شناسهٔ خبر: 40321395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آلمان خواستار استقلال اروپا در جهان شد

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد اروپا باید در بحبوحه شیوع کرونا هوشیار باشد و استقلال خود را در جهان حفظ کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آلمان، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در سخنرانی آنلاین خود از برلین برای سفرای این کشور در سایر کشور‌های جهان بر استقلال اروپا در جهان به ویژه در شرایط کنونی که ویروس کرونا در سراسر دنیا شیوع یافته است، تاکید کرد.

ماس در این خصوص گفت «نیاز داریم که فورا وابستگی‌های خود را در زمینه‌ مسائل حیاتی استراتژیک از جمله بخش‌های پزشکی و همچنین انرژی، فناوری اطلاعات، تغذیه، لجستیک و مواد خام از قبیل فلزات کمیاب از سایر کشور‌های جهان کاهش دهیم.» او در ادامه اضافه کرد «وقتی مساله ایمنی و سلامت جمعیت‌مان در میان است، اتحادیه اروپا باید قادر به تضمین خطوط عرضه باشد».

وزیر خارجه آلمان در ادامه توضیح داد با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان لازم و واجب است که اروپا استقلال خود را حفظ کند و این به معنای مخالفت با تجارت آزاد نیست.

وی در این سخنرانی که به مناسبت آغاز ریاست ۶ ماهه آلمان بر اتحادیه اروپا انجام شد، گفت تاثیرات فراگیر همه گیری کرونا بر حوزه‌های سیاست خارجی و امنیتی می‌تواند سبب تشدید عدم توازن در سطح جهانی و بیرون آمدن یک کشور به عنوان پیروز این تحولات شود. ماس پرسید «همه دارند روی چین شرط می‌بندند، اما آیا واقعا موضوع تا به این حد ساده است؟»

او در ادامه به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد کشور‌ها اشاره کرد و گفت «چه کسی می‌تواند بگوید شرکت‌های بین‌المللی فعالیت‌های خود را در چین درست در زمان مناسب آن آغاز خواهند کرد؟ به دلیل بحران به وجود آمده هنوز ادامه راه برای هیچ کس روشن نیست.»

پیش از ماس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره افول قدرت آمریکا و اهمیت استقلال اروپا در شرایط کنونی سخن گفته بود. بورل طی اظهار نظری از قدرت گرفتن مستمر چین ابراز نگرانی و تاکید کرده بود اروپا باید راهبردی قدرتمندانه را در برابر چین اتخاذ کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از مدت‌ها پیش افول قدرت آمریکا پیش‌بینی می‌شد و اکنون شیوع ویروس کرونا باعث شده که افول قدرت آمریکا با سرعت بیشتری رخ دهد.

انتهای پیام/

نظر شما