شناسهٔ خبر: 40330353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

پول مردم در کانون طمع سیاستمداران

محمدصادق جنان‌صفتچراغ نخست طمع برای جمع کردن پول مردم برای تامین کسری بودجه را فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در نیمه اردیبهشت روشن کرد. او که در آن روزها از نزدیک شدن شاخص کل قیمت بورس تهران به یک میلیون به هیجان دچار شده بود در یک جمعی از فعالان اقتصادی گفته بود: «اگر ایران بخواهد به رشد اقتصادی معقولی برسد باید حداقل ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان (هزار تریلیون تومان) سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشد و باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم.»

صاحب‌خبر -

محمدصادق جنان‌صفت * چند روز بعد حسین مرعشی از مقام‌های ارشد دولت‌های اصلاحات و سازندگی و از اعضای اصلی حزب کارگزاران نیز که گویا هر روز دارایی ارزی مردم را شمارش می‌کرده به رییس‌جمهور خبر داد برآورد این است که چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار، اسکناس دلار و یورو و سکه در دست مردم است و حالا اگر دولت می‌توانست نفت خود را بفروشد رقمی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ دلار در هر بشکه بود. حالا چه اشکالی دارد که وزارت نفت، پت‌های نفت را با سکه یا دلار و یورو به مردم خودمان با تحویل سه سال دیگر بفروشد؟ اگر بتوانید از این طریق تا جایی که ممکن است سکه و دلار و یورو موجود در جامعه را جمع کنید به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

حالا یک خبر دیگر به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم منتشر شده است- تا زمان نوشتن این یادداشت این خبر تکذیب نشده است – که به دولت پیشنهاد کرده برای مهار تورم و رفع کسری بودجه برای مدتی دارایی‌های سپرده‌گذاران و بانک‌ها را که از آنها تحت عنوان «دارایی‌های مازاد» یاد کرده به عنوان «ودیعه» در نزد دولت مسدود و صرف طرح‌های عمرانی از جمله توسعه بزرگراه تهران- شمال کند. آقای مصباحی‌مقدم پیش از این نیز گفته بود باید از سود سپرده‌گذاران بانکی مالیات گرفت و رقم را نیز برآورد کرده بود.

به این ترتیب یک مقام دولتی که ظاهرا جهت‌گیری سیاسی خاصی ندارد، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و یک روحانی سیاسی اصولگرا به فاصله کمتر از ۲۰ روز چشم‌شان دنبال اندوخته‌های شهروندان است که از هراس تورم‌های شتابان و کاهش و سقوط ارزش ریال در برابر کالاها منابع خود را در بانک‌ها نگه داشته یا دلار خریده‌اند. این سه نفر و سایر دوستان و همفکران ایشان در گروه‌های سیاسی و مدیریتی حتما می‌دانند که دولت‌ها وظیفه دارند راه‌های کسب‌وکار را بازنگه دارند تا مردم فعالیت اقتصادی کنند و با کسب سود و مزد از محل فروش کالا یا نیروی کار و فکر خود درآمد به دست آورده و بخشی از آن را به عنوان مالیات به دولت بدهند تا دولت نیز با آن درآمد مالیاتی کشور را اداره کند. در ایران اما حالا که به دلیل کاهش و سقوط درآمد به دست آمده از محل صادرات نفت‌خام به ته دیگ رسیده این آقایان یادشان افتاده که مردم چقدر پول در خانه و بانک دارند و به دولت راه یاد می‌دهند چگونه پول مردم را از دست‌شان درآورد. خوب است اگر آقای مرعشی راه‌حل خود را اجرایی می‌داند و تصور می‌کند در پیشنهادش خیری برای مردم هست آن را به صورت کارشناسی درآورده و به اطلاع افکار عمومی برساند. شاید سبب خیر شد. به آقای مصباحی‌مقدم نیز توصیه می‌شود یک نظرسنجی محدود از شهروندان درباره طرح خود انجام دهد تا پاسخ مردم را بشنود.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما