شناسهٔ خبر: 40331688 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۹۰ موسسه آموزش عالی تجمیع شدند/صادرات ۲۵۰۰ میلیاردی در حوزه نانو

مریم رضایی

قائم‌ مقام و دبیر ستاد علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور ضمن اعلام تجمیع و ساماندهی ۹۰ موسسه آموزشی از میان ۱۱۹ موسسه، از قول مساعد وزیر علوم برای تسریع در آیین نامه ساماندهی موسسات آموزش عالی دولتی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و سی و یکم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برخی از اعضای ستاد به صورت حضوری و برخی به صورت مجازی در این جلسه حضور داشتند، افزود: در این جلسه دو موضوع در دستور کار قرار داشت. اولین موضوع مطرح شده، گزارشی از کشور در حوزه نانو و پیشرفت‌های عملکرد ستاد توسعه فناوری بود.

وی با اشاره به لزوم ارزیابی گزارش‌های عملکرد دستگاه‌ها از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این ستاد، اظهار کرد: ارزیابی این گزارش‌ها منجر به عرضه اسناد ملی خواهد شد و در این راستا پس از ارزیابی عملکرد زیست فناوری کشور، گزارش حوزه هوافضا را خواهیم داشت ولی در این جلسه گزارش فناوری نانو مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفته وی، گزارش ارائه شده از فناوری نانو در کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شده بود و داوران نظرات مثبت و منفی خود را به صورت صریح و دقیق اعلام کرده بودند به طوری که انتقادات بررسی‌ها صورت گرفته بود و آخرین مرحله نهایی‌سازی امروز ارائه شد. 

کبگانیان با اشاره به برخی از نقاط قوت و ضعف فناوری نانو کشور خاطر نشان کرد: از جمله مزایای این حوزه کسب رتبه چهارم جهانی در تولیدات مقالات را داریم. سهم مقالات نانو ایران در سال ۲۰۲۰ به ۶.۴ درصد رسید و ۳۸ درصد تولیدات علمی جهان اسلام را نیز مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده و همچنین ۳۸ درصد پتنت‌های خارجی و بین‌المللی در حوزه نانو مربوط ایران می شود.

به گفته وی، این حوزه صادرات ۲۵۰۰ میلیارد تومانی داشته است.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور عقب ماندگی کشور در بازارهای جهانی نانو را از نقاط ضعف این حوزه ذکر کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم دو درصد بازار جهانی را به خودمان اختصاص دهیم فاصله زیادی داریم. البته می‌توان گفت نانو فناوری نسبت به فناوری‌های دیگر رشد قابل تقدیری داشته‌ است و ما صرفا در کشور نمی‌توانیم خودمان را با حرکت خودمان مقایسه کنیم و بلکه باید نسبت به جهان مقایسه شویم و چون بازار نانو به شدت در حال گسترش است پس باید سهم خوبی در بازار جهانی داشته‌ باشیم. 

وی اضافه کرد: از این رو اعضای ستاد نقشه نیز به این نکته اشاره کردند که قطعا نباید بازار داخلی خود را فراموش کنیم و مبادا بازار داخلی را نیز به دست کشورهای رقیب بسپاریم. 

کبگانیان با اشاره به برخی گلایه های ستاد نانو از کمبود بودجه ها، خاطر نشان کرد: این در حالی است که در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی چون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت ردیف‌های بودجه برای فناوری نانو دارند اگر ستاد نانو تعامل خود را با این وزارتخانه‌ها بیشتر کند تمام این بودجه‌ها جزو بودجه‌های نانویی کشور محسوب خواهد شد نه  اینکه صرفا بودجه‌ای برای ستاد نانو تخصیص داده می‌شود. 

سند نانو مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی می شود

قائم مقام ستاد علم و فناوری با بیان اینکه مصوبه‌ای به نام سند توسعه فناوری نانو وجود ندارد، گفت: این ستاد تنها راهبردهای نانو دارد که چند سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده ولی ساختار و ردیف بودجه احتیاج به  سند نانو دارد که  امیدواریم از سوی ستاد توسعه نانو این سند با سرعت تهیه شود تا آن را در حضور روسای سه قوه ارائه دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با انجام پروسه و تصویب سند نانو دست دولت برای اختصاص در ردیف بودجه به این حوزه باز شود.

قول وزیر علوم برای تجمیع موسسات آموزشی

کبگانیان ارائه گزارش ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور را موضوع دوم این جلسه ذکر کرد و گفت: این بحث حساسیت خاصی دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این کار را زودتر آغاز کرده و موسساتی که بیش از حد گسترش پیدا کرده بودند را تجمیع کردند. 

کبگانیان افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سند آمایش اختیار پیدا کرده که بتواند برخی از موسسات و دانشگاه‌ها را با تعداد زیادی از دانشجویان که صرفا گزارش داده شده یک هیات علمی دارند و با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارد را تجمیع کند؛ وزارت علوم براساس ماده ۳ سند آمایش آموزش عالی کشور موظف بود این کار را انجام دهد. 

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:از ۱۱۹ موسسه آموزش عالی حدود ۹۰ موسسه آموزشی دولتی طبق آیین‌نامه‌، ساماندهی شدند. این موسسات تعطیل نشدند بلکه تجمیع شدند. برخی نمایندگان مجلس درخواست ایجاد واحدهای آموزش عالی دولتی در شهرهای کوچکی داشتند که در این طرح این موسسات با یکدیگر با یکدیگر به گونه ای تجمیع شدند که دانشجویان بلاتکلیف نمانند و به صورتی هماهنگی‌ها انجام شود که در کشور صندلی خالی نداشته باشیم.

به گفته وی، موسسات تجمیع شده دانشگاه‌هایی هستند که مصوبه شورای گسترش را دارند. مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه است و واحدهای متعددی ایجاد کرده است؛ البته در این بین طرح ماموریت گرایی را نیز داریم. 

وی ادامه داد: کار چنین دانشگاه‌هایی کمی سخت‌تر است چون تک‌تک مصوبه شورای گسترش وزارت علوم را دارند و البته انتقاد وارد است که چرا مجوزها بی‌رویه داده شده است. اعضای شورای عالی و اعضای جلسه به چند محور امروز تاکید کردند که از این موضوع و اقدام وزارت علوم حمایت می‌کنند ولی گزارش پیشرفت آمایش آموزش عالی را به صورت کلان باید وزارت علوم آماده کند به خصوص ماموریت گرایی دانشگاه‌ها را. ما بدون اینکه بدانیم دانشگاه‌ها چه مامورتی دارند، نمی‌توانیم آنها را تجمیع کنیم به طور مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی یک ماموریت دارد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان نیز ماموریت‌های دیگری دارند. ما در کشور ۱۰ دانشگاه برتر داریم و این زیرنظام‌های کشور یا دانشگاه‌های برتر هم ماموریت دیگری دارند. 

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دکتر غلامی وزیر علوم قول داده‌اند در اسرع وقت موضوع ساماندهی موسسات آموزش عالی را پیگیری کنند که امروز مورد تایید قرار گرفت و مطمئنم نمایندگان مجلس همکاری لازم را می‌کنند ولی از وزارت علوم هم قول گرفته شد که این امر را تسریع کنند، همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه محور ماموریت‌گرایی، رتبه‌بندی و طرح ساماندهی سنجش و پذیرش منتظر پیشنهادهای وزارت علوم هستند. 

انتهای پیام

نظر شما