شناسهٔ خبر: 40325313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

القدس العربی بررسی کرد؛

ماموریت شکست خورده امارات در حمایت از حفتر در لیبی

منابع رسانه ای از نقش امارات در عملیاتی شکست خورده در لیبی که هدفش ممانعت از رسیدن کمک های نظامی ترکیه به دولت وفاق ملی لیبی بود، پرده برداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، القدس العربی در گزارش درباره لیبی آورده است: کارشناسان سازمان ملل از ماموریت محرمانه ای که نیروهای غربی در لیبی انجام می دهند، پرده برداشتند که بر اساس آن؛ دستکم ۲۰ نفر از استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا در راستای حمایت از خلیفه حفتر در آن مشارکت کرده اند. ماموریت این گروه بیست نفره، توقف کشتی های امداد رسانی ترکیه در مسیر رسیدن به طرابلس پایتخت لیبی و ممانعت از امداد رسانی تسلیحاتی ترکیه برای نیروهای دولت وفاق لیبی بوده است.

القدس العربی آورده است: امروز دوشنبه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از نقش امارات در عملیاتی شکست خورده که شرکت های امنیتی که در امارات هستند در آن نقش داشته اند، پرده برداشت. این رسانه به نقش امارات در این ماموریت شکست خورده از طریق شرکت تحت مدیریت «کریستیان دورانت» بازرگان استرالیایی که روابط قوی با اریک برنس موسس شرکت بلک واتر دارد پرداخته است واینکه این تیم بیست نفره تحت فرماندهی یکی از افسران سابق نیروی هوایی آفریقای جنوبی به نام «استیو لودج» قرار داشتند که بقیه شامل ۱۱ نفر از آفریقای جنوبی، ۵ انگلیسی، ۲ استرالیایی و یکی آمریکایی بودند.

بر اساس این گزارش؛ هدف ممانعت از رسیدن کمک های نظامی ترکیه از طریق دریا برای نیروهای دولت وفاق لیبی بود وهمچنین ماموریت هدفش ایجاد نیروی هجومی در عرصه دریا با بکارگیری قایق های تندرو وبالگردهای هجومی بود که به هجوم و بازرسی هر کشتی تجاری بپردازند. بنا بود هر که از ماموریت این مزدوران برای ماموریت بپرسد بگویند که برای حراست از تاسیسات نفتی آمده اند در حالی که طبق گزارش سازمان ملل آن برای جنگ در کنار حفتر در ازای دریافت ۸۰ میلیون دلار می رفتند و ماموریت آنها قبل از اینکه شروع شود، شکست خورد و آنها در جستجوی قایق هایی برآمدند که فرار کنند و خود را نجات دهند.

القدس العربی بیان کرد: طبق گزارش سازمان ملل، این ماموریت شکست خورده نقش نیروهای خارجی در عرصه لیبی را نشان می دهد و اینکه چگونه لیبی به عرصه ای سودآور برای قاچاقچیان و تاجران سلاح و مزدوران و دیگر تاجران جنگها تبدیل شده است که ممنوعیت های بین المللی درباره صدور سلاح را نادیده می گیرند. طبق گزارش محققان سازمان ملل، ماموریت محرمانه هدفش ایجاد نیروی کماندویی برای بازرسی و نابودی اهدافی که با حفتر می جنگند، هم بود.

این رسانه می نویسد: با وجود اینکه ماموریت محرمانه محسوب می شد اما اسنادی از خود برجای گذاشت از جمله تصاویری که روزنامه بوتسوانا گازت درباره بالگردهای سوپرپوما منتشر کرده است مبنی بر اینکه این بالگرده روی کامیون بارگیری شده و از طریق بزرگراه منتقل می شود و این بالگردها در ادامه در هواپیماهای باری متعلق به شرکت اوکراینی اسکای اویا ترانس که نام شرکت در گزارش سال گذشته سازمان ملل که انتقال سلاح به لیبی وجود دارد، بارگیری شدند. اسناد پروازی مقصد هواپیماهای مذکور را اردن می داند اما این هواپیماها در فرودگاه بنغازی محل استقرار حفتر در شرق لیبی فرود آمدند.

این روزنامه گزارش داد: حفتر هنگامی که دریافت بالگردها قدیمی است و طبق وعده از نوع پیشرفته نیستند خشمگین شد و این تیم بیست نفره نتوانستند با حفتر به تفاهم برسند و و سوار بر دو قایق شدند و به سوی مالت حرکت کردند و در راه یکی از قایق ها دچار مشکل شد و مجبور شدند این قایق را ترک کنند و همگی سوار بر یک قایق شوند. یکهفته بعد قایقی در نزدیکی سواحل لیبی کشف شد که تصاویر آن از سوی رسانه های لیبیایی منتشر شد.

نظر شما