شناسهٔ خبر: 40329935 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توسعه فضاهای فرهنگی و کتابخانه‌ای در گیلان نیازمند استفاده از ظرفیت خیران است

استاندار گیلان با اشاره به لزوم ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و توسعه فضاهای فرهنگی در گیلان گفت: برای توسعه فضاهای فرهنگی و کتابخانه‌ای در گیلان باید از ظرفیت خیران کتابخانه‌ساز استفاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ارسلان زارع عصر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از ارکان توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع اظهار داشت: از آنجا که مطالعه موجب تقویت و ارتقاء دانش و آگاهی عمومی می‌شود لذا در سایر ابعاد توسعه‌ای جامعه نیز دارای نقش موثری است.

استاندار گیلان توسعه فرهنگی را مبنای توسعه حوزه‌ها و ابعاد مختلف در جامعه دانست و با تاکید بر توجه بیشتر به حوزه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: برای فراهم کردن بسترهای مطالعه برای مردم باید بتوانیم از دانش، ابتکار و خلاقیت فردی بهره گیریم و از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد که دارای رویکرد فرهنگی و اجتماعی هستند نیز در این حوزه استفاده کنیم.

زارع با بیان اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید به‌عنوان یک ارزش والا تلقی شود ابراز داشت: گسترش فرهنگ آموزش، پژوهش و نوآوری در همه بخش‌ها تحول‌آفرین بوده و در حوزه کتابخوانی نیز تاثیرگذار است لذا برای توسعه فضای فرهنگی و کتابخانه‌ای باید از نرم‌افزار خلاقیت و ابتکار و همچنین از سایر ظرفیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی جامعه بهره ببریم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره سراسری رضوی به‌صورت آنلاین خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی با محوریت کتاب و کنابخوانی گامی موثر برای توسعه فرهنگی و اجتماعی است و جشنواره کتابخوانی رضوی نیز در انتقال فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) به نسل جوان بسیار تاثیرگذار است.

استاندار گیلان افزود: با توجه به اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی امسال در شرایط شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود باید از تمام ظرفیت‌ها برای برگزاری این جشنواره استفاده شود تا شاهد استقبال خوب نوجوانان و جوانان در این جشنواره باشیم و در سطح ملی نیز رتبه‌های برتر را در این حوزه کسب کنیم.

زارع با اشاره به لزوم پیگیری‌های مستمر نهاد کتابخانه‌های عمومی استان جهت پرداخت مطالبات شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها و استفاده از ظرفیت خیران کتابخانه‌ساز در اجرای‌ پروژه‌های فرهنگی و بازسازی کتابخانه‌ها گفت: برای تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت نیز اعتبار لازم پیش بینی می‌شود.

مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به مطالبات پرداخت نشده برخی شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: در حال حاضر شهرداری‌ها به‌دلیل گرفتاری‌ها و مشکلاتی که در حوزه پرداخت حقوق کارگران و پرسنل خود دارند به‌ناچار مشکلاتی نظیر پرداخت مطالبات کتابخانه‌ها را در اولویت آخر قرار می‌دهند.

محمد حسن عاقل‌منش خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها این توانایی را دارند که در پروژه‌های مشارکتی همچون پروژه کتابخانه مسکن مهر یا بازسازی کتابخانه بوستان کشاورز با نهاد کتابخانه‌های عمومی مشارکت داشته باشند و این می‌تواند یکی از راه‌های تسریع در پرداخت مطالبات عقب‌افتاده کتابخانه‌ها توسط شهرداری‌ها باشد.

انتهای پیام/612/ ز

نظر شما