شناسهٔ خبر: 40318756 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استیصال واشنگتن از توسعه مناسبات تهران-کاراکاس

تهران- ایرنا- یک مقام ارشد ایالات متحده آمریکا اعلام در موضعی که از استیصال واشنگتن نسبت به توسعه مناسبات تهران-کاراکاس حکایت دارد، اعلام کرد تداوم تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ونزوئلا، پاسخ کاخ سفید به اقدام ایران در ارسال پنج محموله سوخت به این کشور خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه نشریه اسپانیای آ ب ث، یک مقام ارشد ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگویی با خبرنگار این نشریه اسپانیایی در واکنش به پهلوگیری نفتکش ایرانی در بندر ونزوئلا اعلام کرد: اقدام ارسال کشتی‌های ایران که در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه سوخت برای ونزوئلا حمل می‌کنند، از جانب دونالد ترامپ بی‌جواب نخواهد ماند.

این نشریه اسپانیایی به نام یا عنوان دقیق این مقام آمریکایی اشاره نکرده است.

به گفته این مقام ارشد، کاخ سفید اقدام ایران در انتقال محوله‌های سوخت به ونزوئلا که «رفتاری مداخله‌جویانه» است را تحمل نخواهد کرد؛ دولت آمریکا پیشتر مدعی شده بود که ایران در ازای دریافت طلا از ذخایر ونزوئلا دست به این اقدام زده است.    

تصمیم ایران برای ارسال بنزین به ونزوئلا که به خاطر تحریم‌های امریکا با کمبود سوخت مواجه است در حالی با عصبانیت مقامات واشنگتن همراه بود که از سوی دیگر «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا و بسیاری از وزیران دولت ضمن قدردانی از این اقدام ایران در بحبوحه تحریم های یک جانبه آمریکا، آن را نماد همبستگی و اتحاد دو ملت دانستند.  

این مقام بلندپایه همچنین افزود: «فشار حداکثری» آمریکا علیه ونزوئلا، در چارچوب اعمال تحریم‌های مالی و اقتصادی و قطع هرگونه روابط و فعالیت‌های سودبخش برای این کشور، تا براندازی دولت مادورو ادامه خواهد داشت؛ محاصره ونزوئلا شدیدتر از آن است که کسی تصور کند.  

این مقام دولتی آمریکا در ادامه حرف هایش، تنها به موضوع نفتکش‌ها بسنده نکرد و به ماجرای شیوع کرونا در ونزوئلا نیز پرداخته است. او دولت مادورو را به سوء مدیریت بحران کرونا متهم کرده و مدعی شده است کاخ سفید سیل کمک‌های بشردوستانه به شهروندان ونزوئلایی که در نتیجه اقدامات غلط دولت مادورو متضرر شده اند را تضمین می‌کند.    

محموله‌های سوخت ایران در حالی با هدف کاهش کمبود حاد بنزین در آمریکای جنوبی وارد منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا می‌شوند که هر دو کشور (تهران- کاراکاس) تحت تحریم‌های آمریکا هستند؛ نیروهای نظامی ونزوئلا همزمان با ورود نفتکش‌های ایرانی به آب‌های این سرزمین، وظیفه حراست را بر عهده دارند.

پنج کشتی به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا»  و «کلاول» حامل سوخت ایران بوده و راهی ونزوئلا شده‌اند.

نفتکش فورچون به عنوان نخستین نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیده، سفر خود را از بیست و سوم اسفند سال گذشته و از بندر شهید رجایی آغاز کرده بود.  

علاوه بر نفتکش فورچون، چهار نفتکش دیگر نیز در روزهای آینده سوخت ایرانی را به ونزوئلا می‌رسانند.

دومین کشتی نیز که فارست نام دارد پیش از این روز شنبه وارد دریای کارائیب شد. سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند.

نظر شما