شناسهٔ خبر: 40319383 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقش نخست‌وزیر اطلاعاتی عراق در قلع‌وقمع داعش

مصطفی الکاظمی به دنبال تقویت دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی و مبارزه با داعش در عراق به‌منظور گسترش امنیت و پایان‌دهی به شرایط امنیتی و انتظامی عراق پس از دو دهه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سرویس اطلاعات عراق روز گذشته از ناکام گذاشتن طرح گروه تروریستی داعش در برخی از مناطق امن این کشور خبر داد. این سرویس، در جریان عملیات‌های اخیر خود در استان الانبار واقع در غرب این کشور موفق شده است هشت نفر از عناصر داعش را بازداشت کند. شبکه خبری المیادین به نقل از این نهاد عراقی گزارش داد که نیرو‌های عراقی پنجشنبه یکم خردادماه گذشته یک عملیات برق‌آسا علیه عناصر داعش در الانبار انجام دادند. گروه «خلیه الصقور» وابسته به اطلاعات عراق، این عملیات را دقیق و حرفه‌ای توصیف و تأکید کرد که در جریان این عملیات، هشت داعشی که «دستشان به خون مردم استان [الانبار]آلوده بود، بازداشت شدند».

به گفته این گروه، در پی این عملیات مهم، نیرو‌های عراقی توانستند «طرح داعش برای اجرای عملیات موسوم به غزوه رمضان توسط داعش در برخی از مناطق امن» را ناکام بگذارند. ستاد عملیات صلاح‌الدین در سازمان حشدالشعبی (بسیج مردمی) و ارتش عراق در حال حاضر، مشغول عملیات در شمال غرب «تکریت» علیه عناصر داعش هستند.

نیرو‌های حشد همچنین تلاش عناصر داعش برای نفوذ به غرب سامرا و همچنین یک عملیات این گروه در صحرای الانبار را ناکام گذاشتند. حشدالشعبی و ارتش عراق در استان الانبار که در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد، همچنان به عملیات علیه عناصر داعش ادامه می‌دهند. نظامیان تروریست آمریکایی نیز در پایگاه هوایی «عین الاسد» در استان الانبار حضورداشته و هماهنگی و همکاری بسیار بالایی با عناصر داعش در غرب عراق دارند.

نقش نخست‌وزیر اطلاعاتی عراق در قلع‌وقمع داعش/شرط تداوم حضور الکاظمی در مسند قدرت کدام است؟

سرویس اطلاعات عراق اعلام کرد که با بازداشت هشت نفر از عناصر داعش، موفق شده است طرح تروریستی این گروه موسوم به «غزوه رمضان» را ناکام بگذارد.

در همین راستا، گروه بررسی روند‌ها و تحولات اندیشکده مطالعات جهان اسلام در گزارشی تحلیلی نوشت: با انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق شاهد موج جدیدی از دستگیری‌ها و هلاکت سرکرده‌های داعش در عراق هستیم. ارتش عراق در یک عملیات پیچیده نفر دوم داعش و جانشین احتمالی البغدادی را دستگیر کرد. ظرف چند روز پس از این حادثه مسئول امور داعش عراق و سوریه در حمله هوایی ارتش عراق کشته شد. همچنین چندین نفر از فرماندهان ارشد داعش در عراق دستگیر و تحویل مقامات امنیتی این کشور شدند. موج دستگیری‌ها ادامه دارد و کارشناسان معتقدند این موج به‌طور حتم با الکاظمی مرتبط است.

نقش مؤثر الکاظمی در قلع‌وقمع داعش

پیش از نخست‌وزیری، الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق بود به چهره پشت پرده تصمیمات عراق شناخته می‌شد و اتهامات بسیاری از سوی موافقان و مخالفان را در ناکارآمدی دستگاه اطلاعاتی عراق رد کرد. انتخاب او به پست نخست‌وزیری و شکل گرفتن موجی از دستگیری‌ها حکایت از آن دارد که دستگاه اطلاعاتی عراق ضمن بازسازی خود در حال تقویت و افزایش سطح همکاری در سطح جغرافیای این کشور است. پیش‌تر عراق در حوزه اطلاعاتی دچار ضعف‌های بسیاری بود و معمولاً این نوع عملیات‌ها توسط ارتش آمریکا انجام می‌شد. تقویت دستگاه اطلاعاتی عراق بی‌ارتباط به حضور مسئول سابقش در بالاترین عنوان نظامی و امنیتی بغداد نیست.

نقش نخست‌وزیر اطلاعاتی عراق در قلع‌وقمع داعش/شرط تداوم حضور الکاظمی در مسند قدرت کدام است؟

به‌عبارت‌دیگر این احتمال تقویت‌شده که الکاظمی به دنبال تقویت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و حتی رزمی عراق برای گسترش امنیت و پایان‌دهی به شرایط امنیتی و انتظامی عراق پس از دو دهه است. دستگاه اطلاعاتی عراق در دوران حضور آمریکایی‌ها آسیب‌های جدی دید، به‌طوری‌که این دستگاه حتی نتوانست شبکه‌های اطلاعاتی‌اش که در چند سال قبل از اشغال عراق به‌عنوان یکی از شبکه‌های قدرتمند منطقه‌ای شناخته می‌شد را بازسازی کند و از این منظر بخش سرویس امنیتی عراق متهم اصلی حوادث تروریستی یک دهه اخیر بود. هرچند نقش آن غیر عمد بود، اما عمده عملیات‌های تروریستی از ضعف این سرویس اطلاعاتی در خاک عراق حکایت دارد.

کما اینکه در اولین دیدار‌های رسمی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به وزارت دفاع، ستاد ارتش و ستاد حشدالشعبی رفت و از مسئولان این یگان‌ها بازدید به عمل آورد.

بازگردان امنیت به عراق، عامل تثبیت الکاظمی در مسند نخست‌وزیری

هرچند کارشناسان معتقدند قدرت الکاظمی موقت است و قرار است او زمینه برگزاری و توافق بزرگ را شکل دهد، اما تثبیت امنیت و مقابله با حوادث تروریستی و بازگرداندن امنیت عراق به یک سطح پایدار می‌تواند تنها امیدی باشد که الکاظمی در پست مدیریت و نخست‌وزیری باقی بماند و همراهی همه گروه‌ها را کسب کند. بر همین اساس می‌توان گفت تقویت دستگاه اطلاعاتی عراق و انجام عملیات‌های بومی و مستقل از امریکا در مقابله با داعش یکی از اهداف الکاظمی است تا سیاست‌های دولت بعدی عراق منوط به نظر و همراهی الکاظمی باشد. به‌طوری‌که در این حالت همراهی مردم و گروه‌های سیاسی به‌تبع آن در پشت سر نخست‌وزیر عراق قرار خواهد گرفت.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

نظر شما