شناسهٔ خبر: 40319325 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه آلمانی گزارش داد

اتحاد ایران و ونزوئلا برای درهم‌شکستن محاصره آمریکا

تهران- ایرنا - یک نشریه آلمانی با اشاره به همکاری‌های نفتی و اقتصادی ایران و ونزوئلا طی سال‌های اخیر، آن را اتحادی موفق در راستای درهم‌ شکستن تلاش آمریکا برای محاصره اقتصادی دو کشور توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

نشریه «یونگه ولت» آلمان امروز (سه شنبه) در مطلبی نوشت: دو کشتی نفتکش از مجموع پنج تانکر ایرانی این هفته وارد ونزوئلا شدند. سه تانکر دیگر در حال حاضر در دریای کارائیب هستند و طی چند روز آینده به مقصد خود خواهند رسید. تاکنون گزارشی از وقوع درگیری با ناوهای جنگی آمریکا گزارش نشده است. در همین حال «ساموئل مونکادا» نماینده ونزوئلا در سازمان ملل روز یکشنبه توئیت کرد که این روند "یک نقطه عطف در تلاش برای استقلال و صلح است."
بر این اساس ناوگان نفتکش ایران در مجموع ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین به ارزش حداقل ۴۵.۵ میلیون دلار به ونزوئلا می فرستد. این کشور در شمال شبه قاره آمریکای جنوبی  که طبق برآوردهای مختلف بیشترین ذخایر نفتی جهان را دارد ، به دلیل تحریم های آمریکا از کمبود شدید بنزین رنج می برد. دلایل این امر عدم وجود مواد شیمیایی مورد نیاز که قبلاً از ایالات متحده آمریکا تهیه می شد و کوچک شدن ظرفیت های پالایشگاه به دلیل کمبود بودجه برای نگهداری و نوسازی است.
با این حال از زمان اقدام ایران، سخنگویان دولت آمریکا با اظهارات مخرب و تهاجمی به انتقاد از اعزام این پنج تانکر پرداختند. 
از سوی دیگر مقامات دولتی آمریکا، با رسانه های مختلف در مورد جلوگیری از عرضه بنزین ایران و مجازات این کشور با تحریم های اضافی صحبت کردند. در پاسخ «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران گفت: اگر تانکرهای ما در کارائیب یا هر جای دنیا دچار مشکل شوند ، آمریکایی ها نیز مشکل خواهند داشت.
سیاستمداران و دیپلماتهای ایرانی تحویل بنزین را به عنوان ابراز قدردانی از کمک و همبستگی کاراکاس که در سالهای گذشته به کشورشان نشان داده بود ، توصیف می کنند. آنها یادآوری کردند که ونزوئلا بنزین را به ویژه بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به ایران صادر می کرد و بدین ترتیب تحریم های آمریکا را در یک برهه مهم استراتژیک شکست. در نتیجه، شرکت دولتی نفت معدنی ونزوئلا PDVSA با اقدامات تنبیهی آمریکا مجازات شد.
ایران چند دهه وابسته به واردات بنزین بوده است زیرا از گسترش ظرفیت پالایش خود غفلت کرده بود. ایالات متحده از این نقطه ضعف برای رژیم تحریم خود استفاده کرد ، اما جمهوری اسلامی را نیز به خودکفا شدن در این زمینه سوق داد. در اواسط سال ۲۰۱۷ ، این کشور هنوز به طور متوسط ​​ده میلیون لیتر بنزین در روز وارد می کرد.
در اواسط فوریه ۲۰۱۹ وزیر نفت ایران اعلام کرد که این کشور دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهد داشت و حتی می تواند در آینده آن را صادر کند.
طی ماه های اخیر ، ایران نیز در نتیجه بحران کرونا اقتصاد و حمل و نقل عمومی و خصوصی را تعطیل کرده است. این امر تقاضای بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اواخر اردیبهشت وزیر نفت ایران اعلام کرد که ذخایر بنزین کشور در سطح بالایی قرار دارد.
در چنین شرایطی ، معامله بین تهران و کاراکاس را می توان یک وضعیت کلاسیک برد-برد دانست. در واقع دو کشور با همکاری هایی که طی سال های اخیر داشته اند کوشیده اند محاصره اقتصادی و تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا را درهم بشکنند.
روز یکشنبه و همزمان با ورود نخستین نفتکش ایران به آبهای انحصاری اقتصادی ونزوئلا، هشتک #GraciasIran (تشکر ایران) ترند اول توئیتر ونزوئلا شد.
«نیکولاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا ضمن تشکر از حمایت‌های ایران، تاکید کرد: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم. وی، ایران و ونزوئلا را دارای «مردمانی انقلابی» نامید که «هرگز در برابر  آمریکا به زانو در نخواهند آمد.
پنج کشتی به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا»  و «کلاول» حامل سوخت ایران بوده و راهی ونزوئلا شده‌اند.

نفتکش فورچون به عنوان نخستین نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیده، سفر خود را از بیست و سوم اسفند سال گذشته و از بندر شهید رجایی آغاز کرده بود.  

علاوه بر نفتکش فورچون، چهار نفتکش دیگر نیز در روزهای آینده سوخت ایرانی را به ونزوئلا می‌رسانند.

دومین کشتی نیز که فارست نام دارد پیش از این روز شنبه وارد دریای کارائیب شد. سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند.

نظر شما