‌کند: «تا کنون مجوز اجرای طرح ترافیک در شهر تهران از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت صادر نشده‌است.»

آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی‌ها

روند بازگشایی‌ها همچنان ادامه دارد. از امروز در رستوران‌ها به روی مردم باز است. اما فعالیت رستوران‌ها منوط به رعایت شرایط است و چیدمان میز‌ها باید به نحوی باشد تا فاصله ۵/ ۱ تا ۲ متری بین مشتری‌ها رعایت شود و با رعایت این فاصله‌ها، میزان پذیرش مشتری تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی هم می‌توانند بدون عرضه مواد دخانی فعالیت کنند. فعالیت واحد‌های سونا، ماساژ، تالار‌های پذیرایی و تمامی ورزش‌های پربرخورد همانند کشتی و کاراته تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد بود. به گفته محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا صحن‌های حرم‌ها بازگشایی شدند و زائران با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یک تا دو متری وارد صحن‌ها می‌شوند و صحن یک ساعت بعد از طلوع آفتاب بازگشایی می‌شوند و تا یک ساعت قبل از طلوع آفتاب پذیرای زائران خواهند بود و خواندن نماز جماعت در صحن‌ها ممنوع شده‌است. برنامه مسابقات سه الی چهار هفته پس از تمرینات و بدون تماشاچی خواهد بود. همچنین بناست تا برنامه مسابقات لیگ برتر سه الی چهار هفته دیگر و بدون تماشاچی باشد.

به گفته فرهادی، ستاد ملی مقابله با کرونا امروز برای بازگشایی سینما و تئاتر‌ها هم تصمیمی نداشته‌است.

نظر شما