شناسهٔ خبر: 40331316 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار البرز:

ظرفیت های گردشگری البرز به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است

کرج - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به ظرفیت های تاریخی و طبیعی استان گفت: با وجود این ظرفیت ها ، صنعت گردشگری البرز به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

صاحب‌خبر -

 علی درویش پور عصر سه شنبه در نشست تشکل  ها، انجمن های صنفی و مدیران موسسات گردشگری البرز بیان داشت :  اکنون وضعیت استان در این حوزه مطلوب نیست و باید با هم پیمان شدن با یکدیگر این شرایط را تغییر دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با بیان اینکه کرج از دیرباز نگین سبز کشور بوده است، گفت: رودخانه های آب شیرین، آبشارها و اقلیم مناسب موجب شده که در حدود چهار   دهه جمعیت کرج به تبع استان البرز  چند برابر شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ده ها  میلیون مسافر از محورهای مواصلاتی البرز از جمله  کرج - قزوین و کرج- چالوس به سمت استان های دیگر تردد می کنند، گفت: باید چاره اندیشی کنیم تا از ظرفیت هایی مانند بوم گردی در استان استفاده کنیم، بسیاری  از روستاهای البرز حتی از دهکده های کشور سوئیس نیز چشم اندازهای بهتری دارند که باید در قالب بوم گردی به آن پرداخت.

درویش پور افزود: در بازه زمانی ۲۵ فرددین ماه ۹۷ تا پایان تعطیلات نوروزی سال ۹۸  با وجود اینکه همانند ۲۵ استان درگیر حجم بالای بارش های بهاری بودیم، در محورهای مواصلاتی استان البرز حدود ۴۰ میلیون تردد خودرو در محورهای مواصلاتی البرز طی بازه زمانی سه هفته ای ثبت شد.

وی با اشاره به اهمیت تقویت حضور مسافران و گردشگران در البرز گفت: درزمان  حاضر با وجود حجم بالای تردد خودروها در محورهای مواصلاتی البرز، این استان در قیاس با دیگر استان ها در زمینه جذب مسافر و گردشگر نزدیک به عدد صفر نزدیک است، برای تقویت این حوزه در شهرها نیاز است که شهرداران پای کار باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استان البرز ضمن اشاره به ظرفیت خوب البرز از جمله تالاب صالحیه، تپه ازبکی، کاخ مروارید و تپه های رنگی اشتهارد گفت: هر وجب از جفرافیای البرز بکر است، در این میان شهری مانند طالقان به تنهایی کلی ظرفیت دارد که برای جذب گردشگران به البرز کافی است.

وی گفت: برای جلوگیری از تخریب عرصه های طبیعی گرشگری ک طبیعت بکر نقاط روستایی، همچنین مقابله با پدیده مهاجرت از روستاها، توجه به بوم گردی در این نقاط یک ضرورت است، باید کاری کنیم که تا پایان سال ۹۹ جزو استان های برتر کشور از حیث صنعت بوم گردی باشیم.

درویش پور با اشاره به اهمیت توجه به حوزه گردشگری و تامین زیرساخت های آن گفت: برای جذب سرمایه گذاران در این بخش نیاز است که اقدامات لازم برای توسعه گردشکری را فراهم کرد.

وی ادامه داد: با طراحی جشنواره ها و برگزاری نمایشگاه باید کاری کنیم تا جمعیت ۲۰ میلیونی از پایتخت را به سمت کرج و این جاذبه ها جذب کنیم تا سرمایه گذاران نیز با دیدن جمعیت بالای مسافران رغبت پیدا کنند که در حوزه گردشگری البرز سرمایه گذاری داشته باشند؛ البرز خرده فرهنگ های اصیل ایرانی دارد که این مهم در برپایی جشنواره اقوام یک فرصت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر بین کرج و تهران تردد می کنند و ۱۱ برابر متوسط کشوری تراکم جمعیتی در استان و بیش از یک میلیون حاشیه نشین در البرز داریم، گفت: با وجود چنین عواملی انتظار می رفت که شاهد حجم بالای شیوع کرونا باشیم و خیلی می گفتند البرز ممکن است کانونی بحرانی برای این بیماری شود، اما خوشبختانه در قیاس با خیلی از استان ها در بحث مقابله با کرونا ایده آل عمل کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین عامل موفقیت در برابر شیوع بیماری کرونا در البرز مشارکت خوب مردم است، عنوان کرد: حضور ۲۴ ساعته مسئولان استان البرز و تعامل خوب رسانه ها در امر اطلاع رسانی اخبار کووید- ۱۹ از جمله دیگر علل موفقیت ها در زمینه مقابله با این بیماری  بوده است.

درویش پور با اشاره به اهمیت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در حوزه گردشگری افزود: ان زمان است که انجمن های گردشگری استان البرز به رونق می رسند، در کویر و دشت اشتهارد باید طوری برنامه ریزی شود که در قالب جذب جمعیت ۵۰۰هزار نفری در روزهای پایانی هفته میزبان پایتخت نشینان در آنجا باشد، برای تقویت ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام نیز تقویت گردشگری موثر است.

وی با تاکید بر اهمیت مطالبات گردشگری از دهیاران در راستای ایجاد مواردی مانند موزه های مردم شناسی با تکیه بر اعتبارات آن روستاها افزود: البرز قطب کشاورزی است، به نمایشگاه ها و جشنواره های گل و گیاه در این رابطه نیاز است.

نظر شما